تاریخ : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

معرفی برترین موزه‌ها در ۳۰ اردیبهشت‌ماه پیش‌بینی کاهش شدید دما در تهران رشد درآمد حوزه شهری نشان اعتماد مردم به دوره ششم مدیریت شهری ظهور رقیب جدید برای ایران در بازار میلگرد شوراها مددکار مدیران شهری مجلس یازدهم مؤسس مجلس نوین در کشور اشتغال مستقیم۱۴۳ هزار نفر در صنعت پتروشیمی اجرای مجدد طرح کالابرگ الکترونیکی در گروی تصمیم دولت افتتاح دسترسی بزرگراه شهید همت غرب از بزرگراه‌ شهید چمران توصیه‌هایی برای پیشگیری از افزایش فشار خون چالش ورود ماشین آلات معدنی جدید به معادن مجوز مجلس به شناورسازی تقویم آموزشی مدارس و دانشگاه ها تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان اخذ مجوز ۲ خط تراموا در تهران بخشنامه‌ای برای سرکوب صادرکننده به نفع واردکننده تداوم رکود در سیاست‌های ارزی صادرات فولاد تعطیلی شنبه‌ها باعث افزایش مراودات اقتصادی با جهان راهکارهایی برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان وضعیت قرمز پرسپولیس در حساس‌ترین هفته‌های لیگ رای کمیته صدور مجوز حرفه‌ای در مورد استقلال و پرسپولیس انتشار کارت امتحانات نهایی از امشب حضور واگن‌های چینی از بهمن ماه در تهران جزئیات معاملات مسکن شهر تهران در سال جدید مکاتبه با موزه کویت برای استرداد تابلوی مظفرالدین شاه ساخت ۴۹ کیلومتر مترو در ۳۲ ماه اخیر افزایش صادرات صنایع معدنی به مرز ۱۳.۷ میلیارد دلار افزایش عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی به ۵.۲ همت تاثیر مصرف کافئین قبل از خواب بر سلامتی اعلام قیمت تمام شده اتوبوس‌های چینی از سوی شهردار تهران اصلاح جداول بودجه ۱۴۰۳ ضرورت تصویب تفریغ بودجه در شورای شهر نقاط قوت و ضعف شهرداری تهران در تفریغ بودجه ۱۴۰۱ تعطیلی شرکت‌های فولادی با تداوم روند فعلی فولاد ایران در بازارهای جهانی کاهش نرخ تورم سالانه به ۳۸.۸ درصد نفت باعث غفلت از معادن استان خوزستان موافقت مجلس با کاهش ساعت کاری کارمندان دولت

1

مبنای غلط بورس کالا در نرخ‌گذاری فولاد

  • کد خبر : 133178
  • 25 آبان 1402 - 10:43
مبنای غلط بورس کالا در نرخ‌گذاری فولاد
فعال فولادی بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی، یکی از بزرگ ترین خریداران و تولیدکنندگان دولتی ترجیح می‌دهد نیازهای خود را از بورس تأمین نکند؛ بنابراین می‌توان گفت حتی نهاد دولتی کاری را که دولت انجام داده را قبول ندارد.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ علیرضا میرزایی با اشاره به اظهارات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ضرورت خروج فولاد و سیمان از بورس بیان کرد: بورس کالا توسط دولت پایه گذاری شد تا قیمت محصولات شفاف شوند و رانت نیز از عرضه و تقاضا جمع شود. از طرفی وزارت راه و شهرسازی، یکی از بزرگ ترین خریداران و تولیدکنندگان دولتی ترجیح می‌دهد نیازهای خود را از بورس تأمین نکند؛ بنابراین می‌توان گفت حتی نهاد دولتی کاری را که دولت انجام داده را قبول ندارد.

وی افزود: در واقع اگر بورس محیط سالم و قابل اعتمادی است، دولت و زیرمجموعه‌ها باید از آن پیروی کنند تا خصوصی‌ها نیز به این سمت کشیده شوند. بر همین اساس، به نظر می‌رسد صحبت‌ها درباره مهندسی شدن بورس کالا درست است؛ چرا که میزان سود فولادی‌ها به صورت کامل مشخص نیست و با تداوم این روند، قیمت‌گذاری بورس زیر سوال می‌رود.

فعال صنعت فولاد با اشاره به پایه قیمت‌گذاری محصولات فولادی اظهار کرد: حدود ۵ سال پیش، کارگروه‌های تخصصی زیادی برای طرح ضرایب نرخ‌گذاری در فولاد ایجاد شد که می‌توان گفت تأثیر خوبی در روند قیمت‌گذاری داشت. این درحالیست که امروزه برای قیمت شمش، بازار سی ای اس و خلیج فارس و برای آهن اسفنجی نیز بازار هند مبنا قرار گرفته است.

به گفته میرزایی، امروزه با مبنای در نظر گرفته شده، اختلاف قیمت گندله و آهن اسفنجی به بیش از ۲ برابر می‌رسد و چنین عملکردی نشان از مشکلات موجود در بورس کالا دارد.

وی با تأکید بر اینکه مشکل فعلی بورس کالا، مبنای قیمت گذاری چرخه فولاد است، گفت: بنابراین مبنای نرخ‌گذاری فولاد باید به سمت درصدها و ضرایب چند سال گذشته برود که کاملا کارشناسی بودند و با این اقدام، تمام مشکلات فعلی حل خواهد شد. در صورتی که قیمت شمش، آهن اسفنجی و میلگرد با این مبناها مشخص شوند، حداقل و حداکثرهای سایر محصولات را خود بازار تعیین خواهد کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=133178
  • 34 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.