تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

تداوم روند کاهش نرخ سود بین بانکی کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به ۳۰ ساعت تصمیم جدید دولت درباره اجرای طرح کالابرگ مجوز ساخت سازه جدید در بافت سنگلج تا ۱۲ متر ارتفاع جزئیات حذف سایت «تهران من» شهرداری تهران پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس ضرورت اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در اوایل سال آینده تشکیل شورای بازرسی هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی اعلام زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران الزام فولادی‌ها به فروش با ارز نیمایی ضرورت توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران فولادی‌ها در معرض ورشکستگی احضار نمایندگان دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان به کمیته انضباطی فشارخون بالا قاتل خاموش واکنش باشگاه استقلال به برکناری خطیر ضرورت توجه به سلامت کبد با بالا رفتن سن رگبار و رعد و برق از امروز در تهران سرقت خودرو با قیچی آرایشی زنانه زیر ۱۰ ثانیه راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴ نگرانی خانواده‌ها از وضعیت بهداشتی عمومی شهر گام مهم دولت در استفاده از ظرفیت‌های آفریقا ثبت جهانی کاشی هفت رنگ اصفهان کاهش شدید تمایل خرید محصولات فولادی ایران ضرر ۳ میلیارد دلاری صادرات فولاد با وضعیت ارز موافقت با افزایش حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان آسیب ضایعه نخاعی به متابولیسم بدن ضرورت تبدیل متانول به بنزین در کشور مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه ارائه خدمات مشاوره رایگان به رانندگان تاکسی ممنوعیت افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی زمان درست مصرف ماست در کودکان آخرین وضعیت قرارداد با چین برای توسعه حمل و نقل عمومی ضرورت آغاز مبارزه با موش‌های پایتخت در آستانه فصل گرما

1

معادن ذغال‌سنگ نیازمند تجهیزات جدید

  • کد خبر : 128332
  • 19 شهریور 1402 - 18:16
معادن ذغال‌سنگ نیازمند تجهیزات جدید
دبیر انجمن ذغال‌سنگ کشور از شرایط نامطلوب فناوری معادن کشور خبر داد و به روزرسانی تکنولوژی در معادن ذغال‌سنگ را موجب کاهش حوادث دانست.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ سعید صمدی دبیر انجمن ذغال‌سنگ کشور درخصوص حادثه معدن طرزه اظهارداشت: فوت ۶ نفر از کارگران معدن ذغال‌سنگ طزره بسیار تأسف آور بود و باید این موضوع یک درس بزرگ برای جلوگیری از بروز حادثه در معادن ذغال‌سنگ شود. در مورد این حادثه قطعا باید کار کارشناسی دقیق صورت گیرد و تا قبل از کار کارشناسی نمی‌توان نظر دقیق و جامعی را ارائه کرد.

وی افزود: بعضاً ممکن است در پاره‌ای از معادن ذغال‌سنگ در قسمت‌هایی حفره‌هایی ایجاد شود و، چون خالی است در عرض میلیون‌ها سال گاز متان ذغال سنگ داخل حفره‌ها انباشته و متراکم می‌شود و قابل پیش بینی هم نیست. زمانی که کارگر در حال استخراج است بخصوص اگر آن کارگاه سابقه مخازن گازی نداشته باشد و به محض اینکه به این حفره برخورد می‌کنند یک دفعه حدود ۱۰۰ برابر شرایط عادی کمتر یا بیشتر گاز داخل محدوده تونل و کارگاه استخراج متساعد می‌شود و همه این انباشت گاز ممکن است منجر به حادثه شود.

دبیر انجمن ذغال‌سنگ گفت:باید تمام تجهیزات معدن از نظر ضدگاز بودن و سایر مسائل چک شود.

صمدی با بیان اینکه واقعیت این است که ذغال‌سنگ در کشور ما تقریباً رها شده و مجموعه دولت سیاست گذاری مشخصی در زمینه ذغال‌سنگ ندارد، تصریح کرد: سال گذشته ۸۰۰ میلیون دلار ذغال‌سنگ وارد کشور شده درحالی که ما جزو کشورهای ذغال‌خیز دنیا بوده و دارای ۱۲ میلیارد تن ذخیره ذغال‌سنگ هستیم.

وی با اشاره به اینکه قیمت تکلیفی ذغال‌سنگ پایین و بعضاً یک سوم تا یک چهارم قیمت تمام شده ذغال‌خارجی است، افزود: در نیمه اول شهریورماه قیمت ذغال‌سنگ نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است درحالیکه قیمت همه اجناس افزایش داشته است. مجموع این اتفاقات نشان می‌دهد که کشور ما در زمینه ذغال‌سنگ یک سیاست شفاف و مشخص و برنامه ریزی مشخصی ندارد و یک لشگری از طرح‌ها و پروژه‌های معدنی ذغال‌سنگ بلاتکلیف مانده‌اند.

دبیر انجمن ذغال‌سنگ اضافه کرد: وقتی که معدن کار ذغال‌سنگ این شرایطی را می‌بیند به صورت ناخوداگاه دیگر انگیزه‌ای ندارد تا سراغ تکنولوژی‌های جدید برود. بدون تردید به نسبت اینکه معادن ذغال سنگ از نظر شیوه‌های استخراج به تکنولوژی‌های جدید دسترسی پیدا کنند به همان میزان حوادث در معادن ذغال سنگ کاهش پیدا خواهد کرد.

صمدی با بیان اینکه در زمینه تکنولوژی استخراج معادن ذغال‌سنگ در شرایط خوبی نسبت به مابقی کشورهای دنیا نیستیم، گفت: اگر معدن کار ذغال‌سنگ قیمت واقعی ذغال‌ را بگیرد و حتماً برای توسعه معادن ذغال سنگ به سراغ تکنولوژی جدید می‌رود و به همان نسبت حوادث کاهش پیدا می‌کند.

دبیر انجمن ذغال‌سنگ با اشاره به برگزاری کمیته پشتیبانی ذغال‌سنگ برای بررسی مشکلات فعالان این حوزه در سال ۹۹، افزود: دو سالی است که حقیقتاً یک بار هم یک جلسه در این حوزه برگزار نشده است. این امر نشان می‌دهد دولت چندان اهمیتی به این حوزه نمی‌دهد اگر به این حوزه اهمیت می‌داد حوادث هم کاهش پیدا می‌کرد و حتی اشتغال زایی و درآمد دولت در این حوزه افزایش پیدا می‌کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=128332
  • 20 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.