تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

جلب اعتماد مردم در مدیریت شهری مقدمه رشد شهر جزئیات طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی اعلام اسامی فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو تخصیص اعتبار برای مرمت دومین بنای خشتی ایران بهینه‌سازی مصرف انرژی از راهبردهای مهم صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ افزایش تولید در صنعت فولاد در گرو تأمین انرژی تصویب ایجاد شعبه رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران حذف گشت ارشاد در لایحه عفاف و حجاب معیارهای افزایش شهریه مدارس غیردولتی پیش‌بینی قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳ تغییر فرمول تعیین حقوق کارگران زیان ۳ میلیارد دلاری صنعت فولاد خام‌فروشی عامل اصلی کاهش ارزش صادرات فولاد زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان ضرورت تدوین لایحه ارائه خدمات رفاهی به تهرانی‌ها جزئیات ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی محرومیت قطعی ستاره‌های استقلال و پرسپولیس تصمیم نکونام برای بازیکن استقلال وضعیت نگران کننده تورم در سال ۱۴۰۳ فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران قیمت آپارتمان در شرق تهران ضرورت شفاف‌سازی شهریه مدارس غیردولتی موافقت نمایندگان با لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست ایران راهکارهای پیشگیری از ابتلا سندرم ناخن زرد افزایش تولید فولاد خام ایران ضرورت تک نرخی شدن ارز برای پیشرفت فولاد کشور ساخت بزرگراهی جدید در تهران تخلف افزایش کرایه‌های تاکسی بیش از ۴۵ درصد عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه جزئیات طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن تعطیلی تمرینات استقلال پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال رشد تولید فولاد خام ایران در سه ماهه ۲۰۲۴

4

استفاده از کیسه پارچه‌ای در طرح «صندوق سبز»

  • کد خبر : 127019
  • 08 شهریور 1402 - 10:19
استفاده از کیسه پارچه‌ای در طرح «صندوق سبز»
مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از گسترش طرح صندوق سبز برای فرهنگ‌سازی استفاده از کیسه پارچه ای در نیمه دوم سال جاری در فروشگاه‌های منتخب تهران خبر داد.

به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران؛ حلیا حسینی مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اجرای آزمایشی طرح «صندوق سبز» گفت: این طرح از نیمه دوم امسال در تعداد بیشتری از فروشگاه‌های شهروند و میادین میوه و تره‌بار شهرداری اجرا خواهد شد.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، افزود: طرح «صندوق سبز» پیرو مصوبه شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر کاهش تدریجی استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در شهرداری تهران در شش میدان میوه تره و بار و پنج فروشگاه شهروند در پنج پهنه شهر تهران به‌صورت آزمایشی اجرا شد.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درباره مبنای انتخاب میادین و فروشگاه‌های شهروند برای اجرای پایلوت طرح صندوق سبز گفت: در هر پنج پهنه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز  تهران یک فروشگاه شهروند و میدان میوه و تره بار را پایلوت و تلاش کردیم بزرگترین و پرمراجعه‌کننده فروشگاه‌ و میدان هر کدام از این مناطق باشد تا بتوانیم نتیجه را به کل شهر تهران تعمیم دهیم. به عنوان مثال در منطقه ۱ میدان میوه و تره بار لواسانی را اننخاب کردیم. در واقع تعداد مراجعه کننده برای ما اهمیت داشت.

حسینی درباره استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد برای اجرای طرح «صندوق سبز» اظهارکرد: در تمام میادینی که این طرح اجرا شد و سه فروشگاه شهروند هم از مشارکت سمن‌ها و هم از همراهی داوطلبان استفاده کردیم. آموزشگران ما هم در میادین و هم شهروند حاضر بودند و به مردم آموزش چهره به چهره می‌داد. تلاش شد همه افرادی که دغدغه محیط زیستی دارند و می‌توانند در کارهای اجتماعی‌محور مشارکت کنند را دخیل کنیم حتی خیریه‌ها و تشکل‌هایی کیسه پارچه‌ای می‌دوختند و می‌خواستند در میادین و فروشگاه‌های شهروند حضور پیدا کنند و به مردم آموزش دهند تا از کیسه های پارچه‌ای استفاده کنند. استفاده از مشارکت مردمی برای ما خیلی مهم بود چون اگر مردم به مردم آموزش دهند، تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه چگونگی اجرای این طرح در فروشگاه‌های شهروند و میادین میوه و تره بار متفاوت بود، تصریح کرد: در فروشگاه‌های شهروند حتی کیسه‌های پارچه‌ای به عنوان جایگزین کیسه پلاستیکی به مشتریان ارایه نمی‌شد چراکه قصد نداریم مصرف کیسه‌های پارچه‌ای به‌حدی افزایش یابد که بعدها با مشکل دفع آن‌ها مواجه شویم. در مقطعی مصرف کیسه‌های پلاستیکی چندان زیاد نبود ولی اکنون استفاده بیش از حد از آن به یک معضل محیط زیستی تبدیل شده است بنابراین مشتریانی که در فروشگاه شهروند اصلا کیسه پلاستیکی نمی‌خواستند و یا آنقدر خریدش کوچک بود که در دست می‌گرفتند، هم در قرعه کشی شرکت داده و هم مشمول تخفیف در باشگاه مشتریان می‌شدند.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اضافه کرد: با توجه به متفاوت بودن ماهیت خرید در میادین میوه و تره‌بار، هم سبدهایی برای خرید مواد پروتئینی در نظر گرفتیم و هم کیسه پارچه‌ای توزیع کردیم.

حسینی در پایان درباره نتایج به دست آمده از اجرای طرح صندوق سبز گفت: آماری که از فروشگاه‌های شهروند به دست ما رسید، بسیار خوب بود. مصرف کیسه‌های پلاستیکی در میادین میوه و تره‌بار حدود ۱۳ درصد کاهش یافته بود البته این نتایج نیازمند بررسی بیشتری است.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=127019
  • 50 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.