تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اعلام اسامی فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو تخصیص اعتبار برای مرمت دومین بنای خشتی ایران بهینه‌سازی مصرف انرژی از راهبردهای مهم صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ افزایش تولید در صنعت فولاد در گرو تأمین انرژی تصویب ایجاد شعبه رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران حذف گشت ارشاد در لایحه عفاف و حجاب معیارهای افزایش شهریه مدارس غیردولتی پیش‌بینی قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳ تغییر فرمول تعیین حقوق کارگران زیان ۳ میلیارد دلاری صنعت فولاد خام‌فروشی عامل اصلی کاهش ارزش صادرات فولاد زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان ضرورت تدوین لایحه ارائه خدمات رفاهی به تهرانی‌ها جزئیات ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی وضعیت نگران کننده تورم در سال ۱۴۰۳ فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران قیمت آپارتمان در شرق تهران ضرورت شفاف‌سازی شهریه مدارس غیردولتی موافقت نمایندگان با لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست ایران راهکارهای پیشگیری از ابتلا سندرم ناخن زرد افزایش تولید فولاد خام ایران ضرورت تک نرخی شدن ارز برای پیشرفت فولاد کشور ساخت بزرگراهی جدید در تهران تخلف افزایش کرایه‌های تاکسی بیش از ۴۵ درصد عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه جزئیات طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن تعطیلی تمرینات استقلال پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال رشد تولید فولاد خام ایران در سه ماهه ۲۰۲۴ افزایش قیمت مسکن در تهران معرفی جاذبه‌‎های گردشگری تهران در دستور کار شهرداری تهران کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی

1

کم کاری تیروئید عامل خستگی مفرط

  • کد خبر : 136489
  • 10 دی 1402 - 8:19
کم کاری تیروئید عامل خستگی مفرط
کم کاری تیروئید شایع‌ترین نوع اختلال تیروئید است که در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به خستگی، ضعف عضلانی، حساسیت به سرما، اختلال حافظه، افزایش وزن، ناباروری، درد مفاصل و بیماری قلبی شود.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران؛ تیروئید یک غده پروانه‌ای شکل کوچک در جلوی گردن ما است که هورمونی را تولید می‌کند که بر هر سلول، بافت و اندام بدن ما تأثیر می‌گذارد، بنابراین نقش مهمی در کمک به عملکرد صحیح بدن ایفا می‌کند.

اعتقاد بر این است که مشکلات تیروئید در زنان بیشتر از مردان است و سبک زندگی پر استرس یکی از دلایل اصلی اختلالات تیروئید است. تیروئید یک غده درون ریز است که اغلب برای افزایش وزن مقصر شناخته می‌شود.

کم کاری تیروئید شایع‌ترین نوع اختلالات تیروئید است که با سطوح TSH بالا و تولید تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) مشخص می‌شود. از هر ۱۰ زن ۱ نفر از کم کاری تیروئید رنج می‌برد. کم کاری تیروئید در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به خستگی، ضعف عضلانی، حساسیت به سرما، اختلال حافظه، افزایش وزن، ناباروری، درد مفاصل، بیماری قلبی و غیره شود. از آنجایی که این بیماری در مراحل اولیه ممکن است بدون هیچ علامت قابل توجهی پیشرفت کند، هم مردان و هم زنان باید آزمایش عملکرد تیروئید را در فواصل زمانی منظم انجام دهند، به ویژه آنهایی که سابقه خانوادگی مثبت دارند.

درمان با مکمل‌های هورمونی هم راهی بی‌خطر و هم مؤثر برای عادی‌سازی وضعیت است. درمان معمولاً با دوزهای کم شروع می‌شود. مهم است که هر ۶ تا ۸ هفته یک بار برای بررسی دوز و علائم با پزشک خود در تماس باشید. ورزش روزانه و حفظ وزن متعادل، تأثیر مفیدی بر سلامت تیروئید دارد. از سبزیجات تازه، میوه‌ها، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و چربی‌های سالم استفاده کنید و هر روز ۷ تا ۹ ساعت بخوابید تا سلامت تیروئید را حفظ کنید.

در کم کاری تیروئید آنچه می‌خورید می‌تواند در درمان شما اختلال ایجاد کند. برخی از مواد مغذی به شدت بر نحوه عملکرد غده تیروئید تأثیر می‌گذارند و برخی غذاها می‌توانند توانایی بدن شما را برای جذب هورمون‌های جایگزینی که ممکن است به عنوان بخشی از درمان تیروئید خود مصرف کنید، مهار کنند.

مانند بسیاری از شرایط سلامتی، برخی از عوامل کم کاری تیروئید، از جمله سابقه خانوادگی و محیط اطراف شما، خارج از کنترل شما هستند. اما رژیم غذایی نیز نقش برجسته‌ای دارد و از آن جایی که شما مسئول بشقاب خود هستید، می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام غذای مناسب تیروئید را انتخاب کنید.

باورهای غلط درباره اهمیت رژیم غذایی در درمان کم کاری تیروئید

تصورات غلط زیادی در مورد رژیم غذایی در اختلالات تیروئید وجود دارد، هیچ غذای فوق العاده‌ای برای درمان اختلالات تیروئید وجود ندارد. در حال حاضر هیچ مدرکی برای حمایت از رژیم غذایی برای درمان اختلالات تیروئید وجود ندارد و مانند هر فرد دیگری، افراد مبتلا به اختلالات تیروئید نیاز به رژیم غذایی متعادل دارند. رژیم غذایی باعث از بین رفتن و به وجود آمدن اختلالات تیروئید نمی‌شود.

۷ مکمل طبیعی برای درمان کم کاری تیروئید:

۱. ید

ید که عمدتا در غذاهای دریایی یافت می‌شود، یک ماده مغذی معدنی است که بدن ما برای تولید هورمون‌های تیروئیدی به آن نیاز دارد. بدن ما به طور طبیعی ید نمی‌سازد. کمبود ید شایع‌ترین علت گواتر است. اگر سطح ید شما پایین است، آن را یا با تغییرات رژیم غذایی یا مکمل‌های ید سریعاً بالا ببرید. طبق تحقیقات علمی، به نظر می‌رسد ید در درمان و حتی پیشگیری از بیماری‌های خودایمنی، مانند تیروئیدیت هاشیموتو، بسیار مهم باشد.

توجه به این نکته ضروری است که مصرف بیش از حد مکمل ید نیز می‌تواند مضر باشد. بهتر است روزانه بیشتر از ۱۵۰ میکروگرم مصرف نکنید.

۲. پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها باکتری های “خوب” هستند. داروهای آنتی‌بیوتیکی می‌توانند باکتری‌های خوب و بدی را که در روده شما زندگی می‌کنند از بین ببرند. مهم است که این باکتری‌های خوب را با پروبیوتیک‌ها تولید کنید و سلامت روده خود را بازیابی کنید.

۳. سلنیوم

سلنیوم یک ماده مغذی مهم است که در گوشت ماهیچه‌ها، ماهی و تخم مرغ یافت می‌شود. همچنین می‌توان آن را به شکل مکمل یافت. در یک متاآنالیز در سال ۲۰۱۰، محققان دریافتند که سلنیوم، زمانی که به درمان مرسوم کم کاری تیروئید اضافه شود، نشانگرهای زیستی وضعیت تیروئید را بهبود می‌بخشد. همچنین به نظر می‌رسید که سلنیوم باعث بهبود خلق و خو و سلامت عمومی می‌شود.

۴. ویتامین دی

ویتامین دی اولین بار در سال ۱۹۱۳ کشف شد، ویتامین D به طور طبیعی در مواد غذایی بسیار کمی یافت می‌شود. ما ویتامین D را از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به بهترین شکل به دست می‌آوریم. همچنین به شکل مکمل‌های غذایی موجود است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد که ویتامین D برای عملکرد تیروئید ضروری است. کمبود ویتامین D می‌تواند منجر به بیماری هاشیموتو و کم کاری تیروئید شود.

۵. شاه توت

شاه توت معمولاً برای درمان عدم تعادل هورمونی زنانه مانند علائم PMS، علائم یائسگی و گاهی اوقات حتی ناباروری استفاده می‌شود. با وجود چند عارضه جانبی غیرمعمول مانند خشکی دهان، شاه توت یک روش قابل تحمل برای متعادل کردن هورمون‌های زنانه است که به نوبه خود ممکن است هاشیموتو و کم کاری تیروئید را درمان کند.

۶. گلوتاتیون

این فراوان‌ترین آنتی اکسیدانی است که به طور طبیعی در بدن ما یافت می‌شود. با این حال، سطوح پایین گلوتاتیون می‌تواند به دلیل استرس، رژیم غذایی نامناسب یا قرار گرفتن در معرض سموم محیطی رخ دهد. استرس اکسیداتیو (رادیکال‌های آزاد که به سلول‌های شما آسیب می‌رسانند) می‌تواند شدت کم کاری تیروئید را افزایش دهد. آنتی اکسیدان‌هایی مانند گلوتاتیون با این استرس اکسیداتیو مبارزه می‌کنند.

۷. کورکومین

کورکومین یک ماده فعال زیستی در زردچوبه این ادویه رایج است. کورکومین دارای مزایای سلامتی خاص خود از جمله پیشگیری از بیماری‌های خود ایمنی است. کورکومین مانند گلوتاتیون یک آنتی اکسیدان است. کورکومین همچنین ضد التهاب است و ممکن است بتواند با بیماری هاشیموتو مبارزه کند.

مدیتیشن و درمان

استرس عامل اصلی مختل کردن عملکرد طبیعی تیروئید است، تسکین استرس در زندگی روزمره می‌تواند به تعادل قوی‌تری در سطوح هورمونی شما منجر شود و به طور بالقوه می‌تواند کم‌کاری تیروئید را درمان کند.

مدیتیشن یکی از راه‌های آسان برای کاهش استرس و کاهش علائم کم کاری تیروئید است. هشت ساعت خواب کامل برای کنترل استرس و کیفیت خواب مهم است. برای خواب بهتر، یک ساعت قبل از خواب، نور آبی را قطع کنید. نور آبی از اکثر وسایل الکترونیکی مانند تلویزیون و تلفن شما ساطع می‌شود.

۹۰ درصد موارد تیروئید ناشی از بیماری هاشیموتو و کم کاری تیروئید است و در صورت رعایت رژیم فوق، می‌توان آن را کنترل کرد.

۹ غذایی که در صورت تشخیص کم کاری تیروئید باید از آنها اجتناب کنید

در حالی که چیزی به نام «رژیم غذایی کم کاری تیروئید» وجود ندارد که شما را خوب کند، خوردن هوشمندانه می‌تواند به شما کمک کند علی‌رغم این شرایط احساس بهتری داشته باشید. در اینجا ۹ ماده غذایی وجود دارد که باید هنگام کنترل کم کاری تیروئید، از آن ها اجتناب کنید.

۱. غذاهای حاوی سویا، از جمله توفو

مدت‌ها است که نگرانی در مورد اثرات منفی احتمالی برخی ترکیبات موجود در سویا – به نام ایزوفلاون‌ها – روی تیروئید وجود دارد. برخی از محققان بر این باورند که مصرف بیش از حد سویا ممکن است خطر کم کاری تیروئید را در افراد افزایش دهد. با این حال، مطالعه‌ای در Scientific Reports نشان داد که سویا تأثیری بر هورمون‌های تیروئید ندارد و سطح هورمون‌های محرک تیروئید را به میزان بسیار کمی افزایش می‌دهد.

بنابراین هیچ دستورالعمل رژیم غذایی خاصی وجود ندارد، اما برخی تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن سویا ممکن است با توانایی شما در جذب داروهای تیروئید تداخل داشته باشد. به همین دلیل چهار ساعت پس از خوردن غذاهای حاوی سویا برای مصرف دوز معمولی دارو، صبر کنید. با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید چه چیزی برای شما بهتر است.

۲. سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی و گل کلم

شاید شنیده باشید که در صورت کم کاری تیروئید باید از مصرف سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی و کلم پرهیز کنید. نگرانی این بوده است که اگر کمبود ید داشته باشید، ممکن است با تولید هورمون تیروئید تداخل داشته باشند. تحقیقات نشان داده است که هضم این سبزیجات ممکن است توانایی تیروئید برای استفاده از ید را که برای عملکرد طبیعی تیروئید ضروری است، مسدود کند. با این حال، برای تأثیر واقعی بر جذب ید، باید مقدار قابل توجهی از سبزیجات چلیپایی مصرف کنید تا این غذاها بر روی جذب ید تأثیر بگذارند.

سبزیجات چلیپایی و کم کاری تیروئید

۳. گلوتن، موجود در نان و پاستا

در حالی که هیچ تحقیقی نشان نداده است که یک رژیم غذایی بدون گلوتن می‌تواند شرایط تیروئید را درمان کند، ممکن است بخواهید با یک پزشک در مورد این که آیا ارزش دارد که گلوتن را حذف کنید یا خیر، صحبت کنید. اگر تصمیم به خوردن گلوتن دارید، مطمئن شوید که انواع نان و پاستا سبوس‌دار را انتخاب می‌کنید که سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی هستند و می‌توانند به بهبود بی‌نظمی روده، که یکی از علائم رایج کم کاری تیروئید است، کمک کنند. همچنین حتماً داروهای کم کاری تیروئید خود را چند ساعت قبل یا بعد از خوردن غذاهای پرفیبر مصرف کنید تا از تداخل آنها در جذب هورمون تیروئید مصنوعی جلوگیری کنید.

۴. غذاهای چرب مانند کره، گوشت و همه چیزهای سرخ شده

مشخص شده است که چربی‌ها توانایی بدن برای جذب داروهای جایگزین هورمون تیروئید را مختل می‌کنند.

چربی‌ها همچنین ممکن است با توانایی تیروئید برای تولید هورمون نیز تداخل داشته باشند. برخی از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، توصیه می‌کنند که تمام غذاهای سرخ شده را حذف کنید و مصرف چربی‌های خود را از منابعی مانند کره، سس مایونز، مارگارین و تکه‌های چرب گوشت کاهش دهید.

۵. غذاهای شیرین مانند این کیک شکلاتی خوشمزه

کم کاری تیروئید درمان نشده می‌تواند باعث کند شدن متابولیسم بدن شود. این بدان معناست که اگر مراقب نباشید، اضافه کردن وزن آسان می‌شود. از غذاهایی که دارای مقادیر اضافی قند هستند اجتناب کنید، زیرا کالری زیادی دارند و مواد مغذی ندارند. بهتر است مقدار قندی را که می خورید کاهش دهید یا سعی کنید آن را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید.

۶. غذاهای فرآوری شده در بسته بندی

غذاهای فرآوری شده معمولاً سدیم زیادی دارند و افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید از مصرف سدیم خودداری کنند. داشتن تیروئید کم کار خطر ابتلا به فشار خون بالا را در افراد افزایش می‌دهد و سدیم بیش از حد این خطر را بیشتر می‌کند.

روی بسته بندی غذاهای فرآوری شده را بخوانید تا گزینه‌های کم سدیم را پیدا کنید. افرادی که در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند باید مصرف سدیم خود را به ۱۵۰۰ میلی گرم در روز محدود کنند.

۷. فیبر اضافی از لوبیا، حبوبات و سبزیجات

دریافت فیبر کافی برای شما مفید است، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند درمان کم کاری تیروئید شما را پیچیده کند. بیشتر بزرگسالان باید روزانه ۲۵ تا ۳۸ گرم فیبر (بر اساس هدف ۱۴ گرم فیبر به ازای هر ۱۰۰۰ کالری در رژیم غذایی خود) مصرف کنند. مقدار فیبر رژیمی از غلات کامل، سبزیجات، میوه‌ها، لوبیاها و حبوبات که بالاتر از آن سطح است، بر سیستم گوارش شما تأثیر می‌گذارد و می‌تواند در جذب داروهای جایگزین هورمون تیروئید اختلال ایجاد کند.

اگر رژیم غذایی پرفیبر دارید، از پزشک خود بپرسید که آیا به دوز بالاتری از داروهای تیروئید نیاز دارید یا خیر. اگر داروی کافی جذب نمی‌کنید، ممکن است نیاز به افزایش دوز نگهدارنده داشته باشید.

۸. قهوه

طبق یک مطالعه، کافئین مانع از جذب جایگزینی هورمون تیروئید می‌شود. در یک آزمایش افرادی که داروهای تیروئید خود را همراه با قهوه صبح مصرف می‌کردند، سطح تیروئید غیرقابل کنترلی داشتند. داروهای خود را فقط با آب مصرف کنید. شما باید حداقل ۳۰ دقیقه پس از مصرف دارو صبر کنید، و سپس قهوه بنوشید.

۹. الکل همیشه مضر

بر اساس یک مطالعه، مصرف الکل می‌تواند هم سطح هورمون تیروئید در بدن و هم توانایی تیروئید برای تولید هورمون‌ها را تخریب کند. به نظر می‌رسد الکل اثر سمی بر غده تیروئید دارد و توانایی بدن برای استفاده از هورمون تیروئید را سرکوب می‌کند. در حالت ایده آل، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید الکل را به طور کامل قطع کنند یا در حد اعتدال بنوشند. هر روز از مضرات بیشتر نوشیدنی‌های الکلی آگاه می‌شویم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=136489
  • 53 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.