تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

تداوم روند کاهش نرخ سود بین بانکی کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به ۳۰ ساعت تصمیم جدید دولت درباره اجرای طرح کالابرگ مجوز ساخت سازه جدید در بافت سنگلج تا ۱۲ متر ارتفاع جزئیات حذف سایت «تهران من» شهرداری تهران پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس ضرورت اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در اوایل سال آینده تشکیل شورای بازرسی هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی اعلام زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران الزام فولادی‌ها به فروش با ارز نیمایی ضرورت توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران فولادی‌ها در معرض ورشکستگی احضار نمایندگان دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان به کمیته انضباطی فشارخون بالا قاتل خاموش واکنش باشگاه استقلال به برکناری خطیر ضرورت توجه به سلامت کبد با بالا رفتن سن رگبار و رعد و برق از امروز در تهران سرقت خودرو با قیچی آرایشی زنانه زیر ۱۰ ثانیه راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴ نگرانی خانواده‌ها از وضعیت بهداشتی عمومی شهر گام مهم دولت در استفاده از ظرفیت‌های آفریقا ثبت جهانی کاشی هفت رنگ اصفهان کاهش شدید تمایل خرید محصولات فولادی ایران ضرر ۳ میلیارد دلاری صادرات فولاد با وضعیت ارز موافقت با افزایش حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان آسیب ضایعه نخاعی به متابولیسم بدن ضرورت تبدیل متانول به بنزین در کشور مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه ارائه خدمات مشاوره رایگان به رانندگان تاکسی ممنوعیت افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی زمان درست مصرف ماست در کودکان آخرین وضعیت قرارداد با چین برای توسعه حمل و نقل عمومی ضرورت آغاز مبارزه با موش‌های پایتخت در آستانه فصل گرما

1

آیین رونمایی از تمبر ملی جشنواره “کنس دشو”

  • کد خبر : 133637
  • 02 آذر 1402 - 8:07
آیین رونمایی از تمبر ملی جشنواره “کنس دشو”
آیین رونمایی از تمبر ملی جشنواره "کنس دشو" که در شهرستان آمل به عنوان یکی از آیین های محلی و سنتی در میان مردم شهرهای مرکزی مازندران سابقه کهن و تاریخی دارد در مسیر احیاء دوباره قرار گرفت.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر افق تهران؛ آیین رونمایی از تمبرملی جشنواره “کنس دشو” که درشهرستان آمل به عنوان یکی از آیین های محلی و سنتی در میان مردم شهرهای مرکزی مازندران سابقه کهن و تاریخی دارد در مسیر احیاء دوباره قرار گرفت.

آیین رونمایی از تمبر ملی جشنواره “کنس دشو” چهارشنبه شب یکم آذرماه، با حضور مسئولان اداره کل پست مازندران، مدیران دستگاه های اجرایی، اهالی فرهنگ، هنر و شهروندان آملی برگزار و از تمبر ویژه این جشنواره نیز به نام شهرستان آمل رونمایی شد.

“کنس پزان” و “کنس دشو” که روزگاری در کنار طعم شیرین، ترش و ملس میوه آن، میان مردم بومی و خانواده‌های مازندرانی وحدت و هم صدایی را به کام می‌آورد، امروز به موازات زندگی مدرن، تنها کهنسالان این مراسم را اجرا می کنند.

اجرای موسیقی محلی، خواندن شعرهای مازندرانی، همخوانی گروه های موسیقی استانی و سخنرانی برخی چهره های فرهنگی و اجتماعی درباره اهمیت حفظ و احیای خرده فرهنگ های رایج در روستاهای مازندران، از برنامه های این جشنواره بود.

در جشنواره آیینی” کنس دشو”،  مراحل عملی چگونگی تهیه رب و دیگر فرآورده های ازگیل که هم تازه خوری و به عنوان چاشنی غذا مصرف می شود، درحاشیه این جشنواره برای بازدید حاضران به نمایش گذاشته شد.

در این جشنواره همچنین، توسط یکی از فعالان بومی دهستان چلاو آمل، فرایند تهیه وپخت ” دشو” به نمایش درآمد.

دراین فرایند، میوه ازگیل که از میوه های جنگلی محسوب می شود، پس از برداشت، برای شست و شو در داخل تشت بزرگی قرار داده و پس از جداکردن شاخ و برگ و تمیز کردن کامل، آن را به همراه مقداری آب روی حرارت آتش قرار داده تا کاملا پخته یا به زبان محلی “پتکا” شده و برای تسریع در عمل آوری آن به تناوب چندین بار با کفگیر هم زده تا همه قسمت های آن بطور کامل بپزد.

بعد از این مرحله ازگیل پخته شده داخل کیسه ای قرار گرفته و با ضربه زدن به آن و جداکردن دانه و پوست، آب حاصل از آن را درون ظرف دیگری ریخته و پس از حرارت دوباره و تغییر رنگ آن به شکل قهوه ای، رب ازگیل یا کنس دشو ، از آن به دست می آید.

“کنس” در زبان محلی مازندرانی نام گونه میوه جنگلی بوده که نام فارسی آن ‌ازگیل جنگلی یا ازگیل وحشی و هم خانواده با سیب، گلابی، به، زالزالک و گلابی وحشی است.

میوه ‌ازگیل بسیار سخت و اسیدی است و تا زمانی که خوب رسیده نشود قابل خوردن نبوده و گوشت آن پس از رسیدن از رنگ سفید به قهوه ای تغییر کرده، نرم و شیرین می شود.

رب کنس یا ازگیل در تهیه انواع غذاهای محلی مانند آش ترش و گزناآش، فسنجان، پخت نوعی ته چین مرغ محلی، مرغ ترش و نیز تهیه نوعی نان پیازی استفاده می شود.

میوه ازگیل سرشار از ویتامین های CوB، اسیدسیتریک و اسید مالک بوده و برای آرامش و تقویت اعصاب، درمان عفونت روده بزرگ مفید و در درمان زخم دهان و تورم مخاط گلو موثر است. همچنین از برگ آن برای درمان زخم های پوستی به ویژه سالک استفاده می شود.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان آمل در این خصوص با بیان اینکه بیشترین سطح درختان جنگلی ازگیل وحشی یا کنس درمحدوده ارتفاعات جنگلی بخش های امامزاده عبدالله و لاریجان این شهرستان با مساحت تقریبی ۱۰۰ هکتار را شامل می شود، گفت:  فصل برداشت این میوه جنگلی از اواخر مهر آغاز تا اویل فصل زمستان نیز ادامه دارد.

مهرداد فولاد افزود: در سالهای اخیر با اصلاح رقم های ازگیل، سطح کشت این میوه نیز توسعه یافته و استقبال خوبی هم از این بخش شده است.

وی افزود: از میوه ازگیل یا کنس وحشی برای تهیه رب ازگیل که در چاشنی های انواع غذاها کاربرد دارد، درمازندران مورد استفاده زیادی است.

وی یادآورشد: برداشت این محصول در فصل پاییز در دهه‌های گذشته توسط بومیان روستاها، با برگزاری جشن و آیین‌های خاص  ازجمله ” کنس دشو” همراه بوده که متاسفانه با بی توجهی‌های صورت گرفته رو به فراموشی رفته است.

مدیر جهاد کشاورزی آمل گفت: با همکاری این مدیریت و اداره فرهنگ وارشاد اسلامی آمل، قدم های ارزشمندی در راستای احیای خرده فرهنگ های مرتبط با بخش کشاورزی در سطح این شهرستان درحال برداشتن است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=133637
  • 94 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.