تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

جلب اعتماد مردم در مدیریت شهری مقدمه رشد شهر جزئیات طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی اعلام اسامی فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو تخصیص اعتبار برای مرمت دومین بنای خشتی ایران بهینه‌سازی مصرف انرژی از راهبردهای مهم صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ افزایش تولید در صنعت فولاد در گرو تأمین انرژی تصویب ایجاد شعبه رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران حذف گشت ارشاد در لایحه عفاف و حجاب معیارهای افزایش شهریه مدارس غیردولتی پیش‌بینی قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳ تغییر فرمول تعیین حقوق کارگران زیان ۳ میلیارد دلاری صنعت فولاد خام‌فروشی عامل اصلی کاهش ارزش صادرات فولاد زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان ضرورت تدوین لایحه ارائه خدمات رفاهی به تهرانی‌ها جزئیات ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی محرومیت قطعی ستاره‌های استقلال و پرسپولیس تصمیم نکونام برای بازیکن استقلال وضعیت نگران کننده تورم در سال ۱۴۰۳ فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران قیمت آپارتمان در شرق تهران ضرورت شفاف‌سازی شهریه مدارس غیردولتی موافقت نمایندگان با لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست ایران راهکارهای پیشگیری از ابتلا سندرم ناخن زرد افزایش تولید فولاد خام ایران ضرورت تک نرخی شدن ارز برای پیشرفت فولاد کشور ساخت بزرگراهی جدید در تهران تخلف افزایش کرایه‌های تاکسی بیش از ۴۵ درصد عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه جزئیات طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن تعطیلی تمرینات استقلال پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال رشد تولید فولاد خام ایران در سه ماهه ۲۰۲۴

3

پایان دغدغه گاز با فولاد سبز

  • کد خبر : 131878
  • 09 آبان 1402 - 11:19
پایان دغدغه گاز با فولاد سبز
تامین گاز صنعت فولاد یکی از نگرانی‌های روزهای سرد سال است که شاید با ورود فولاد سبز بخشی از این مشکل در صنایع احیای مستقیم با جایگزینی هیدروژن تعدیل شود.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ یکی از دلایل جلب توجه فولاد سبز ضعف تامین گاز طبیعی مخصوصا در روزهای سرد زمستان است که موجب خواهد شد برای‌ گذار از توقف تولید، حتی به تولید با قیمت تمام‌شده بالاتر نیز روی آوریم. این واقعیت یکی از زیرساخت‌‌‌های ذهنی جذابیت فولاد سبز است اما این قبیل محدودیت‌ها ادامه خواهد یافت؟

نکته دیگر اینکه بسیاری از کشورهای صادراتی هدف در حوزه فولاد آن‌‌‌گونه که باید و شاید به مسائل زیست‌‌‌محیطی آن‌‌‌هم برای کالاهای وارداتی و منشأ تولید آنها توجه نمی‌‌‌کنند، شاید محدودیت‌های بین‌المللی باشد که جذابیت تجارت این کالاها را افزایش دهد.

اما در خصوص تامین گاز طبیعی باید گفت که حتی به صورت خوش‌بینانه هم‌‌‌اکنون این رقم به سختی به یک میلیارد مترمکعب در روز می‌رسد که در این خصوص در ماه‌‌‌های آینده شاید بتوان ساده‌‌‌تر صحبت کرد زیرا ارقام پایین‌‌‌تر از این میزان است. در برنامه‌‌‌های وزارت نفت به وضوح عنوان شده که در سال‌های آینده تولید گاز طبیعی ایران به ۱.۵ میلیارد مترمکعب در روز خواهد رسید که ذات این برنامه به معنی آن است که آینده تولید گاز ایران بهتر از وضعیت فعلی است. شاید باز هم به صورت خوش‌بینانه گفت که رشد تولید شاید از رشد مصرف جلو بزند که البته این یک امیدواری بزرگ به شمار می‌رود. در این شرایط ذات صنعت فولاد ایران که با توجه به فرآیندهای احیای مستقیم سبزتر از سایر نقاط جهان است می‌تواند حرفی برای گفتن در ادبیات زیست‌‌‌محیطی فولاد در جهان داشته باشد. این روند عمومی مهم است زیرا آینده صنعت فولاد ایران را توجیه اقتصادی با فرض محدودیت‌ها در منابع مالی به منظور سرمایه‌گذاری‌‌‌ها رقم خواهد زد.

اما درست عکس این ذهنیت را هم باید در نظر گرفت؛ سبزشدن فولاد ایرانی شاید ارزان‌‌‌تر از هر نقطه‌‌‌ای در جهان رقم بخورد فقط کافی است فرآیند احیای مستقیم را با گاز هیدروژن هماهنگ کنیم که اگرچه چندان هم ساده نیست ولی قطعا از احداث یک واحد جدید ارزان‌‌‌تر خواهد بود. البته فرآیند تولید هیدروژن را نمی‌توان نادیده گرفت اما در هر حال شاید یک گام از سایرین جلوتر باشیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=131878
  • 46 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.