تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

جلب اعتماد مردم در مدیریت شهری مقدمه رشد شهر جزئیات طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی اعلام اسامی فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو تخصیص اعتبار برای مرمت دومین بنای خشتی ایران بهینه‌سازی مصرف انرژی از راهبردهای مهم صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ افزایش تولید در صنعت فولاد در گرو تأمین انرژی تصویب ایجاد شعبه رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران حذف گشت ارشاد در لایحه عفاف و حجاب معیارهای افزایش شهریه مدارس غیردولتی پیش‌بینی قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳ تغییر فرمول تعیین حقوق کارگران زیان ۳ میلیارد دلاری صنعت فولاد خام‌فروشی عامل اصلی کاهش ارزش صادرات فولاد زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان ضرورت تدوین لایحه ارائه خدمات رفاهی به تهرانی‌ها جزئیات ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی محرومیت قطعی ستاره‌های استقلال و پرسپولیس تصمیم نکونام برای بازیکن استقلال وضعیت نگران کننده تورم در سال ۱۴۰۳ فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران قیمت آپارتمان در شرق تهران ضرورت شفاف‌سازی شهریه مدارس غیردولتی موافقت نمایندگان با لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست ایران راهکارهای پیشگیری از ابتلا سندرم ناخن زرد افزایش تولید فولاد خام ایران ضرورت تک نرخی شدن ارز برای پیشرفت فولاد کشور ساخت بزرگراهی جدید در تهران تخلف افزایش کرایه‌های تاکسی بیش از ۴۵ درصد عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه جزئیات طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن تعطیلی تمرینات استقلال پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال رشد تولید فولاد خام ایران در سه ماهه ۲۰۲۴

4

کاهش تقاضای شمش فولاد

  • کد خبر : 131869
  • 09 آبان 1402 - 11:40
کاهش تقاضای شمش فولاد
روند نزولی قیمت جهانی فولاد به همراه کاهش نرخ آهن اسفنجی در بازار داخلی و همچنین افت تقاضا برای انواع شمش در بازار فیزیکی بورس‌کالا موجب شده است تا بازار وارد رکودی سنگین شود و تنها راه نجات از بحران رکود و رفع زیان تولیدکننده صادرات است.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ قیمت کشف‌شده برای آهن‌‌‌اسفنجی در معاملات بورس‌کالای ایران ظرف هفته اخیر روند کاهشی با شیب ملایمی داشته و به ۱۱‌هزار و ۳۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است. روند نوسان بهای آهن‌‌‌اسفنجی از کاهش قیمت شمش فولاد در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران حمایت می‌کند؛ اما تضعیف تقاضای مصرفی برای شمش فولاد از سوی نوردکاران مانعی در مقابل خرید شمش فولاد ارزان است. نوردکاران به‌‌‌عنوان خریداران اصلی شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالا با چالش رکود و زیان در تولید مواجه هستند و این موضوع باعث شده است تا از تمایل به خرید شمش میان این بخش از تولیدکنندگان کاسته شود. در این شرایط کاهش اندک قیمت شمش، نتوانسته است بازار فولاد را از رکود خارج کند و به این ترتیب این بازار با کلاف سردرگم رکود تورمی مواجه است.

شمش فولاد ظرف هفته‌‌‌های گذشته در کانال قیمتی ۱۹‌هزار تومان در معاملات بورس‌کالا معامله شده است؛ با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام‌شده این شمش به ۲۰‌هزار و ۷۰۰تومان می‌‌‌رسد. با در نظر گرفتن هزینه تبدیل و حمل، نرخ تمام‌شده میلگرد با این شمش به حدود ۲۳‌هزار تومان می‌‌‌رسد. این در حالی است که انبار تجار انباشته از میلگردهای ارزان‌‌‌تر بوده و بنابراین خریداری برای مقاطع فولادی در این نرخ وجود ندارد. در چنین وضعیتی بازار شمش و محصولات فولادی با کلاف سردرگم کاهش نرخ و نبود تقاضا مواجه است؛ این موارد بازار را در رکودی سنگین قفل کرده و تنها راه برون‌‌‌رفت از این وضعیت صادرات است. در واقع در این شرایط برای عبور از چالش رکود و رفع زیان تولیدکننده نیاز است تا سیاستگذار با تسهیل شرایط صادراتی، زمینه رفع رکود را مهیا کند.

۴۷‌درصد عرضه شمش معامله شد

بررسی بازار فیزیکی بورس‌کالا در روز دوشنبه هشتم آبان‌ماه نشان می‌دهد چیزی حدود ۴۷‌درصد از حجم عرضه به فروش رسید و با توجه به قیمت تمام‌شده مقاطع طویل که به صورت اعتباری توسط نوردکاران خریداری می‌شود نمی‌‌‌توان افزایش قیمت را برای آینده شمش فولادی پیش‌بینی کرد و به نوعی می‌‌‌توان گفت ریسمان نرخ ارز از بخش فولاد جدا شده است و در صورت افزایش نرخ ارز فقط بر بخش صادرات تاثیر مستقیم خواهد گذاشت و عملا معاملات بازار داخلی بدون تاثیرپذیری از نوسانات ارزی به مسیر خود ادامه خواهد داد. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر حدود ۱۵ تا ۱۶میلیون تن شمش فولادی در انبار کارخانه‌‌‌ها وجود دارد که تقاضایی برای آنها در بازار داخلی وجود ندارد و فقط بخش صادرات می‌‌‌تواند بازار فولاد را از رکود و رخوت نجات دهد. از طرفی با نزدیک شدن به فصل سرما محدودیت عرضه آهن اسفنجی با اخطار قطع گاز به بعضی واحدهای فولادی از نیمه دوم آذر موضوعی است که دخالت بورس‌کالا در قیمت‌گذاری را تشدید می‌کند. دولت قبل از بروز مشکلات ناشی از محدودیت گاز در حوزه قیمت باید تدبیری بیندیشد و قیمت را به کف برساند و از طرفی میزان عرضه در بورس‌کالا افزایشی شود.

افزایش معاملات شمش در پی کاهش قیمت

معاملات در تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران طی هفته جاری تحت‌تاثیر ادامه اتفاقات منطقه از تب و تاب افتاده که رینگ صنعتی شمش فولاد نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. از این‌رو در زمان تنطیم این گزارش، بازار فیزیکی روز دوشنبه هشتم آبان‌ماه میزبان ۲۷۵‌هزار و ۸۵تن شمش فولادی بوده است که با تقاضایی در حدود ۲۵۲‌هزار و ۸۱۰تنی مواجه شد که از این میزان حدود ۱۲۹‌هزار و ۸۰۰تن مورد معامله قرار گرفت و به عبارت بهتر ۴۷‌درصد از میزان عرضه به فروش رسید. معاملات رینگ صنعتی بورس‌کالا در روز دوشنبه هشتم آبان‌ماه نشان می‌دهد که دادوستد شمش‌‌‌های فولادی با میانگین قیمت پایه ۱۸‌هزار و ۴۵۰تومان به ازای هر کیلوگرم انجام شده است که نسبت به میانگین قیمت پایه ۱۸‌هزار و ۷۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم در روز دوشنبه اول آبان‌ماه با کاهش قیمت همراه بوده است.

معاملات انواع شمش فولاد در بازار فیزیکی روز هشتم آبان‌ماه در بازه قیمت پایه ۱۷‌هزار و ۸۰۰تومان تا ۱۹‌هزار و ۱۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم انجام شد. در بین کارخانه‌‌‌های تولیدی عرضه‌‌‌کننده شمش فولاد در بورس‌کالا نام فولاد خوزستان نیز به چشم می‌‌‌خورد که در بازار فیزیکی روز هشتم آبان‌ماه ۶۰‌هزار تن شمش فولادی را عرضه کرد که با استقبال ۸۲‌هزار و ۵۰تنی مواجه شد و در نهایت ۴۲‌هزار و ۵۰۰تن با قیمت ۱۹‌هزار و ۱۳تومان به ازای هر کیلوگرم از این میزان به فروش رسید.

ادامه نزول قیمت فولاد در بازارهای جهانی

هفته گذشته قیمت جهانی شمش فولاد با توجه به کاهش تقاضا روند نزولی را در پیش گرفت که این موضوع نیز تحت‌تاثیر سیاست و فشارهای بورس‌کالا اتفاق افتاد. از طرفی تداوم جنگ در خاورمیانه و همچنین جنگ روسیه و اوکراین روند نزولی قیمت‌ها را ادامه‌‌‌دار خواهد کرد که این موضوع بر سیاستگذاری‌‌‌های کوتاه‌مدت بورس فلزات لندن تاثیرگذار خواهد بود؛ اما به گفته کارشناسان این حوزه تقاضا باید به بازار بازگردد. نرخ فولاد از ابتدای سال ۲۰۲۳ حدود ۳۱۲یوآن بر تن معادل ۷٫۷۶‌درصد کاهش یافته است.

براساس مدل‌‌‌های کلان جهانی و انتظارات تحلیلگران بازار کامودیتی‌‌‌ها انتظار می‌رود که فولاد تا پایان سه‌‌‌ماهه پایانی سال‌جاری با قیمت ۳۷۱۹٫۹۳یوآن بر تن معامله شود و پیش‌بینی می‌شود که با ادامه وضعیت فعلی در اقصی‌نقاط دنیا قیمت فولاد در پایان ۱۲ماهه سال ۲۰۲۳ به ۳۸۶۱یوآن بر تن برسد.

جایگاه دهم فولاد ایران در دنیا

بررسی آمار و ارقام منتشرشده توسط انجمن جهانی فولاد نشان می‌دهد که در ۹ماه سپری‌شده از سال میلادی یک‌میلیارد و ۴۰۶میلیون و ۴۰۰‌هزار تن فولاد در جهان تولید شد که این حجم از تولید نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۰٫۱‌درصد رشد داشته است. همچنین میزان تولید فولاد در ماه سپتامبر سال‌جاری حدود ۱۴۹میلیون و ۳۰۰‌هزار تن گزارش شد که در مقایسه با ماه مشابه سال ۲۰۲۲ با ۱٫۵‌درصد افت همراه بوده است. بررسی آمار داخلی حوزه فولاد نیز نشان می‌دهد که در مدت مورد بررسی ایران ۲۲میلیون و ۱۰۰‌هزار تن فولاد کرده که نسبت به بازه زمانی ۹ماهه سال ۲۰۲۳ حدود ۰٫۶‌درصد کاهش داشته است. میزان تولید فولاد در ماه سپتامبر سال‌جاری میلادی نیز ۲میلیون و ۴۰۰‌هزار تن گزارش شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افت ۱۲٫۷درصدی همراه بوده است.

با این حال ایران همچنان رتبه دهم تولیدکنندگان فولاد دنیا را به خود اختصاص داده است. آمار منتشرشده از سوی انجمن جهانی فولاد نشان می‌دهد که چین، هند و ژاپن به عنوان سه‌تولیدکننده بزرگ فولاد در دنیا در ۹ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ شناخته شدند؛ در حالی که میزان تولید چینی‌‌‌ها در مدت مورد بررسی حدود ۱٫۷‌درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ رشد داشته و میزان تولید هند و ژاپن نیز نسبت به ۹ماهه سال ۲۰۲۲ به ترتیب ۱۱٫۶‌درصد افزایش و ۳٫۶‌درصد کاهش را به ثبت رسانده‌‌‌ است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=131869
  • 18 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.