تاریخ : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

سرقت خودرو با قیچی آرایشی زنانه زیر ۱۰ ثانیه راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴ نگرانی خانواده‌ها از وضعیت بهداشتی عمومی شهر گام مهم دولت در استفاده از ظرفیت‌های آفریقا ثبت جهانی کاشی هفت رنگ اصفهان کاهش شدید تمایل خرید محصولات فولادی ایران ضرر ۳ میلیارد دلاری صادرات فولاد با وضعیت ارز موافقت با افزایش حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان آسیب ضایعه نخاعی به متابولیسم بدن ضرورت تبدیل متانول به بنزین در کشور مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه ارائه خدمات مشاوره رایگان به رانندگان تاکسی ممنوعیت افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی زمان درست مصرف ماست در کودکان آخرین وضعیت قرارداد با چین برای توسعه حمل و نقل عمومی ضرورت آغاز مبارزه با موش‌های پایتخت در آستانه فصل گرما امکان همکاری شهرداری تهران با «طرح نور» جزئیات زمان بازگشت گل‌محمدی به فوتبال بازگشت قطارهای تندرو به خط ۵ مترو اعلام فروش سهام رسمی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ضرورت حمایت گسترده از صنایع‌دستی برای تحقق شعار سال قیمت انواع میوه در میادین میوه و تره بار افزایش پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت فرزندان مادران استرسی چهار برابر بیشتر در معرض چاقی تکمیل زنجیره ارزش مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی امضای تفاهم‌نامه توسعه ۱۶ میدان گازی با ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اجرای مجدد دوچرخه‌سواری در سه‌شنبه‌ها برگزاری رویداد بزرگ دشت غذا در تهران افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت ماه کاهش دما شدید هوای تهران در روز پنجشنبه کاهش تقاضا عامل کاهش قیمت محصولات فولادی افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران رکود صنعت فولاد با قیمت‌های دستوری اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳ در مجلس هزاران میلیارد تومان از اموال تهران درحال از بین رفتن

1

موتورسیکلت‎‌ها آلاینده‌ترین منبع آلودگی هوای تهران

  • کد خبر : 136816
  • 12 دی 1402 - 13:32
موتورسیکلت‎‌ها آلاینده‌ترین منبع آلودگی هوای تهران
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران بیان کرد: منابع متحرک بیش از ۸۸ درصد سهم آلایندگی را به خود اختصاص دادند و در این میان موتورسیکلت‌ها اصلی‌ترین منبع آلودگی به‌ شمار می‌آیند.

به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران؛ سید تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در پایان دویست و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص راهکارهای حل معضل آلودگی شهر تهران، گفت: متأسفانه هر ساله با رسیدن اواخر پاییز و اوایل فصل زمستان موضوع ناراحت کننده ای برای شهروندان تهرانی مطرح می‌شود که با کمال تأسف اتفاقی که شهروندان انتظار دارند، نمی‌افتد.

وی ادامه داد: نمی‌توانیم بگوییم موضوع آلودگی هوای تهران راه حل ندارد. راه حل‌های مختلفی در دنیا تجربه شده و قطعا می‌توان معضل را در ماه‌های پایانی پاییز و فصل زمستان حل و فصل کرد.

وی گفت: بر اساس آخرین سیاهه انتشار آلودگی هوا، قالب آلودگی هوای تهران مربوط به ذرات کوچتر از ۲.۵ میکرون است که در حقیقت محصول صنعت هستند و منابع متحرک بیش از ۸۸ درصد سهم آلایندگی را به خود اختصاص داده‌اند. آلایندگی که مربوط به خودروها، اتوبوس‌ها و موتورسیکلت‌هاست و قطعا اگر برای آنها چاره اندیشی نکنیم این مشکل همچنان باقی خواهد ماند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران تأکید کرد: اولین و ضروری‌ترین اقدام باید در حوزه موتورسیکلت‌ها انجام شود که سهم زیادی از ۸۸ درصد آلایندگی منابع متحرک را به خود اختصاص می‌دهند. در این راستا باید موتورسیکلت‌ها با موتورهای برقی جایگزین شوند. دولت و مجموعه مدیریت شهری باید در این حوزه تسهیل گر و مشوق باشند. قطعا سیاست‌های تشویقی باید به گونه‌ای باشد که این جایگزینی محقق شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر خودروهای فرسوده بخش دیگری از آلایندگی منابع متحرک را شکل می‌دهند که باید در این حوزه تلاش کنیم تا نوسازی خودروهای فرسوده محقق شود. باید تلاش کنیم خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل شهر خارج شوند. گرچه مصوبه سابق مجلس شورای اسلامی برای پرداخت ۱.۵ درصد قیمت به جای اسقاط کردن در حقیقت کار را متوقف کرد؛ اما باید اقدامی انجام شود که در این مسیر شاید واردات خودروهای برقی موثر باشد البته باید بدانیم که این اقدام باید تدریجی انجام شود و پس از شناسایی نقاط ضعف و قوت این کار انجام شود.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اگر با برقی کردن خودروها بتوانیم مقداری از آلودگی هوا را کاهش دهیم، اما معضل ترافیک کاهش نمی‌یابد؛ بلکه باید حمل و نقل عمومی برای این کار افزایش پیدا کند. در حال حاضر سرعت این اقدامات کند است و ما راهی جز استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها نداریم. سرعت تولید کنندگان داخلی کند است؛ لذا می‌توانیم از تولید کنندگان خارجی استفاده کنیم زیرا آلودگی هوا، مرگ و میر و بیماری‌ها امروز به نقطه‌ای رسیده که نیازمند مدیریت انقلابی و جهادی است.

تشکری هاشمی افزود: نمی‌توانیم به بهانه‌ اینکه خودروساز داخلی نمی تواند اتوبوس لازم را تولید کند سلامت شهروندان را به خطر بیندازیم. در حال حاضر نه عوامل طبیعی به نفع ما اقدامی می‌کنند و نه معجزه ای رخ خواهد داد. اگر تصمیمات درست پرشتاب انقلابی همراه با بهره گیری از ظرفیت تمام بخش‌های دولت و شهرداری انجام شود می‌توانیم در کاهش آلودگی هوا موثر باشیم و اگر همچنان بگوییم کاری نمی‌توان کرد و موتورهای کاربراتوری همچنان وجود دارند، زندگی در غبار برای شهروندان تهرانی باقی خواهد ماند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=136816
  • 121 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.