تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا چالش‌های بخش خصوصی فولاد ایران ضرورت رسیدگی به مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی انتقاد چمران از تناقضات در قانون نظام شورایی کشور بیماری‌های کبدی از عوارض کاهش وزن سریع فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیاردی در پتروشیمی اعلام تورم نقطه به نقطه فروردین ماه روند صعودی اجاره در بازار مسکن تغییر فرمول تعیین دستمزد کارگران موافقت مجلس با تخصیص یارانه دارو و شیرخشک صنعت فولاد در معرض ورشکستگی شمش ایرانی یاری‌رسان کشورهای همسایه‌ تعطیلی تمام موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ تا هفته آینده ضرورت تلاش برای حفظ رضایت شهروندان تهران کاهش کودکان کار در پایتخت کبد چرب شایع ترین علت پیوند کبد در ایران خبر مهم کنفدراسیون فوتبال آسیا به پرسپولیس و استقلال پایان مهلت پشت کنکوری‌ها برای تأیید سوابق تحصیلی استقرار گروه‌های پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم تداوم روند کاهش نرخ سود بین بانکی کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به ۳۰ ساعت تصمیم جدید دولت درباره اجرای طرح کالابرگ مجوز ساخت سازه جدید در بافت سنگلج تا ۱۲ متر ارتفاع جزئیات حذف سایت «تهران من» شهرداری تهران پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس ضرورت اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در اوایل سال آینده تشکیل شورای بازرسی هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی اعلام زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران الزام فولادی‌ها به فروش با ارز نیمایی ضرورت توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران فولادی‌ها در معرض ورشکستگی احضار نمایندگان دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان به کمیته انضباطی

2

سبک زندگی و غذاهای پرنمک عامل اصلی چاقی

  • کد خبر : 127121
  • 09 شهریور 1402 - 8:45
سبک زندگی و غذاهای پرنمک عامل اصلی چاقی
یک محقق تغذیه دو عامل مهم چاقی را کمبود آب در بدن و مصرف بیش از اندازه نمک دانست و گفت: کمبود آب می‌تواند باعث تجمع چربی و افزایش وزن شود.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران؛ ریچارد جانسون، استاد دانشگاه کلرادو، در رابطه با دلایل چاقی و عارضه‌های مرتبط با چاقی مانند دیابت، فشار خون بالا و بیماری مزمن کلیوی اظهار داشت: به دو تکه مهم این پازل بسیار پیچیده توجه لازم نشده است: کمبود آب بدن و مصرف بیش از اندازه نمک.

چرا بدن ما چربی تولید می‌کند؟
وی بیان کرد: فروکتوز شکر ساده‌ای است که در میوه‌ها نیز وجود دارد. اما بیشتر ما فروکتوز را از شکر خوراکی و شیره ذرت می‌گیریم. این شکرها افراد را ترغیب می‌کنند که بیشتر بخورند و به افزایش وزن، تجمع چربی و وضعیت پیش‌دیابت منجر می‌شود. بدن انسان نیز فروکتوز می‌سازد و آزمایش‌ها نشان می‌دهد به اندازه‌ای است که باعث چاقی شود. از آن‌جا که فروکتوز از گلوکز ساخته شده است، وقتی گلوکز خون بالا می‌رود، تولید فروکتوز افزایش پیدا می‌کند. این فرایند هنگامی رخ می‌دهد که میزان زیادی برنج، غلات صبحانه، سیب‌زمینی و نان سفید مصرف می کنیم و مهم‌تر این که کمبود آب بدن می‌تواند باعث تولید فروکتوز شود که به نوبه خود عامل تولید چربی است.

کاربردهای چربی در بدن
این استاد دانشگاه افزود: چربی دو کاربرد دارد؛ کاربرد اول ذخیره انرژی برای وقتی است که غذا در دسترس نباشد و کاربرد دوم که شاید کمتر کسی بداند تهیه آب است. روشن است که چربی حاوی آب نیست اما وقتی می‌شکند، آب در بدن تولید می‌کند. میزان آب تولیدی قابل‌توجه و تقریبا برابر با میزان چربی سوزانده‌شده است.

جانسون تصریح کرد:نقش کمبود آب در چاقی را نباید دست‌کم گرفت. کم‌آبی معمولا پس از صرف غذاهای شور رخ می‌دهد. هم کم‌آبی و هم مصرف نمک به تولید فروکتوز و چربی منجر می‌شود. به همین دلیل است که سیب‌زمینی سرخ‌شده چاق‌کننده است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد میزان هورمون وازوپرسین در افراد چاق بالاست. این هورمون به کلیه‌ها کمک می‌کند آب را نگه دارند تا حجم ادرار را تنظیم کنند اما بر اساس پژوهش‌های جدید، هورمون وازوپرسین نقش دیگری هم دارد: تحریک بدن به تولید چربی.

چرا بی‌آبی منجر به تولید چربی می‌شود؟
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: پس برای کسی که در معرض خطر بی‌آبی یا گرسنگی قرار دارد، این هورمون حیات‌بخش است اما برای کسانی که در معرض خطر نیستند، هورمون وازوپرسین می‌تواند همان آثار متابولیسمی را داشته باشد که فروکتوز بالا دارد، از جمله افزایش وزن، تجمع چربی، کبد چرب و وضعیت پیش‌دیابت. جانسون می‌گوید افزایش میزان آب دریافتی بدن فرایند افزایش وزن و بروز وضعیت پیش‌دیابت را کند می‌کند. او در ادامه می‌افزاید: بیشتر افراد آب اندکی می‌نوشند و افزایش میزان آب دریافتی به افراد چاق کمک می‌کند وزن کم کنند. جانسون متذکر می‌شود هشت لیوان آب در روز کافی است و فکر نکنید هرچه بیشتر بنوشید، بهتر است، زیرا مصرف بیش از اندازه آب به «مسمومیت با آب» منجر می‌شود. او در پایان توصیه می‌کند با رعایت دو راهکار ساده و ارزان نوشیدن آب بیشتر و کاهش مصرف نمک، از چاقی پیشگیری کنید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=127121
  • 17 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.