تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

جلب اعتماد مردم در مدیریت شهری مقدمه رشد شهر جزئیات طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی اعلام اسامی فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو تخصیص اعتبار برای مرمت دومین بنای خشتی ایران بهینه‌سازی مصرف انرژی از راهبردهای مهم صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ افزایش تولید در صنعت فولاد در گرو تأمین انرژی تصویب ایجاد شعبه رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران حذف گشت ارشاد در لایحه عفاف و حجاب معیارهای افزایش شهریه مدارس غیردولتی پیش‌بینی قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳ تغییر فرمول تعیین حقوق کارگران زیان ۳ میلیارد دلاری صنعت فولاد خام‌فروشی عامل اصلی کاهش ارزش صادرات فولاد زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان ضرورت تدوین لایحه ارائه خدمات رفاهی به تهرانی‌ها جزئیات ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی محرومیت قطعی ستاره‌های استقلال و پرسپولیس تصمیم نکونام برای بازیکن استقلال وضعیت نگران کننده تورم در سال ۱۴۰۳ فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران قیمت آپارتمان در شرق تهران ضرورت شفاف‌سازی شهریه مدارس غیردولتی موافقت نمایندگان با لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست ایران راهکارهای پیشگیری از ابتلا سندرم ناخن زرد افزایش تولید فولاد خام ایران ضرورت تک نرخی شدن ارز برای پیشرفت فولاد کشور ساخت بزرگراهی جدید در تهران تخلف افزایش کرایه‌های تاکسی بیش از ۴۵ درصد عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه جزئیات طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن تعطیلی تمرینات استقلال پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال رشد تولید فولاد خام ایران در سه ماهه ۲۰۲۴

5

لزوم توجه به پل محمدحسن خان استان مازندران

  • کد خبر : 131903
  • 10 آبان 1402 - 8:14
لزوم توجه به پل محمدحسن خان استان مازندران
پل محمدحسن خان بابل، پلی قدیمی مربوط به سده ۱۲ هجری قمری است که بر روی رودخانه بابلرود شهرستان بابل استان مازندران واقع شده است. این پل از آثار دوره قاجاریه است که به جای پل قدیمی‌تری ساخته شده است.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر افق تهران؛پل محمدحسن خان بزرگ‌ترین راه ارتباطی بخش‌های بندپی شرقی و بندپی غربی شهرستان بابل است که از بنایی تاریخی در این شهر محسوب می‌شود.

به نوشته تاریخ بیهقی، در دوره غزنوی در این محل پلی چوبی وجود داشته است که به نوشته تاریخ طبرستان ابن اسفندیار بعدها به دستور نصیرالدوله شاه غازی “زر به خروارها ریخته شد و پارو در میان زد و پلی از خشت و آهک بنا نمودند”.

این پل در ۲ کیلومتری مرکز شهر بابل و در جنوب قرار دارد و اطراف آن متشکل از ۵ محله شامل شهرک شهید چمران، شهرک فرهنگیان، محله سرپل محمدحسن خان بخش دو و سه و محله سرپل محمدحسن خان بخش مرکزی است.

در اوایل حکمرانی کریم خان زند، به سال ۱۱۴۶ خورشیدی، محمدحسن خان قاجار، جد آغامحمدخان قاجار که شهر بابل فعلی و سایر نقاط مازندران را تصرف کرده و در جنگ بر کریم خان زند پیروز شده بود به پاس قدردانی از مردم بابل، با صرف هزینه ۱۲ هزار تومان بر روی رودخانه بابل پل بزرگی احداث کرد که تا امروز باقی مانده و به پل محمدحسن خان معروف است.

این پل دارای هفت طاق اصلی و دو طاق فرعی‌ست که ارتفاع آن از بستر رودخانه ۱۱ متر است.  این پل با طول ۱۴۰ متر و عرض ۶ متر یکی از پل‌های مهم استان از نظر مسائل اقتصادی و ارتباطی محسوب می‌شود.

تا سال ۱۳۴۳ ارتباط بابل و آمل از طریق همین پل ممکن بود تا اینکه در همین سال راه جدیدی که از سوی غرب شهر آغاز می‌شد؛ ساخته شد. اما با این که سالیان زیادی از قدمت این پل می‌گذرد کماکان پابرجا بوده و ماشین‌های سنگین از آن عبور می‌کنند که این امر با خود انتقادهایی را هم به‌دلیل صدماتی که می‌تواند به این اثر ملی وارد کند به همراه دارد. به همین منظور و به‌دلیل قابلیت عبور تنها یک باند سواره رو و ترافیک سنگین بر روی پل محمدحسن خان و به دلیل حجم ترافیک سنگین در محور قدیم بابل به آمل چندی پیش معاونت ساخت و توسعه راه‌های وزارت راه و ترابری تصمیم به ایجاد پلی بتنی یک طرفه در کنار پل قدیمی موجود گرفت که اکنون در حال استفاده است.

چند سالی است که تردد خودروهای سنگین آسیب جدی بر طاق پل محمدحسن خان وارد کرده است. همین عامل موجب شد تا مسئولان برای صیانت از این آثا تاریخی و ملی ممنوعیت تردد از این پل را صادر کنند.

صدور ممنوعیت تردد از زیر پل تاریخی محمدحسن خان

معاون میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی استان مازندران دراین باره اظهار کرد: تردد تمامی خودروهای سبک و سنگین از زیر پُل تاریخی محمد حسن خان بابل ممنوع است.

محسن باستانی با اشاره به اینکه طی نامه‌ای این مطلب را به شهرداری بابل اعلام کردیم که تردد خودروهای سبک و سنگین از زیر پل تاریخی خطرآفرین است، یادآور شد: برای حفظ این بنای تاریخی باید یک جاده جایگزین جدید در این محدوده تعریف شود تا این بنای ارزشمند بیش از این تخریب نشود.

باستانی تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت استانی و شهرستانی باید بخش تخریب شده پل را مرمت کنیم تا شدت تخریب و شکاف ایجاد شده بیشتر نشود.

گردشگری؛ راهکار صیانت از پل تاریخی محمدحسن خان

اما رئیس شورای اسلامی شهرستان بابل نیز در این باره به ایسنا، گفت: برنامه ریزی و ایجاد فضای گردشگری راهکار حفاظت از پل محمدحسن خان بابل است.

حمید قربان‌نیا دلاور افزود: برای حفاظت از پل تاریخی محمدحسن خان عبور و مرور ماشین‌های سنگین از جمله کامیون‌ها را ممنوع اعلام کردیم.

وی با اشاره به اینکه خراش جزئی به طاق پل وارد شده است، اظهار کرد: در این خصوص از موانع ثابت، نیوجرسی و حتی خاک ریزی استفاده کردیم اما بدون توجه به ممنوعیت این مسیر خاطیان شبانه اقدام به بازگشایی مسیر اقدام می‌کنند.

رئیس شورای شهرستان بابل با اشاره به اینکه آمادگی همکاری با نیروی انتظامی برای نصب دوربین برای شناسایی متخلفین داریم تا برای این اقدام غیرقانونی جریمه سنگین لحاظ کنند، خاطرنشان کرد: ممکن نیست، همواره از این مسیر مواظبت شود و متخلفین هم اقدامات غیرقانونی نکنند.

قربان‌نیا دلاور یادآور شد: تا زمانیکه فضاسازی گردشگری برای پل محمدحسن خان تعریف نشود قادر به محافظت ۱۰۰ درصدی از این آثار گرانبهای تاریخی نیستیم.

وی با اشاره به اینکه تنها با همدلی و انسجام بین شورا و شهرداری می‌توان اقدامات بزرگ را در شهر رقم زد، ادامه داد: این عدم همدلی در اجرا طرح و ایده پیشنهادی سبب شده تا سرمایه گذاران رغبتی برای سرمایه گذاری نداشته باشند.

رئیس شورای شهرستان بابل بابیان اینکه با توجه به تجربه گذشته نمی‌توان منتظر ورود سرمایه گذار باشیم، افزود: باید از سرمایه گذار داخلی کمک بگیریم.

وی با اشاره به اینکه درخواست سرمایه‌گذار داخلی برای اجرای طرح گردشگری در چند فاز مختلف به ابعاد ۱۰۰ متر به ۱۰۰ متر برای حاشیه بابلرود کنار پل محمدحسن خان دادیم تا ساماندهی شود، گفت: با اینکه ۲۵ روز از درخواست مشاور شهردار به صحن شورای شهر برای اجرای طرح گذشته و اداره آب منتظر دادن مجوز است اما هنوز شورای شهر موافقت نکرده و از اولویت برنامه آنها نیست اما در مقابل انتظار دارند که به پل آسیبی نرسد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=131903
  • 22 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.