تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

جلب اعتماد مردم در مدیریت شهری مقدمه رشد شهر جزئیات طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی اعلام اسامی فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو تخصیص اعتبار برای مرمت دومین بنای خشتی ایران بهینه‌سازی مصرف انرژی از راهبردهای مهم صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ افزایش تولید در صنعت فولاد در گرو تأمین انرژی تصویب ایجاد شعبه رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران حذف گشت ارشاد در لایحه عفاف و حجاب معیارهای افزایش شهریه مدارس غیردولتی پیش‌بینی قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳ تغییر فرمول تعیین حقوق کارگران زیان ۳ میلیارد دلاری صنعت فولاد خام‌فروشی عامل اصلی کاهش ارزش صادرات فولاد زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان ضرورت تدوین لایحه ارائه خدمات رفاهی به تهرانی‌ها جزئیات ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی محرومیت قطعی ستاره‌های استقلال و پرسپولیس تصمیم نکونام برای بازیکن استقلال وضعیت نگران کننده تورم در سال ۱۴۰۳ فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران قیمت آپارتمان در شرق تهران ضرورت شفاف‌سازی شهریه مدارس غیردولتی موافقت نمایندگان با لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست ایران راهکارهای پیشگیری از ابتلا سندرم ناخن زرد افزایش تولید فولاد خام ایران ضرورت تک نرخی شدن ارز برای پیشرفت فولاد کشور ساخت بزرگراهی جدید در تهران تخلف افزایش کرایه‌های تاکسی بیش از ۴۵ درصد عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه جزئیات طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن تعطیلی تمرینات استقلال پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال رشد تولید فولاد خام ایران در سه ماهه ۲۰۲۴

2

راه‌آهن شلمچه-بصره دروازه صادرات ایران به عراق

  • کد خبر : 128007
  • 16 شهریور 1402 - 8:52
راه‌آهن شلمچه-بصره دروازه صادرات ایران به عراق
کارشناس حمل و نقل ریلی از گسترش صادرات کالای ایرانی با تکمیل مسیر ریلی شلمچه به بصره خبر داد.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ جواد شاهجویی کارشناس حمل و نقل ریلی در خصوص راه‌آهن شلمچه – بصره اظهارداشت: این مسیر می‌تواند در مسیر شرقی – غربی اولین اتصال ما در غرب کشور تلقی شود، اگرچه اتصال ریلی به وان ترکیه را هم داشتیم اما آن هم اتصال ناقص بوده و اکنون با وصل شدن به عراق می‌توانیم دومین کریدور شرق به غرب را داشته باشیم که می‌تواند ما را در ادامه مسیر به سوریه و بندر لاذقیه متصل کند.

وی با بیان اینکه تا کنون قرار شده این خط بیشتر شاید فعلا جنبه مسافری داشته باشد، افزود: آنچه در حال حاضر اهمیت دارد، حمل‌ونقل زائران اربعین است. از نظر ترانزیتی شاید این خط خیلی اهمیت نداشته باشد، زیرا ما در سمت جنوب کشور خودمان هم تا اهواز که باید برای ترانزیت مورد استفاده قرار گیرد، خط خیلی مطلوب و پرسرعتی نداریم.

دولت موضوع ترانزیت را به‌صورت جدی پیگیری می‌کند
کارشناس حمل‌ونقل ریلی اظهار کرد: دولت سیزدهم که موضوع ترانزیت را به‌صورت جدی پیگیری می‌کند باید مساله راه‌آهن غرب کشور، یعنی راه‌آهن کرمانشاه – خسروی – خانقین – بغداد را هم مد نظر قرار دهد؛ این مسیر هم در جنبه ترانزیتی و هم مسافری می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد و حتی مطلوبیت زمانی و مسافتی آن می‌تواند از شملچه – بصره بیشتر باشد. هر دوی این پروژه‌ها تا کنون جلو رفتند؛ اما پروژه شلمچه – بصره که مسافت کوتاه‌تری دارد و هزینه کمتری داشته، تا کنون در اولویت بوده برای کشور و در دیدارهای دوجانبه با مسئولان عراقی پیگیری شده است.

شاهجویی با بیان اینکه ۲۰ سال می‌شود که احداث این خط راه‌آهن در حال پیگیری بوده و اکنون علمیات اجرایی آن آغاز شده است، گفت: علت تعلل ساخت این خط راه‌آهن؛ بحث تعیین مرز اروندرود، مین‌روبی‌ها، تملک اراضی و مسائلی بوده که در این مدت پیگیری شده است. ایران نشان داده که برایش ساخت این پروژه اهمیت دارد اما عراق تا الان شاید خیلی مایل نبوده که این راه‌آهن ساخته شود؛ اما اکنون پای کار آمدند و قرار شده که پروژه احداث شود.

وی خاطرنشان کرد: آنچه اهمیت دارد این است که تجارت ما با عراق یک تجارت یک‌طرفه است و ما بیشتر صادرات به عراق داریم تا واردات از این کشور؛ به همین دلیل شاید خیلی مطلوبیت نداشته باشد برای عراق که بخواهد به‌نوعی دروازه وارداتش از ایران را بزرگ‌تر کند. برای اینکه این مسیرها فعال‌تر شود و عراقی‌ها هم از آن استقبال کنند، باید تجارت را به سمت دوجانبه‌ شدن پیش ببریم و تراز تجاری را به سمت متعادل شدن ببریم.

راه‌آهن کرمانشاه – خسروی باید سریع‌تر ساخته شود
این کارشناس حمل‌ونقل ریلی ادامه داد: با وجود این اگر ما بخواهیم روی موضوع مسافری و ترانزینی و صادرات و واردات با عراق تمرکز بیشتری داشته باشیم، لازم است که دولت برای راه‌آهن کرمانشاه – خسروی تمرکز ویژه بگذارد که آنجا سریع‌تر ساخته شود. تا محل کرمانشاه هم راه‌آهن افتتاح شده و محل کرمانشاه تا خسروی و خسروی تا خانقین که نیاز به بازسازی دارد باید انجام شود.

شاهجویی خاطرنشان کرد: تا پیش از این عراق خیلی تمایل نشان نمی‌داد که راه‌آهن شلمچه – بصره ساخته شود تا به واسطه آن بتواند حجم وارداتش از ایران را افزایش دهد، اما اکنون که عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده، گام رو به جلویی برای تجارت با عراق است.

کارشناس حمل و نقل ریلی در پایان درباره مدت زمان ساخت این پروژه بیان کرد: کل ریل‌گذاری پروژه برای ۳۲ کیلومتر زمان‌بر نیست و شاید بتوان در کمتر از شش ماه آن را انجام داد. تنها مساله‌ای که وجود دارد، پل بازشو روی اروندرود است برای اینکه کشتی‌ها بتوانند از زیر آن عبور کنند که قرار است ایران آن را طراحی و احداث کند. ساخت این پل واقعا زمان‌بر است؛ اما مطالعات و طراحی‌های اولیه آن انجام شده است و زمانی که احداث شود، بقیه مسیر کار چندانی نمی‌برد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=128007
  • 29 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.