تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴ نگرانی خانواده‌ها از وضعیت بهداشتی عمومی شهر گام مهم دولت در استفاده از ظرفیت‌های آفریقا ثبت جهانی کاشی هفت رنگ اصفهان کاهش شدید تمایل خرید محصولات فولادی ایران ضرر ۳ میلیارد دلاری صادرات فولاد با وضعیت ارز موافقت با افزایش حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان آسیب ضایعه نخاعی به متابولیسم بدن ضرورت تبدیل متانول به بنزین در کشور مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه ارائه خدمات مشاوره رایگان به رانندگان تاکسی ممنوعیت افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی زمان درست مصرف ماست در کودکان آخرین وضعیت قرارداد با چین برای توسعه حمل و نقل عمومی ضرورت آغاز مبارزه با موش‌های پایتخت در آستانه فصل گرما امکان همکاری شهرداری تهران با «طرح نور» جزئیات زمان بازگشت گل‌محمدی به فوتبال بازگشت قطارهای تندرو به خط ۵ مترو اعلام فروش سهام رسمی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ضرورت حمایت گسترده از صنایع‌دستی برای تحقق شعار سال قیمت انواع میوه در میادین میوه و تره بار افزایش پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت فرزندان مادران استرسی چهار برابر بیشتر در معرض چاقی تکمیل زنجیره ارزش مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی امضای تفاهم‌نامه توسعه ۱۶ میدان گازی با ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اجرای مجدد دوچرخه‌سواری در سه‌شنبه‌ها برگزاری رویداد بزرگ دشت غذا در تهران افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت ماه کاهش دما شدید هوای تهران در روز پنجشنبه کاهش تقاضا عامل کاهش قیمت محصولات فولادی افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران رکود صنعت فولاد با قیمت‌های دستوری اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳ در مجلس هزاران میلیارد تومان از اموال تهران درحال از بین رفتن مسافران سبب اختلال خط ۵ مترو

0

معدن، قربانی نگاه درآمدزایی دولت

  • کد خبر : 133088
  • 24 آبان 1402 - 12:09
معدن، قربانی نگاه درآمدزایی دولت
رئیس انجمن مس ایران بیان کرد: معادن کوچک و متوسط مقیاس در مواجهه با تصمیمات غیر کارشناسی دولت که گاهی با نگاه درآمدزایی از بخش معدن اجرایی می شود، سر در گم شده و تصمیم به توقف فعالیت خود می گیرند.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ بخش معدن ایران دارای ظرفیت‌های بسیاری است که می تواند به موازات صنعت نفت، نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایفا کند، البته هیچ گاه نمی توان بیان کرد که معدن جایگزین نفت خواهد شد، اما می تواند به همان میزان در اقتصاد غیر نفتی، نقش آفرینی داشته و به توسعه همه جانبه کمک کند اما این توسعه نیازمند الزاماتی است که اگر آنها را مهیا نکنیم نمی توانیم انتظاری بیش از شرایط فعلی از بخش معدن و فعالان آن داشته باشیم.

یکی از مهمترین الزامات برای توسعه هر چه بیشتر در بخش معدن، موضوع توسعه حوزه اکتشاف است. نمی توان بدون توسعه در بالادست انتظار افزایش بهره برداری از ذخایر معدن معدنی را داشت. همچنین وزارت صمت باید با سازمان‌هایی همچون حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی به تفاهم و تعامل بیشتری دست یابد. عمده مشکلات را می توان در بخش استخراج و بهره برداری مشاهده کرد و ماشین آلات معدنی که به عنوان چالشی بزرگ تبدیل شده و دولت نیز به بهانه حمایت از تولید داخل نه تنها این مسیر را هموار نکرده بلکه توانسته معادن کوچک را به گورستانی از ماشین های فرسوده تبدیل کند و هزینه تولید را افزایش دهد.

معادن کوچک و متوسط مقیاس در مواجهه با تصمیمات غیر کارشناسی دولت که گاهی با نگاه درآمدزایی از بخش معدن اجرایی می شود، سر در گم شده و تصمیم به توقف فعالیت خود می گیرند، نمونه آن وضع عوارض صادراتی تصمیمی که بدون اخذ نظر انجمن ها و تشکل های معدنی گرفته شده و حالا با اجرایی شدن آن باید منتظر کاهش صادرات و درآمد معادن بود. در واقع حلقه فعالیت های معدنی در حوزه استخراج و فرآوری با چالش‌هایی همراه است که رفع آنها موجب توسعه پایین دست و افزایش درآمدهای ارزی می شود.

تا زمانی که واژه ای همچون خام فروشی برای معدن کاران بکار می رود، نمی توان به اصلاح شرایط امیدوار بود، بخش معدن برای جبران عقب ماندگی های خود و توسعه هر چه بیشتر نیازمند این تغییر است و باید آن را در درجه اول در وزارت صمت به عنوان متولی بخش معدن نهادینه کرد. وزارت صمت و به طور کل دولت باید به این باور دست یابند و در کنار اجرایی شدن الزامات بخش معدن به فعالان بخش خصوصی دارای تخصص و تجربه اعتماد کرده و ادامه این مسیر را به دست آنها بسپارند. امروزه دنیا به سمت معدنکاری هوشمند در حرکت است در حالیکه معادن کوچک و متوسط برای تامین ماشین آلات خود باچالش های بسیار مواجه اند. پس دولت باید این مسیر را با استفاده از راهکارهای ارائه شده از سوی انجمن ها و تشکل های معدنی تسهیل و سرعت توسعه را افزایش دهد.

انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=133088
  • 39 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.