وزیر نفت با اشاره به اینکه ظرفیت تولید گاز کشور پیش از پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۲۳‌میلیون متر‌مکعب در روز بود، گفت: اکنون ۲۳پالایشگاه گاز در کشور فعالیت می‌کنند. اوجی تاکید کرد: ۶۵ مجتمع پتروشیمی در کشور وجود دارد و پارسال ارز حاصل از ۱۴‌میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی در کشور به سامانه نیما واریز شد. وی با بیان اینکه گازرسانی پیش از پیروزی انقلاب تنها به چند شهر و یک روستا محدود بود، تصریح کرد: به برکت انقلاب اسلامی، اکنون ۹۸‌درصد جمعیت شهری و حدود ۸۴‌درصد از جمعیت روستایی به شبکه گاز متصل هستند.

وزیر نفت افزود: همه فعالیت‌ها در صنعت نفت از توسعه میدان‌های نفتی و گازی در خشکی و دریا، ساخت پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و… به همت متخصصان داخلی انجام می‌شود. اوجی با اشاره به اینکه ۸۰‌درصد کالاها و تجهیزات مورد‌نیاز صنعت نفت در داخل کشور ساخته می‌شود، ادامه داد: در دولت سیزدهم شتاب بیشتری‌‌‌‌‌‌ به پروژه‌های نفتی داده شده‌است. وی با تاکید بر اینکه افزون بر آنکه در صنعت نفت و گاز در کشور خودکفا شده‌‌‌‌‌‌ایم، همچنین صادرات خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورهایی که تحت‌تحریم‌های آمریکا قرار داشتند نیز در حال انجام است، گفت: در دولت سیزدهم صدور خدمات فنی و مهندسی به پالایشگاه‌های ونزوئلا و آمریکای‌لاتین آغاز شد و با متخصصان ایرانی، صنعت نفت آن کشورها که به‌‌‌‌‌‌دلیل تحریم متوقف‌شده بود، دوباره فعال شد.

وزیر نفت با تاکید بر اولویت تکمیل پروژه‌های نیمه‌‌‌‌‌‌تمام صنعت نفت در دولت سیزدهم، افزود: بعضی از پروژه‌های جدید مانند توسعه فاز‌۱۱ پارس‌جنوبی نیز در دستور کار قرارگرفت. اوجی ادامه داد: میدان گازی پارس‌جنوبی با قطر مشترک است و هر روز تعلل باعث عدم‌‌‌‌‌‌النفع ایران در برداشت از آن خواهد شد، از این‌رو با کار شبانه‌‌‌‌‌‌روزی متخصصان صنعت نفت و حمایت دولت، به تولید روزانه ۱۴‌میلیون متر‌مکعب گاز در فاز‌۱۱ پارس‌جنوبی رسیده‌‌‌‌‌‌ایم. وزیر نفت گفت: تولید نفت در ابتدای دولت سیزدهم ۲.۲میلیون بشکه در روز بود که به‌‌‌‌‌‌دلیل نبود سرمایه‌گذاری و تشدید تحریم‌ها کاهش یافته‌بود اما اکنون بدون آنکه تحریم‌ها کاهش یابد و با وجود چالش‌های موجود اما توانستیم تولید و صادرات نفت را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: تولید نفت ایران در دولت سیزدهم از ۲.۲میلیون بشکه به ۳.۳‌میلیون بشکه در روز رسیده که ۵۰‌درصد افزایش را نشان می‌دهد و تولید نفت تا پایان امسال به ۳.۶میلیون بشکه در روز می‌رسد که بخش عمده آن در پالایشگاه‌های داخل کشور تبدیل به ارزش‌‌‌‌‌‌افزوده شده‌است و امنیت انرژی کشور را تضمین می‌کند. وزیر نفت تاکید کرد: بخشی از نفت تولیدی نیز صادر می‌شود و اکنون به هر کجا که نیت کنیم، می‌توانیم نفت خود را بفروشیم. اوجی با اشاره به اینکه برای صادرات نفت بازارهای خوبی داشتیم و درآمدهای خوبی کسب شده که صرف تکمیل پروژه‌های عمرانی کشور می‌شود، گفت: همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان نیز افزایش داشته و از همکاری با ۱۵۰شرکت دانش‌بنیان فعال در صنعت نفت در ابتدای دولت سیزدهم، امروز به ۶۰۰ شرکت رسیده‌است.

وی تصریح کرد: در دولت سیزدهم ۵۰‌میلیون مترمکعب به تولید روزانه گاز کشور اضافه شده‌است و پارسال با وجود سرمای سخت اما مشکلی در تامین گاز کشور نداشتیم. وزیر نفت به توجه ویژه به احداث پالایشگاه در کشور اشاره کرد و گفت: در دولت‌های گذشته توجه لازم به ساخت پالایشگاه در کشور نشد اما در دولت سیزدهم احداث پالایشگاه و پتروشیمی به‌عنوان ضرورت مهم برای تولید ارزش‌‌‌‌‌‌افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی در دستور کار است. وی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم به  بیش از ۵‌هزار و ۷۰۰‌هزار روستا و ۴۰ شهر گازرسانی شده‌است، ادامه داد: بیشتر این موارد در مناطق محروم و سردسیر بوده‌است. اوجی با بیان اینکه درباره کاهش آلودگی هوا جمع‌‌‌‌‌‌آوری گازهای مشعل در دستور کار قرار دارد، گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون روزانه ۱۱.۵میلیون مترمکعب گاز مشعل جمع‌آوری می‌شود و تا پایان امسال معادل یک فاز‌پارس‌جنوبی گازهای مشعل جمع شده که افزون بر کاهش آلودگی، خوراک پتروشیمی‌ها تامین می‌شود و این تهدید به فرصت تبدیل خواهد شد.

اوجی با اشاره به اینکه اکنون توان حفاری بیش از ۶‌هزار متری چاه‌‌‌‌‌‌های نفت و گاز در کشور وجود دارد، گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی حفر چاه‌‌‌‌‌‌های افقی کاملا  ‌در دست خارجی‌‌‌‌‌‌ها بود اما امروزه حفاری چاه‌‌‌‌‌‌های افقی را خودمان انجام می‌دهیم و با این روش تولید نفت افزایش می‌‌‌‌‌‌یابد. اوجی به تاثیر صنعت نفت در رشد اقتصادی کشور اشاره کرد و ادامه داد: پارسال رشد اقتصادی نفت و گاز ۱۰.۵درصد و در سه ماه نخست امسال ۱۹.۶درصد بوده‌است.  وی با اشاره به‌شدت مصرف انرژی در کشور گفت: ۲.۵ تا ۳‌برابر بیش از میانگین جهانی سوخت مصرف می‌کنیم و یکی از مهم‌ترین دلایل این بدمصرفی قیمت پایین سوخت و یارانه‌‌‌‌‌‌ای است که دولت پرداخت می‌کند.

انتهای پیام/