به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ مهرداد عالیپور، بنیانگذار و مالک برند پنتر درباره کاهش صادرات نوشتافزار کشور از ۱۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۴ به ۲ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲ اظهارداشت: گاها صادراتها نمایشی است و نمیتوان با اطمینان گفت که همه ۱۰ میلیون دلار در سال ۹۴ از صادرات نوشت افزار عاید کشور شده است. به عنوان مثال یک شرکت، کالایی را زیر قیمت میدهد تا به عنوان صادر کننده برتر جایزه دریافت کند. این درحالی است که با این کار میخواهد به اسم صادرات سرمایهگذاری کلانی را در خارج از کشور انجام دهد و با انجام این کار پول کار خلاف خود را سفید کند. بنابراین ضروری است که قوانین صادرات و واردات در کشور اعتبارسنجی شوند.
وی افزود: یکی از موارد مهم در صادرات یک کالا، بررسی و پاسخ دادن به سوالاتی همچون «کالای موردنظر کجا فروخته شده است؟»، «چه کسانی آن را مصرف کردهاند؟»، «این صادرات با چه نیتی صورت گرفته است؟»، «آیا این صادرات بر مبنای انتخاب خریدار صورت گرفته است؟» و… است.
بنیانگذار و مالک برند پنتر افزود: یکی از چالشهای موجود صادرات در این حوزه تهدید بانکها برای باطل کردن مدرک هویت ملی و سختگیریهای اداره دارایی برای ارائه مدرک صادراتی است.
در ادامه، میرآبادی رئیس مرکز تعاملات بینالمللی علم و فناوری در رابطه بارقابت شرکت های ایرانی در بازار جهانی اظهار داشت: به همین منظور در کشور سازوکارهای خاص و حمایتهای تشویقی گذاشته شده است که برخی خوب و برخی از آنها آنچنان که باید کارآمد نیستند.
وی افزود: ریشه خیلی از موانع توسعه کسب و کارها داخلی است و صرفا تاکید بر تحریمهای خارجی یک کلیشه شده است. موانع داخلی جدی است و تامین ارز صادراتی و نحوه تخصیص آن باعث ایجاد فرآیند معیوب میشود که همین فرآیند معیوب شرکتها را دچار مشکل میکند.
رئیس مرکز تعاملات بینالمللی علم و فناوری اذعان کرد: مرکز تعاملات برای شرکتهای خلاق و دانشبنیان طی ۴ سال آینده هدف ۱۰ برابری صادرات را برنامهریزی کرده است. در این مسیر گرههایی وجود دارد، که البته سرعت برای حل این موانع و گرهها مطلوب نیست.
انتهای پیام/