تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا چالش‌های بخش خصوصی فولاد ایران ضرورت رسیدگی به مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی انتقاد چمران از تناقضات در قانون نظام شورایی کشور بیماری‌های کبدی از عوارض کاهش وزن سریع فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیاردی در پتروشیمی اعلام تورم نقطه به نقطه فروردین ماه روند صعودی اجاره در بازار مسکن تغییر فرمول تعیین دستمزد کارگران موافقت مجلس با تخصیص یارانه دارو و شیرخشک صنعت فولاد در معرض ورشکستگی شمش ایرانی یاری‌رسان کشورهای همسایه‌ تعطیلی تمام موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ تا هفته آینده ضرورت تلاش برای حفظ رضایت شهروندان تهران کاهش کودکان کار در پایتخت کبد چرب شایع ترین علت پیوند کبد در ایران خبر مهم کنفدراسیون فوتبال آسیا به پرسپولیس و استقلال پایان مهلت پشت کنکوری‌ها برای تأیید سوابق تحصیلی استقرار گروه‌های پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم تداوم روند کاهش نرخ سود بین بانکی کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به ۳۰ ساعت تصمیم جدید دولت درباره اجرای طرح کالابرگ مجوز ساخت سازه جدید در بافت سنگلج تا ۱۲ متر ارتفاع جزئیات حذف سایت «تهران من» شهرداری تهران پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس ضرورت اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در اوایل سال آینده تشکیل شورای بازرسی هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی اعلام زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران الزام فولادی‌ها به فروش با ارز نیمایی ضرورت توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران فولادی‌ها در معرض ورشکستگی احضار نمایندگان دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان به کمیته انضباطی

0

فشار دولت به صنایع درپی افزایش عوارض صادراتی

  • کد خبر : 134179
  • 08 آذر 1402 - 10:34
فشار دولت به صنایع درپی افزایش عوارض صادراتی
ایران همچنان پیگیر مسئله عوارض صادرات برای مواد خام و محصولات فولادی است.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ در حالی که کارخانه‌های فولادی قبلا به دلیل فشار مالیاتی کمتر، فراغت بال بیشتری داشتند، دولت اخیرا درتلاش برای افزایش عوارض صادرات بوده‌است. جمهوری اسلامی ایران در ابتدای تیر امسال درحالی عوارض صادرات را برای مواد خام، نیمه‌خام و محصولات فولادی افزایش داد که با مخالفت شدید فعالان صنعت فولادی ایران روبرو شد. درادامه و تشدید این مخالفت‌ها، در تاریخ ۲۳ مرداد، دیوان عدالت اداری دستور موقت توقف اجرای مصوبه عوارض صادراتی مواد خام و نیمه‌خام را صادر کرد. درپی این مصوبه، در تاریخ ۲۵ مرداد علی‌اکبر شادمانی مدیرکل دفتر صادرات گمرک با ارجاع دستور موقت صادره از طرف دیوان عدالت اداری به کلیه گمرکات کشور، توقف اجرای مصوبه عوارض صادراتی مواد خام و نیمه‌خام را به گمرکات ابلاغ کرد. باوجود این اما از ابتدای مهر امسال با بخشنامه ابلاغ‌شده دیگری توسط علی‌اکبر شادمانی، صادرات مواد خام و نیمه‌خام مالیات علی‌الحساب به میزان ۲ درصد ارزش صادراتی افزایش یافت. در زنجیره فولاد، اعمال این مالیات بر صادرات فولاد میانی (بیلت، بلوم، اسلب)، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی صورت گرفت و مبنای صدور این بخشنامه، نامه ارسالی توسط وزیر اقتصاد مبنی بر وصول مالیات علی‌الحساب به میزان ۲ درصد ارزش صادراتی مواد خام و نیمه‌خام بود.

فعالان صنعت فولاد تا امروز منتظر صدور رأی نهایی دیوان عدالت اداری در خصوص مصوبه عوارض مواد خام و نیمه‌خام ماندند و عوارض صادرات ۲ درصدی را به صورت علی‌الحساب پرداخت کردند. پس از به پایان رسیدن انتظارات، این بار اما دیوان عدالت اداری تصمیمی کاملا برخلاف مصوبه قبل را صادر کرده است که باعث سردرگمی فعالان صنعت فولاد شده است. بنابر این مصوبه، عوارض صادراتی مجددا اعمال خواهد شد. پیش از این، عوارض صادرات کنسانتره و گندله سنگ آهن ۲۰ درصد و عوارض صادراتی آهن‌‌‌اسفنجی ۵ درصد و عوارض صادراتی بیلت، بلوم و اسلب ۲‌ درصد تعیین شده بود. به گفته‌ی یک منبع مطلع، تا یک هفته‌ی آینده تغییر عوارض صادراتی صورت خواهد گرفت. یک منبع آگاه به متال اکسپرت گفت:« این مصوبات هنوز به مرحله‌ی ابلاغ نرسیده‌اند و برای میلگرد و سیم مفتول، ما هم‌اکنون هیچ عوارضی پرداخت نمی‌کنیم.»

در هفت ماهه نخست امسال، تامین‌کنندگان محصولات نیمه‌خام، صادرات خود را در مقایسه با پارسال، ۱۴٫۹ درصد افزایش داده‌اند و همچنین، فروشندگان محصولات فولاد ، صادرات خود را در همین دوره ۴ درصد افزایش داده‌اند. به دلیل نبود تقاضای داخلی و وجود ظرفیت مازاد در کشور نیز فروش صادراتی مواد خام در همین دوره افزایش یافته است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=134179
  • 104 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.