تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

وضعیت نگران کننده تورم در سال ۱۴۰۳ فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران قیمت آپارتمان در شرق تهران ضرورت شفاف‌سازی شهریه مدارس غیردولتی موافقت نمایندگان با لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست ایران راهکارهای پیشگیری از ابتلا سندرم ناخن زرد افزایش تولید فولاد خام ایران ضرورت تک نرخی شدن ارز برای پیشرفت فولاد کشور ساخت بزرگراهی جدید در تهران تخلف افزایش کرایه‌های تاکسی بیش از ۴۵ درصد عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه جزئیات طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن تعطیلی تمرینات استقلال پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال رشد تولید فولاد خام ایران در سه ماهه ۲۰۲۴ افزایش قیمت مسکن در تهران معرفی جاذبه‌‎های گردشگری تهران در دستور کار شهرداری تهران کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی واگن‌های چینی در تهران به زودی مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری صحیح آرد و نان بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس قطع اینترنت برای برگزاری کنکور جزییات جدید از تغییر حقوق کارگران جمع آوری مشعل‌های گازی واحدهای پتروشیمی تلاش تولیدکنندگان فولاد ایران برای کاهش تولید تحریم‌ها عامل کاهش مشتریان محصولات فولادی ایران افزایش ۲۰ درصدی مستمری بازنشستگان کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت سرنوشت لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نوشیدنی‌های مفید در میان وعده کودکان ممنوعیت ساخت و ساز در جوار تماشاخانه سنگلج استقلال پرافتخارترین تیم ایران در آسیا

2

درمان زردی نوزاد با ترنجبین

  • کد خبر : 136514
  • 10 دی 1402 - 12:07
درمان زردی نوزاد با ترنجبین
یکی از شیوه‌های درمان زردی نوزاد که از قدیم تا به امروزه رواج داشته است استفاده از طب سنتی برای زردی نوزاد است که در این روش با مصرف گیاهان دارویی مانند ترنجبین و شیرخشت مقدار بیلی روبین خون نوزاد کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران؛ در روزهای اول تولد نوزادان، ابتلا به بیماری زردی (یرقان) بسیار متداول است. این بیماری به دلایل مختلفی به وجود می‌آید؛ اما دلیل اصلی آن ضعف کبد نوزاد تازه متولد شده است؛ کبد وظیفه تجزیه و دفع ماده‌ای بنام بیلی روبین را دارد؛ اما زمانی که این عضو حیاتی از بدن ناتوان باشد، بیلی روبین در خون نوزادان جمع شده و باعث بیماری زردی می‌شود.

اگر درمان به موقع زردی نوزادان صورت نگیرد باعث عوارض جدی در کودکان می‌شود، از عوارض زردی نوزادان می‌توان به بیماری کرن ایکتروس و آسیب‌های جدی به مغز اشاره کرد.

اگر شما به تازگی صاحب فرزند شده‌اید و علائم زردی را در نوزاد خود مشاهده کرده‌اید سؤال اصلی که برایتان به وجود می‌آید این است که برای زردی نوزاد چه باید کرد؟ سریع ترین روش درمان زردی نوزاد چیست؟ تا به بهبود روند سلامتی نوزاد خود کمک کنید. در این مقاله به بررسی علائم زردی نوزادان، نحوه تشخیص و تست یرقان نوزاد، راه‌های درمان زردی و پاسخ اصلی سؤال برای زردی نوزاد چکار کنیم؟ خواهیم رسید.

علائم زردی در نوزادان

زردی نوزادان معمولاً علائم واضحی مانند زرد رنگ شدن صورت، گردن و سینه نوزادان دارد. اگر زردی در نوزاد افزایش پیدا کند ممکن است سایر قسمت‌های بدن مانند دست و پاهای نوزاد را زرد کند.

علاوه بر زردی پوست، ممکن است علائم دیگری نیز در نوزاد مشاهده شود، از جمله:

خوابیدن بیش از حد نوزاد
مشکل در شیر خوردن نوزاد
گریه کردن بیش از حد نوزاد
تغییر در رنگ مدفوع و ادرار نوزاد

تشخیص زردی نوزاد

بعد از مشاهده علائم زردی نوزاد باید به مراکز تست زردی نوزاد مراجعه کنید. در این مراکز با استفاده از روش‌هایی مانند آزمایش خون از پاشنه پای نوزاد یا استفاده از دستگاه بیلی چک، مقدار بیلی روبین خون نوزاد اندازه گیری می‌شود. برای درمان زردی نوزاد اولین و مهم‌ترین اقدامی که باید بکنید، مشاوره حرفه‌ای از یک پزشک یا متخصص نوزادان است. آنها می‌توانند وضعیت نوزاد را بررسی کنند و راهنمایی‌هایی درباره مراقبت و درمان ممکن است به شما ارائه کنند. حالا پس از مشاوره از متخصص برای زردی نوزاد چه باید کرد؟

برخی از روش‌های پیشنهادی متخصصان زردی نوزاد برای درمان این بیماری عبارت‌اند از:

درمان زردی نوزاد با طب سنتی

یکی از شیوه‌های درمان زردی نوزاد که از قدیم تا به امروزه رواج داشته است، استفاده از طب سنتی برای زردی نوزاد است. در این روش با مصرف گیاهان دارویی مانند ترنجبین، شیرخشت و غیره مقدار بیلی روبین خون نوزاد کاهش پیدا می‌کند.

توجه داشته باشید که طب سنتی روش اصلی برای درمان زردی نوزاد نیست؛ اما در بهبود روند سلامتی نوزاد مؤثر است.

درمان زردی نوزاد با استفاده از دستگاه فتوتراپی

سریع ترین روش درمان زردی نوزاد، استفاده از دستگاه فتوتراپی است. دستگاه فتوتراپی یا نوردرمانی با استفاده تابش نورهای ویژه با طول موج خاص به پوست نوزاد، بیلی روبین موجود در بدن نوزاد را تجزیه می‌کند و باعث دفع آن می‌شود.

استفاده از دستگاه زردی نوزاد بهترین روش درمان یرقان نوزاد است که کمترین عوارض را برای نوزاد دارد. همچنین نوردرمانی با استفاده از دستگاه فتوتراپی کم‌ترین هزینه را برای والدین دارد و آن‌ها می‌توانند با خیال راحت مخارج آن را پرداخت کنند.

تغذیه مناسب نوزاد و ارتباط آن با زردی

نوزاد مبتلا به زردی برای دفع بیلی روبین از بدن خود نیاز به تغذیه مناسب و تکرار شیردهی مادر دارد؛ همچنین زمانی که نوزاد در زیر دستگاه فتوتراپی قرار دارد، دچار کم آبی می‌شود. برای درمان کم آبی بدن نوزاد باید تعداد دفعات شیر دهی مادر افزایش پیدا کند تا حال نوزاد وخیم نشود.

تبادل خون نوزاد برای زردی نوزاد

در زمانی که سطح بیلی روبین خون نوزاد بسیار بالا باشد یا فتوتراپی تأثیری بر نوزاد نداشته باشد ممکن است نوزاد نیاز به تزریق و تعویض کامل خون داشته باشد.

از آنجایی که خون جدید حاوی بیلی روبین نیست، سطح کلی بیلی روبین در خون کودک شما به سرعت کاهش می‌یابد. در طول فرایند انتقال خون که ممکن است چندین ساعت طول بکشد، نوزاد به دقت تحت نظر خواهد بود. اگر سطح بیلی روبین در خون کودک بالا بماند، ممکن است نیاز به تکرار این روش باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=136514
  • 78 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.