تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا چالش‌های بخش خصوصی فولاد ایران ضرورت رسیدگی به مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی انتقاد چمران از تناقضات در قانون نظام شورایی کشور بیماری‌های کبدی از عوارض کاهش وزن سریع فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیاردی در پتروشیمی اعلام تورم نقطه به نقطه فروردین ماه روند صعودی اجاره در بازار مسکن تغییر فرمول تعیین دستمزد کارگران موافقت مجلس با تخصیص یارانه دارو و شیرخشک صنعت فولاد در معرض ورشکستگی شمش ایرانی یاری‌رسان کشورهای همسایه‌ تعطیلی تمام موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ تا هفته آینده ضرورت تلاش برای حفظ رضایت شهروندان تهران کاهش کودکان کار در پایتخت کبد چرب شایع ترین علت پیوند کبد در ایران خبر مهم کنفدراسیون فوتبال آسیا به پرسپولیس و استقلال پایان مهلت پشت کنکوری‌ها برای تأیید سوابق تحصیلی استقرار گروه‌های پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم تداوم روند کاهش نرخ سود بین بانکی کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به ۳۰ ساعت تصمیم جدید دولت درباره اجرای طرح کالابرگ مجوز ساخت سازه جدید در بافت سنگلج تا ۱۲ متر ارتفاع جزئیات حذف سایت «تهران من» شهرداری تهران پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس ضرورت اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در اوایل سال آینده تشکیل شورای بازرسی هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی اعلام زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران الزام فولادی‌ها به فروش با ارز نیمایی ضرورت توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران فولادی‌ها در معرض ورشکستگی احضار نمایندگان دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان به کمیته انضباطی

2

بدحجابی عامل محرومیت اجتماعی زنان

  • کد خبر : 127678
  • 13 شهریور 1402 - 14:35
بدحجابی عامل محرومیت اجتماعی زنان
برخلاف تبلیغات طرفداران بدپوششی در خصوص آزادی زنان با کم کردن حجاب، زنانی که نمی توانند وارد این مسیر شوند، از بسیاری از موقعیت‌های اجتماعی بازخواهند ماند و محرومیت‌های بیشتری را احساس می‌کنند.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر افق تهران؛ علاقه‌مندی جریان‌های مدعی حجاب اختیاری به دیدگاه‌های فمینیستی و شعار برابری زنان و مردان، پوششی مناسب برای نادیده‌انگاری نابرابری زنان با یکدیگر در پس‌پرده برداشتن قانون حجاب و گسترش بی عدالتی‌ها در حوزه زنان خواهد بود.

این روزها که ساده‌ترین و دم دستی‌ترین کالا برای عرضه «بدن» است و اصولا انسان‌های خالی‌الذهنی که در حوزه تفکر، توانمندی مشخصی برای ارائه ندارند، به سمت استفاده از ابزار بدن برای کسب موقعیت سوق پیدا می‌کنند. توجه به ابزار بدن و تنانگی از چند جهت افزایش تبعیض میان زنان یک جامعه و کالایی شدن بدن را به دنبال دارد:

در نسبت بدن و تفکر، نخستین مواجهه افراد با یکدیگر در قالب بدن صورت می‌گیرد و در صورت تعامل، وضعیت تفکر و میزان رشد افراد از بعد فرامادی عیان می شود. در جوامعی که بدن، آزادانه به هر شکل ممکن کالایی شده و در معرض تعامل قرار می‌گیرد، فرصت کافی برای بروز کیفیت تفکر از افراد گرفته می شود و ابتدا افراد بر اساس ظاهر غربال می شوند و سپس در مورد تفکرات آن‌ها سنجش صورت می گیرد. در چنین وضعیتی بسیاری از ایده ها و نوآوری های فکری هیچگاه به عرصه ظهور نخواهد رسید و عملا معیار بدن، حق رشد را از بسیاری از زنان سلب خواهد کرد.

وقتی بدن تبدیل به ابزار رشد می شود، وضعیت اقتصادی افراد در شکل دهی به بدن مطابق با مد روز، گسست اساسی میان بدن های طبیعی و بدن‌های دستکاری شده ایجاد می کند. عمدتا آنچه در مورد زیبایی بدن در رسانه ها مورد توجه قرار می‌گیرد، شکل های خاصی از اندام ها را در نظر می گیرد که قابل تعمیم به سایرین نیست و از این حیث، افراد نیازمند دستکاری در شکل بدنی خود خواهند بود. در حال حاضر عمده عمل‌های زیبایی با هزینه های هنگفت در ایجاد طرح لبخند، بدن باربی، فرم صورت عروسکی و مانند آن مورد توجه قشری از جامعه است که به راحتی می توانند علاوه بر هزینه های زندگی، درآمد یا سرمایه خود را به این مسائل اختصاص دهند. طبیعتا زنانی که نمی توانند وارد این مسیر شوند، از بسیاری از موقعیت‌های اجتماعی بازخواهند ماند. در نتیجه تبدیل بدن به فرم ایده آل رسانه‌ها، میان زنان توانمند اقتصادی و زنان سایر طبقات و زنان سفید پوست با اندام های شبیه به مدل‌ها با سایر زنان اعم از رنگین پوست و … تبعیض گسترده ای در رشد اجتماعی ایجاد می کند.

ترویج مدل‌های خاصی از بدن که عملا در فضای عمومی اجتماعی فراگیر خواهد شد، تقاضامندی جامعه در امور مختلف از جمله ازدواج را از حالت طبیعی خارج می کند. درحالی که خداوند افراد را با ظاهرهایی متفاوت خلق کرده و این تنوع کارکردهای اجتماعی یک جامعه را تامین می کند. ضریب دهی به مساله بدن سبب می شود تا بر خلاف نیازهای طبیعی و فطری، افراد، متقاضی مدل هایی شوند که به عنوان الگوی ایده آل معرفی شده و افراد، خود را به آن شکل درآورده اند.

در شبکه‌های اجتماعی بارها دیده ایم که زنان از یک شکل شدن بدن‌ها تحت عمل‌های جراحی ناراضی اند اما مردان به دلیل زیبا انگاشتن فرم های خاص، رفتن زنان به سوی عمل‌های زیبایی را امری طبیعی و حتی لازم می دانند. علاوه بر اینکه عملا زنان طبقه متوسط و ضعیف به دلیل وضعیت مالی دچار محدودیت بوده و فشار اقتصادی را در صورت تن دادن به این عمل ها باید بپذیرند و فشار روانی بر جمیع زنان در یک جامعه به وجود خواهد آمد که عملا هر کسی را که در این مسیر قرار نمی گیرد یا علاقه ای به آن ندارد و فرم طبیعی بدن را می پسندد، دچار یک عذاب وجدان خواهد کرد که «من یک زن مقبول نیستم». حداقل در موضوع چاقی یا لاغری، این امر در دنیای امروز به وضوح قابل لمس است و بسیاری از زنان را دچار مشکلات شدید روحی و افسردگی کرده و آنها را به سمت انتخاب جراحی هایی با عوارض بالا و خطر مرگ سوق داده است.

بازار عرضه پوشاک در فضای اجتماعی اهمیت بدن، هر چه بیشتر از حالت عادی خارج می شود. عمده لباس‌ها در شکل‌های خاصی که بیشتر تنانگی را نمایش دهند، تولید یا وارد می شوند و اندازه (سایز)های لباس ها مطابق با الگوی مد تنظیم می شود. در چنین شرایطی یافتن لباس مناسب برای سلیقه های معمولی، لباس برای سایزهای بزرگ، لباس مناسب برای نژادهای مختلف به ویژه بر اساس قد یا زنگ پوست، و لباس مناسب برای افراد با گرایش های دینی مختلف، کاری بسیار دشوار می گردد.

در چنین چرخه معیوبی، سود اقتصادی تولید کنندگان، علاوه بر آنکه از فروش لباس هایی مطابق تبرج (جلوه نمایی) تن تامین می شود، مسیر اختصاصی ویژه ای را برای سایر سلیقه ها باز می کند تا لباسی را که باید به طور معمول در جامعه تولید شود و نمی شود، با عناوین ویژه ای مانند «سایز پلاس» تولید کند و بسیار بیشتر از قیمت معمول بفرشد. در این میان، باز هم تنها زنان قشر مرفه می توانند مطابق سلیقه خود، هر چه را که می پسندند، تهیه کنند و سایر زنان باید به «هرچه هست» الکتفا کرده و معیارهای زیبایی در لباس را از دست دهند.

هر کدام از موارد فوق در صورت مطالعه در میدان عمل، ابعاد عمیق تری را از تبعیض میان زنان بر علیه هم به دلیل اهمیت بدن می تواند هویدا کند. برخلاف آنچه برابری در اثر حذف حجاب نامیده می شود، کنار گذاشتن پوشش متناسب در جامعه، شکاف میان زنان را بیش از پیش گسترده و حق حیات سالم را از بخش وسیعی از جامعه زنان سلب خواهد کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=127678
  • 42 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.