تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا چالش‌های بخش خصوصی فولاد ایران ضرورت رسیدگی به مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی انتقاد چمران از تناقضات در قانون نظام شورایی کشور بیماری‌های کبدی از عوارض کاهش وزن سریع فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیاردی در پتروشیمی اعلام تورم نقطه به نقطه فروردین ماه روند صعودی اجاره در بازار مسکن تغییر فرمول تعیین دستمزد کارگران موافقت مجلس با تخصیص یارانه دارو و شیرخشک صنعت فولاد در معرض ورشکستگی شمش ایرانی یاری‌رسان کشورهای همسایه‌ تعطیلی تمام موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ تا هفته آینده ضرورت تلاش برای حفظ رضایت شهروندان تهران کاهش کودکان کار در پایتخت کبد چرب شایع ترین علت پیوند کبد در ایران خبر مهم کنفدراسیون فوتبال آسیا به پرسپولیس و استقلال پایان مهلت پشت کنکوری‌ها برای تأیید سوابق تحصیلی استقرار گروه‌های پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم تداوم روند کاهش نرخ سود بین بانکی کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به ۳۰ ساعت تصمیم جدید دولت درباره اجرای طرح کالابرگ مجوز ساخت سازه جدید در بافت سنگلج تا ۱۲ متر ارتفاع جزئیات حذف سایت «تهران من» شهرداری تهران پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس ضرورت اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در اوایل سال آینده تشکیل شورای بازرسی هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی اعلام زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران الزام فولادی‌ها به فروش با ارز نیمایی ضرورت توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران فولادی‌ها در معرض ورشکستگی احضار نمایندگان دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان به کمیته انضباطی

0

استقرار بازار آهن و فولاد در مدار رکود

  • کد خبر : 134876
  • 18 آذر 1402 - 10:41
استقرار بازار آهن و فولاد در مدار رکود
بازار ارز برخلاف اینکه اوایل هفته روند صعودی داشت؛ اما به تدریج با نزدیک شدن به پایان هفته، وارد مدار نزولی شد و به نظر می‌رسد پس از تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۳ به مجلس که در آن یورو جایگزین دلار شده بود، تا حدی فعالان این حوزه را دچار سردرگمی کرد.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ معاملات نشان می‌دهد از  ۲ میلیون و ۱۵۸ هزار و ۳۹۵ تن محصول فولادی عرضه‌شده در بورس، ۹۴۱ هزار و ۳۷۶ تن یعنی ۴۳٫۶ درصد به فروش رفتند. در این راستا، با توجه به اینکه میزان رقابت معاملات در هفته جاری، تنها روز یکشنبه بالا بود، قیمت‌ها در بازار آهن نیز روند خوبی را در این روز داشتند.

در واقع ۱۲ آذر ماه حدود ۹۳ درصد محصول عرضه شده که فقط آهن اسفنجی بریکت بود، معامله شد و بر همین اساس، افزایش قیمت جزئی در بازار تیرآهن و پروفیل رخ داد.

از سوی دیگر، سایر روزهای هفته میزان رقابت به کمتر از ۵۰ درصد رسید و به همین دلیل، روند ثابت بازار آهن مجدداً حاکم شد.

استقرار بازار آهن و فولاد در مدار رکود اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

بازار آهن و فولاد در دومین هفته آذر ماه روند حدوداً ثابتی را تجربه کرد، به این صورت که قیمت آهن آلات در برخی از مبادی فروش ثابت اعلام شد؛ اما در برخی حوزه‌ها قیمت‌ها کاهش و برخی از مبادی نیز افزایش داشتند.

بر همین اساس، در هفته جاری ثبات و افزایش محدودی در قیمت میلگرد مشاهده شد؛ در واقع قیمت این محصول در روز چهارشنبه نسبت به روز شنبه تنها ۴۲ تومان افزایش قیمت داشت.

همچنین قیمت تیرآهن در آخرین روز کاری هفته نسبت به اولین روز، ۹۶۳ تومان افزایش قیمت را ثبت کرده است.

از طرفی، قیمت محصولات نبشی و ناودانی از ابتدای هفته در کلیه مبادی فروش ثابت و افزایشی بودند که هر دو محصول در روز چهارشنبه با ۳۰۰ تومان رشد قیمتی همراه شدند.

بازار پروفیل نیز در هفته جاری کمی غیرشفاف و به هم‌ریخته به نظر می‌رسد، در واقع برخلاف روند افزایشی در اولین روز هفته، سایر روزها را در روند نزولی سپری کرد؛ له گونه‌ای که نهایتاً ۶۰۰ تومان نسبت به روز شنبه کاهش قیمت داشت.

همچنین بازار ارز برخلاف اینکه اوایل هفته روند صعودی داشت؛ اما به تدریج با نزدیک شدن به پایان هفته، وارد مدار نزولی شد و طی این مدت قیمت هر دلار تا مرز ۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان نیز کاهش یافت. در واقع به نظر می‌رسد پس از تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۳ به مجلس که در آن یورو جایگزین دلار شده، تا حدی فعالان این حوزه را دچار سردرگمی کرده است.

استقرار بازار آهن و فولاد در مدار رکود اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

در این راستا، افزایش نرخ ارز، کاهش رشد صنایع مصرف‌کننده فولاد مانند ساخت و ساز را به همراه دارد و در نهایت باعث ایجاد رکود در بازار آهن‌آلات می‌شود. با توجه به اینکه روند نوسانی قیمت دلار همچنان ادامه دارد، به نظر می‌رسد خریداران بازار دست نگه داشته‌اند تا نرخ ارز در محدوده مشخصی نوسان داشته باشد. البته ناگفته نماند که با نزدیک شدن به فصل سرما به دلیل کاهش ساخت و سازها، وضعیت رکودی بازار آهن تشدید خواهد شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=134876
  • 84 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.