تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

جلب اعتماد مردم در مدیریت شهری مقدمه رشد شهر جزئیات طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی اعلام اسامی فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو تخصیص اعتبار برای مرمت دومین بنای خشتی ایران بهینه‌سازی مصرف انرژی از راهبردهای مهم صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ افزایش تولید در صنعت فولاد در گرو تأمین انرژی تصویب ایجاد شعبه رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران حذف گشت ارشاد در لایحه عفاف و حجاب معیارهای افزایش شهریه مدارس غیردولتی پیش‌بینی قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳ تغییر فرمول تعیین حقوق کارگران زیان ۳ میلیارد دلاری صنعت فولاد خام‌فروشی عامل اصلی کاهش ارزش صادرات فولاد زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان ضرورت تدوین لایحه ارائه خدمات رفاهی به تهرانی‌ها جزئیات ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی محرومیت قطعی ستاره‌های استقلال و پرسپولیس تصمیم نکونام برای بازیکن استقلال وضعیت نگران کننده تورم در سال ۱۴۰۳ فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران قیمت آپارتمان در شرق تهران ضرورت شفاف‌سازی شهریه مدارس غیردولتی موافقت نمایندگان با لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست ایران راهکارهای پیشگیری از ابتلا سندرم ناخن زرد افزایش تولید فولاد خام ایران ضرورت تک نرخی شدن ارز برای پیشرفت فولاد کشور ساخت بزرگراهی جدید در تهران تخلف افزایش کرایه‌های تاکسی بیش از ۴۵ درصد عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه جزئیات طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن تعطیلی تمرینات استقلال پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال رشد تولید فولاد خام ایران در سه ماهه ۲۰۲۴

1

معضل بی‌حجابی در دانشگاه‌ها

  • کد خبر : 127337
  • 11 شهریور 1402 - 8:17
معضل بی‌حجابی در دانشگاه‌ها
معاون سیاسی فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها وضعیت حجاب را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت : تنها بخش اندکی از رعایت حجاب با کنترل قانونی ارتباط دارد. بخش بسیاری از آن کنترل فرهنگی و ذهنی افراد است.

به گزارش سرویس فرهنگی افق تهران؛ مهدی فاطمی پور، معاون سیاسی فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در خصوص ارزیابی وضعیت حجاب و پوشش در دانشگاه ها اظهار داشت، ضمن بیان این مطلب به وضعیت حجاب در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: حجاب یک موضوع چند وجهی است. علت اینکه برخی حجاب را رعایت نمی‌کنند و یا اینکه حجاب کمرنگی دارند این است که هنوز برایشان جا نیفتاده است که چرا باید حجاب را رعایت کنند در واقع این گروه از افراد یا حجاب را قبول ندارند و یا به عنوان یک دستور دینی نمی‌پذیرند و حتی ممکن است قبول کنند این موضوع یک دستور دینی است اما رعایت آن الزامی نیست. در این راستا مطالعات اجتماعی صورت گرفته است که بر آن اساس سئوالاتی از مردم در رابطه با اهمیت حجاب پرسیده شده است، اغلب آنها اعتقاد داشتند که حجاب خوب است اما صرفا باید آن را در امر نیایش و زیارت رعایت کرد. بنابراین یکی از چالش‌های حوزه حجاب ذهنیت‌های افراد است ما باید ذهنیت‌ها را اصلاح کنیم و پاسخ سئوالات را بدهیم.

وی در ادامه تصریح کرد: ما معتقد هستیم باید با افرادی که در حوزه حجاب بحث دارند، حرف زد تا بفهمیم چالش‌شان در این زمینه مذهبی است و یا سیاسی، رفتاری و یا اعتقادی است؟ بر اساس هر کدام از این چالش‌ها ورود کرده و مشکل را حل کنیم. مثلا ما جمع اندکی در جامعه داریم که اصلا اعتقادی به حجاب ندارند کاملا قبول دارند حجاب یک موضوع دینی است، اما تاکید می‌کنند که من می‌خواهم با بی حجابی اعتراض خود را به شرایط بیان کنم این افراد یک خطای شناختی پیدا کردند و احساس می‌کنند با این رفتار یک ضربه‌ای به حاکمیت خواهند زد. باید با این افراد جور دیگری صحبت کرده و برای آنها تبیین کنیم که این رفتار آنها چه آثار اجتماعی و خانوادگی دارد.

معاون سیاسی فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: ما در بسیاری از برنامه‌های خود سعی می‌کنیم دانشجویانی که حجاب را قبول دارند و رعایت می‌کنند را به خودباوری برسانیم تا احساس کنش مثبتی داشته باشند و در زمینه مباحث حجاب ورود کرده و با دانشجویان دیگر صحبت کنند. بنابراین به جای اینکه حاکمیت بطور رسمی با افراد کم‌حجاب صحبت کند بهتر است شرایطی فراهم شود تا افرادی که حجاب را قبول دارند به صورت غیر رسمی در جمع دوستانه، هم کلاسی‌ها، خوابگاه‌ها و سایر محیط‌های دانشجویی در این زمینه صحبت کرده و رایزنی کنند تا تنشی هم ایجاد نشود.

وی افزود: از وضعیت حجاب در دانشگاه‌ها راضی نیستیم. دانشگاه تافته جدا بافته‌ از جامعه نیست و بخشی از جامعه است. موضوع حجاب طبیعتا وقتی مورد بحث قرار می‌گیرد باید آن را در کل جامعه بررسی کرد اما در مجموع وضعیت حجاب ما در درون دانشگاه‌ها بهتر از بیرون دانشگاه است پس رعایت حجاب به صورت کلان در دانشگاه‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد. البته ممکن است عنوان شود که برخی دانشکده‌ها وضعیت مناسبی از نظر رعایت حجاب ندارند، اما ما کلان آموزش عالی را بررسی می‌کنیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: اگرچه کنترل حجاب در دانشگاه‌ها راحت اتفاق می‌افتد اما ما معتقد هستیم تنها بخش اندکی از رعایت حجاب با کنترل قانونی ارتباط دارد. بخش بسیاری از آن کنترل فرهنگی و ذهنی افراد است. چرا که اگر رعایت حجاب در دانشگاه‌ها به دلیل کنترل قانونی باشد دانشجویان بعد از ورود یا خروج از درب دانشگاه حجاب خود را بر می‌دارند.

معاون سیاسی فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها گفت:  برنامه‌های ما در حوزه حجاب در دانشگاه‌ها “فرهنگی” است،مسائل زنان یکی از مباحث اصلی است که در دوره‌های آموزشی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها مطرح می‌شود؛ بر این اساس ما حجاب را در حوزه مسائل زنان بررسی می‌کنیم تا پذیرش از سوی مخاطبان نیز راحت‌تر اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=127337
  • 55 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.