تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا چالش‌های بخش خصوصی فولاد ایران ضرورت رسیدگی به مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی انتقاد چمران از تناقضات در قانون نظام شورایی کشور بیماری‌های کبدی از عوارض کاهش وزن سریع فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیاردی در پتروشیمی اعلام تورم نقطه به نقطه فروردین ماه روند صعودی اجاره در بازار مسکن تغییر فرمول تعیین دستمزد کارگران موافقت مجلس با تخصیص یارانه دارو و شیرخشک صنعت فولاد در معرض ورشکستگی شمش ایرانی یاری‌رسان کشورهای همسایه‌ تعطیلی تمام موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ تا هفته آینده ضرورت تلاش برای حفظ رضایت شهروندان تهران کاهش کودکان کار در پایتخت کبد چرب شایع ترین علت پیوند کبد در ایران خبر مهم کنفدراسیون فوتبال آسیا به پرسپولیس و استقلال پایان مهلت پشت کنکوری‌ها برای تأیید سوابق تحصیلی استقرار گروه‌های پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم تداوم روند کاهش نرخ سود بین بانکی کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به ۳۰ ساعت تصمیم جدید دولت درباره اجرای طرح کالابرگ مجوز ساخت سازه جدید در بافت سنگلج تا ۱۲ متر ارتفاع جزئیات حذف سایت «تهران من» شهرداری تهران پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس ضرورت اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در اوایل سال آینده تشکیل شورای بازرسی هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی اعلام زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران الزام فولادی‌ها به فروش با ارز نیمایی ضرورت توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران فولادی‌ها در معرض ورشکستگی احضار نمایندگان دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان به کمیته انضباطی

7

خودکفایی صنعت فولاد به مدد تحریم

  • کد خبر : 129184
  • 28 شهریور 1402 - 10:37
خودکفایی صنعت فولاد به مدد تحریم
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان بیان کرد: به مدد تحریم‌ها در تکنولوژی‌های مربوط به صنعت فولاد به توانایی صادرات دست یافتیم.

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در گفتگو با خبرنگار سرویس اقتصادی افق تهران در خصوص نبرد گرم اظهارداشت: نبردگرم، نبردی است که مبتنی بر نیازهای توسعه صنعتی کشور در حال شکل‌گیری است و برای تولید خودرو، لوازم خانگی و سایر محصولات صنعتی مورد نیاز است و هدف‌گذاری اصلی نبرد گرم برطرف کردن نیازهای داخلی است که قطعاً رقابت‌پذیری را برای حضور در بازار جهانی افزایش خواهد داد چراکه می‌توانیم محصولاتی با کیفیت قابل قبول تولید کنیم.

وی افزود: در ابتدای کار تأخیر جزئی داشتیم و دلیل این تأخیر خروج کشور چین از شرایط کرونایی بود و در آغاز فعالیت جدی پروژه چند ماه وقفه افتاد. در حال حاضر بخشی از تولید که در چین در حال انجام است با سرعت خوبی پیش می‌رود و سعی داریم با سه شیفته کردن عملیات ساخت و ساز تأخیر ابتدای کار را جبران کنیم و قریب به ۴۰ ماه زمان لازم است تا خط به طور کامل در مدار تولید قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان اضافه کرد: مبحث رقابت همیشه مطرح بوده و معنای تاب‌آوری این است که بتوانیم در برابر تنش‌ها تاب‌آوری داشته باشیم. رقابت در حالی است که مزیت‌های خوبی در عرصه تولید فولاد همچون مزیت انرژی و سنگ‌آهن را داریم که عربستان از آن برخوردار نیست. اگر بتوانیم مزیت‌هایمان را حفظ کنیم و هوشمندانه عمل کنیم چند دهه از عربستان جلوتریم چرا که این کشور تازه می‌خواهد فعالیتش را آغاز کند.

این مدیر ارشد در ادامه سخنان خود گفت: امروز کشور ترکیه در کنار ایران در حوزه تولید فولاد فعالیت می‌کند و بزرگترین تولیدکننده میل‌گرد است و ۷۰ درصد تکنولوژی این کشور با ایران مشابهت دارد که اگر مزیت‌ها را در صنعت فولاد که صنعت پایه است حفظ کنیم و اعتقاد داشته باشیم که فولاد یک صنعت مادر است و سیاست‌ها را به شکلی تنظیم کنیم که تولیدکننده، صادرات را ترجیح دهد، می‌توانیم در مقابل رقبا موفق عمل کنیم.

طیب نیا در خصوص وضعیت فعلی صنعت فولاد در جهان گفت: دنیا به سمت شرکت‌های ۱۵۰ میلیون تنی می‌رود و اگر در این شرایط، ادغام‌های هدف‌مند و هوشمند، مشارکت‌‌های هدف‌مند و حکیمانه و سیاست‌های درست داشته باشیم زنجیره تولید فولاد پایدار خواهد بود. اگر غیر از این باشد طبیعی است که برخی سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در زنجیره تولید فولاد عقیم بماند یا به نقطه خستگی برسد و تاب‌آوری لازم را در این رقابت‌ها نداشته باشد.

وی در خصوص چالش‌های صنعت فولاد اذعان کرد: صنعت فولاد با چالش‌های زیادی روبروست که یکی از آن‌ها چالش قیمت تمام شده است. امروزه با کاهش تقاضای جهانی و افزایش عرضه و افزایش ظرفیت‌ها مواجه هستیم و در این شرایط باید به سمت محصولات با ارزش افزوده بالاتر، تکنولوژی‌های جدید، هوشمندسازی و تحول دیجیتال برویم؛ به این صورت می‌‌توانیم هزینه‌ها را کاهش دهیم.

مدیر عامل فولاد مبارکه در خصوص فعالیت‌های دانش‌بنیان شرکت فولاد مبارکه اصفهان توضیح داد: این موضوع از الزاماتی است که باید به آن دست پیدا کنیم. بخشی از الزامات یاد شده در کاهش هزینه‌هاست و بعضی در نوع تولید.

طیب‌نیا درخصوص ورود به محصولات های‌تک بیان کرد: محصولات‌ های تک ارزش افزوده بالایی دارند و قیمتشان در بازار جهانی تا ۱۰ برابر محصولات عادی است. طبیعی است که اگر ظرفیت‌های شرکت به سمت تولید چنین محصولاتی برود، رقابت‌پذیری نیز بیشتر خواهد شد.

وی در خصوص فن‌آوری‌ محصولات های‌تک تشریح کرد: بحث فن‌آوری های‌تک‌ها از موضوعات جدید است و امکان دسترسی به این فناوری را داریم. همان‌طور که زمانی باور نمی‌کردیم در حوزه تأمین قطعات و تجهیزات و مواد مصرفی به خودکفایی برسیم و امروز بالای ۹۰ درصد این موارد در داخل تولید می‌شود.

طیب‌نیا در پایان خاطرنشان کرد: در حال مذاکره با چین هستیم تا بتوانیم تکنولوژی احیا را به آن‌جا منتقل کنیم و تکنولوژی‌هایی که آنان در اختیار دارند را وارد کنیم. اگرچه محصولات جدید تکنولوژی بالاتری دارند و تولیدش در انحصار چند کشور به خصوص است و دشواری خاص خود را دارد اما چند قدم آمده‌ایم و قدم بعدی را هم می‌توانیم برداریم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=129184
  • 17 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.