تاریخ : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

سرقت خودرو با قیچی آرایشی زنانه زیر ۱۰ ثانیه راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴ نگرانی خانواده‌ها از وضعیت بهداشتی عمومی شهر گام مهم دولت در استفاده از ظرفیت‌های آفریقا ثبت جهانی کاشی هفت رنگ اصفهان کاهش شدید تمایل خرید محصولات فولادی ایران ضرر ۳ میلیارد دلاری صادرات فولاد با وضعیت ارز موافقت با افزایش حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان آسیب ضایعه نخاعی به متابولیسم بدن ضرورت تبدیل متانول به بنزین در کشور مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه ارائه خدمات مشاوره رایگان به رانندگان تاکسی ممنوعیت افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی زمان درست مصرف ماست در کودکان آخرین وضعیت قرارداد با چین برای توسعه حمل و نقل عمومی ضرورت آغاز مبارزه با موش‌های پایتخت در آستانه فصل گرما امکان همکاری شهرداری تهران با «طرح نور» جزئیات زمان بازگشت گل‌محمدی به فوتبال بازگشت قطارهای تندرو به خط ۵ مترو اعلام فروش سهام رسمی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ضرورت حمایت گسترده از صنایع‌دستی برای تحقق شعار سال قیمت انواع میوه در میادین میوه و تره بار افزایش پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت فرزندان مادران استرسی چهار برابر بیشتر در معرض چاقی تکمیل زنجیره ارزش مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی امضای تفاهم‌نامه توسعه ۱۶ میدان گازی با ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اجرای مجدد دوچرخه‌سواری در سه‌شنبه‌ها برگزاری رویداد بزرگ دشت غذا در تهران افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت ماه کاهش دما شدید هوای تهران در روز پنجشنبه کاهش تقاضا عامل کاهش قیمت محصولات فولادی افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران رکود صنعت فولاد با قیمت‌های دستوری اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳ در مجلس هزاران میلیارد تومان از اموال تهران درحال از بین رفتن

2

چشم انداز صنعت فولاد و مواد اولیه فولادسازی دنیا تا دو سال آینده

  • کد خبر : 131696
  • 06 آبان 1402 - 11:17
چشم انداز صنعت فولاد و مواد اولیه فولادسازی دنیا تا دو سال آینده
پیش بینی شده تقاضای فولاد جهان پس از کاهش 3.3 درصدی در سال 2022 با 1.8 درصد رشد در سال 2023 به 1.814 میلیارد تن خواهد رسید. در سال 2024 نیز تقاضا با افزایش 1.9 درصدی به 1.849 میلیارد تن خواهد رسید.

به گزارش سرویس اقتمادی افق تهران؛ اهداف کربن زدایی به آرامی در بین کشورها در تلاش برای دستیابی به اهداف  خود شتاب بیشتری گرفته که صنعت فولاد سهم قابل توجهی از آن دارد و مسئول ۱۱ درصد از کل انتشاردی اکسید کربن دنیاست. در این راستا، مشاهده می شود که الگوی رفتاری صنعت فولاد و مواد اولیه نیز به آرامی در حال تغییر است و احتمالاً تا سال ۲۰۲۵ تغییراتی خواهد داشت.

پیش بینی شده تقاضای فولاد جهان پس از کاهش ۳٫۳ درصدی در سال ۲۰۲۲ با ۱٫۸ درصد رشد در سال ۲۰۲۳ به ۱٫۸۱۴ میلیارد تن خواهد رسید. در سال ۲۰۲۴ نیز تقاضا با افزایش ۱٫۹ درصدی به ۱٫۸۴۹ میلیارد تن خواهد رسید. رشد محتاطانه فوق به دلیل کاهش احتمالی تولید در چین و کاهش تقاضای جهانی فولاد است که تاثیرات تورمی و نرخ بهره بالا نیز بر آن اثر داشته است.

تقاضای مصرف کننده نهایی فولاد از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ کاهش یافته و این وضعیت تا سال ۲۰۲۳ ادامه یافته، به ویژه بر اتحادیه اروپا و امریکا تأثیر گذاشت. اثرات تاخیری سیاست های پولی سختگیرانه می تواند منجر به بهبود آهسته تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۴ شود.

انتظار می‌رود تولید جهانی فولاد خام از ۱٫۹۰۵ میلیارد تن در سال ۲۰۲۳ با ۳ درصد افزایش به ۱٫۹۶۰ میلیارد تن در سال ۲۰۲۵ برسد. نکته مهم این است که تولید فولاد خام چین ممکن است در سال ۲۰۲۵ به زیر ۱ میلیارد تن برسد. این کاهش را می توان به افزایش آگاهی از روش های تولید فولاد سبز و افزایش سرمایه گذاری در کوره های سازگار با هیدروژن و سایر کوره های سازگار با محیط زیست نسبت داد.

انتظار می رود مصرف جهانی قراضه با افزایش قابل توجه ۱۹ درصدی به ۷۳۲ میلیون تن در سال ۲۰۲۵  برسد در حالی که برای سال ۲۰۲۳  حدود  ۶۱۵ میلیون تن برآورد شده است. دلیل اصلی رشد مصرف قراضه آهن در افزایش فشارها  برای کربن زدایی نهفته است. افزایش درصد قراضه مصرفی در فرایند تولید فولاد یک ابزار کلیدی برای کاهش انتشار کربن است.

همچنین انتظار می رود مصرف آهن اسفنجی تا دو سال آینده با ۸ درصد رشد به ۱۳۸ میلیون تن برسد.

از طرفی تا سال ۲۰۲۵، مصرف جهانی سنگ آهن ممکن است با ۴ درصد کاهش نسبت به سال جاری به ۲٫۲۲۷ میلیارد تن برسد.
با توجه به اینکه انتظار می رود تولید قراضه آهن چین تا سال ۲۰۲۵ افزایش یابد، کارخانه ها به طور طبیعی مصرف سنگ آهن را کاهش می دهند که باعث کاهش مصرف کلی آن در سطح جهانی می شود.

زغال سنگ که در کوره‌های بلند استفاده می‌شود، یک ماده اولیه کلیدی در ساخت فولاد به همراه سنگ آهن است که  تا سال ۲۰۲۵، مصرف آن ممکن است ۴٫۵ درصد کاهش یابد و به ۱٫۰۶۹ میلیارد تن برسد. در راستای این هدف، انتظار می‌رود کارخانه‌های چین تا سال ۲۰۳۰ مصرف زغال سنگ کک شوی را ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش دهند.

از سوی دیگر، انتظار می‌رود هند محرک اصلی رشد تقاضای فولاد دنیا در دو سال آینده باشد، زیرا نسبتاً از رژیم نرخ بهره بالا ناشی از تورم فعلی اقتصاد دنیا و همچنین ریسک‌های ژئوپلیتیکی دورتر است.  رشد آن با هزینه های دولت برای زیرساخت ها حمایت خواهد شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=131696
  • 26 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.