تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا چالش‌های بخش خصوصی فولاد ایران ضرورت رسیدگی به مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی انتقاد چمران از تناقضات در قانون نظام شورایی کشور بیماری‌های کبدی از عوارض کاهش وزن سریع فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیاردی در پتروشیمی اعلام تورم نقطه به نقطه فروردین ماه روند صعودی اجاره در بازار مسکن تغییر فرمول تعیین دستمزد کارگران موافقت مجلس با تخصیص یارانه دارو و شیرخشک صنعت فولاد در معرض ورشکستگی شمش ایرانی یاری‌رسان کشورهای همسایه‌ تعطیلی تمام موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ تا هفته آینده ضرورت تلاش برای حفظ رضایت شهروندان تهران کاهش کودکان کار در پایتخت کبد چرب شایع ترین علت پیوند کبد در ایران خبر مهم کنفدراسیون فوتبال آسیا به پرسپولیس و استقلال پایان مهلت پشت کنکوری‌ها برای تأیید سوابق تحصیلی استقرار گروه‌های پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم تداوم روند کاهش نرخ سود بین بانکی کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به ۳۰ ساعت تصمیم جدید دولت درباره اجرای طرح کالابرگ مجوز ساخت سازه جدید در بافت سنگلج تا ۱۲ متر ارتفاع جزئیات حذف سایت «تهران من» شهرداری تهران پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس ضرورت اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در اوایل سال آینده تشکیل شورای بازرسی هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی اعلام زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران الزام فولادی‌ها به فروش با ارز نیمایی ضرورت توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران فولادی‌ها در معرض ورشکستگی احضار نمایندگان دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان به کمیته انضباطی

1

خودروی بی کیفیت، عامل اصلی آلودگی هوا

  • کد خبر : 135914
  • 04 دی 1402 - 10:41
خودروی بی کیفیت، عامل اصلی آلودگی هوا
عضو هیأت ريیسه مجلس بیان کرد: بنا به اقرار کارشناسان، خودروها باید در هر ۱۰۰ کیلومتر ۴ لیتر مصرف بنزین داشته باشند، در حالی که خودرو‌های ایرانی۱۰ تا ۱۲ لیتر مصرف بنزین دارند و همین امر خود عامل مهمی در آلودگی هوا است.

به گزارش سرویس سیاسی افق تهران، وضعیت نابسمان آلودگی هوا در کلانشهر‌ها و به خصوص تهران، انتقادات زیادی را در پی داشته است و این سوال مهم در ذهن مردم نقش بسته است که چرا اساساً مشکلاتی مثل ترافیک و آلودگی هوا، هیچ‌وقت حل نمی‌شود و تاثیر آن بر اقتصاد چیست؟

اگرچه دولت همواره در تبلیغات خود برای کاهش آلودگی هوا بیشتر مردم را خطاب قرار داده و همواره آنها را تشویق به استفاده از خودروهای عمومی کرده و تاکید دارد که خودروهای تک سرنشین به خیابان‌ها نیایند و یا طرح‌های مختلف زوج و فرد و تردد خودروها را اجرایی می‌کند که هیچگاه به سمت اصلاح رویه‌های موجود در ساختارهای صنعتی و تولیدی خود نرفته است، از جمله اینکه خودروهای باکیفیتی را روانه بازار کند که سوخت به مراتب کمتری را استفاده کنند و کارخانجات با گرفتن گاز، مازوت سوزی نکنند. گویی در این میان فقط مردم باید رعایت حال هوای کلانشهرها به خصوص تهران را کنند!در همین خصوص، مجتبی یوسفی، عضو هیات رییسه مجلس گفت: یکی از مسائلی که دغدغه به حق مردم است، موضوع مرتبط با آلایندگی است که می‌بینید امروز نفس مردم را تنگ کرده است. البته اگر کسی بگوید که اکسیر حل این مشکل را دارد، باید در نگاهش شک کرد که آیا کارشناسی این حرف را می‌زند یا خیر؟

وی افزود: موضوع حل آلایندگی‌ها به یک پروسه اقدامات برمی‌گردد. از تولید خودرو‌های بی‌کیفیت تجاری و شخصی گرفته تا خودرو‌های حمل و نقل عمومی. وقتی مردم خودروی نو می‌خرند و در همان ابتدای امر، در ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ لیتر مصرف می‌کند و بعد از چند سال هم به مصرف بالای ۱۵ لیتر می‌رسند که آن‌ها مقصر این وضع نیستند.

تکنولوژی دنیا به سمت تولید خودرو‌های با مصرف دو لیتر در ۱۰۰ کیلومتر رفته است

نماینده اهواز تصریح کرد: تکنولوژی دنیا به سمت تولید خودرو‌های هیبریدی و برقی رفته است؛ خودرو‌هایی با مصرف دو، سه لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، اما ما در شرایط کنونی و این وضع تولید خودرو قرار گرفته‌ایم. یکی از مواردی که تاکید به واردات خودرو‌های نو و کارکرده داشتیم این بود که هم رقابت در کیفیت و قیمت صورت می‌گیرد و هم جلوی انحصار گرفته می‌شود تا اجحافی که در حق مردم می‌شود، حل شود.

پیشتر سعید مداح مروج، مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این خصوص گفته بود: «متوسط مصرف خودرو‌ها در داخل نزدیک سه برابر مصرف استاندارد جهانی است؛ درحالی که خودرو‌های ما باید در هر ۱۰۰ کیلومتر ۴ لیتر مصرف بنزین داشته باشند، در حال حاضر خودرو‌های ما ۱۰ تا ۱۲ لیتر مصرف بنزین دارند.»

یوسفی گفت: در حالی که باید از تولید و صنایع داخلی حمایت کنیم، ولی اگر همین یارانه‌ای که برای سوخت به خودرو‌های داخلی می‌دهیم را برای واردات خودرو‌های خارجی استفاده کنیم، هم آلایندگی نداریم و هم منابع از دست نمی‌رود. این یک کار چندوجهی و درازمدت است.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: موضوع دیگر، عدم‌توجه به زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس است؛ یعنی دسترسی سریع، آسان و ارزان که باید اتفاق بیفتد. اگر این سه مولفه به معنای واقعی اتفاق بیفتد و مردم آن را لمس کنند، حتماً وضع آلودگی هوا هم بهبود پیدا می‌کند.

این نماینده استان خوزستان در ادامه بیان کرد: در بحث کیفیت خودرو باید اقدامات جدی صورت بگیرد. از طرفی، توجه به حمل و نقل عمومی بسیار مهم است که تقریباً در این زمینه، کار تعطیل بود و به جز اقداماتی که در شهرداری تهران انجام شد، خیلی کار خاصی را ندیدیم.

یوسفی گفت: این دولت آمد و از طرفی، مجلس اعتباری بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی تخصیص داد. دولت هم بقیه منابع را تامین کرد و بیش از دو هزار اتوبوس به شهرداری‌های کشور تحویل می‌شود. البته بماند که روی کیفیت این اتوبوس‌ها یا روی توسعه مترو باید سر جای خودش بحث شود.

وی افزود: تفاوت در نگاه‌ها و سبک زندگی باید اصلاح شود. الان به جای اینکه مردم از دولت الکترونیک بهره ببرند باید برای هر مشکلی، حضوری به ادارات و بخش‌های مختلف مراجعه کنند. امروز باید در خانه و محل کارت نشست و بسیاری از کار‌ها را از درگاه‌های فضای مجازی و سکو‌ها انجام داد، مثل تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار. یعنی هنوز با گذشت زمان، آن‌طور که باید و شاید، رفت و آمد‌ها به واسطه پیشرفت‌های تکنولوژی کم نشده است.

مدیریت آبی و بادی، مشکل ریزگرد‌ها و آلایندگی‌ها را حل نمی‌کند

عضو هیات رییسه مجلس گفت: موضوع بعدی، تکنولوژی نیروگاه‌هایی است که برق تولید می‌کنند و کلاً معضل صنایع در مصرف انرژی، کاملاً مشهود است. دولت‌های مختلفی آمدند و در این زمینه تلاش کرده‌اند، اما باید یک بسته اقدامات صورت بگیرد. شفافیت باید به سمت دولت الکترونیک یعنی کار‌های غیرحضوری برود که البته این اتفاق تا حدی افتاده است و بخشی از آن جلو رفته است. این دولت در این رابطه، تا حدی عزم خود را نشان داده که امیدوارم این چالش‌ها در واقعیت کمتر از همیشه شود و مردم شاهد خروجی کار باشند. از سوی دیگر، به نظرم مدیریت آبی و بادی، مشکل ریزگرد‌ها و آلایندگی‌ها را حل نمی‌کند و سلامتی مردم به خطر افتاده است.

یوسفی افزود: در قانونی که مجلس در حمایت از صنعت برق گذاشت، ما مکلف کردیم که نیروگاه‌های جدید، باید بالای ۶۰ درصد راندمان باشند؛ این هم از اقداماتی بود که جلوی احداث نیروگاه‌ها با راندمان پایین گرفته می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین باید اصلاحات اساسی در سوخت‌های فسیلی که عمدتاً آلایندگی از این‌هاست، صورت بگیرد. سلامتی مردم و به خصوص کودکان مهم است و هیچ چیزی جایگزین سلامتی نمی‌شود، ولی باید به یک موضوع به طور ویژه توجه کرد، کار همه مردم دولتی نیست. مشاغل آزاد، صنعت و تولیدات ما با تعطیلی‌ها، میلیارد‌ها تومان ضرر می‌بینند؛ این‌ها هزینه‌های پنهانی است که دیده نمی‌شود. حتی این آلودگی در بلندمدت باعث به وجود آمدن بیماری‌های زیادی می‌شود که ما هزینه‌های درمانی آن را در آینده نمی‌بینیم و حتی خیلی از این هزینه‌ها را خود خانوار پرداخت می‌کنند که قطعاً باعث لطمه به معیشت‌شان می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=135914
  • 138 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.