تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

تداوم روند کاهش نرخ سود بین بانکی کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به ۳۰ ساعت تصمیم جدید دولت درباره اجرای طرح کالابرگ مجوز ساخت سازه جدید در بافت سنگلج تا ۱۲ متر ارتفاع جزئیات حذف سایت «تهران من» شهرداری تهران پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس ضرورت اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در اوایل سال آینده تشکیل شورای بازرسی هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی اعلام زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران الزام فولادی‌ها به فروش با ارز نیمایی ضرورت توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران فولادی‌ها در معرض ورشکستگی احضار نمایندگان دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان به کمیته انضباطی فشارخون بالا قاتل خاموش واکنش باشگاه استقلال به برکناری خطیر ضرورت توجه به سلامت کبد با بالا رفتن سن رگبار و رعد و برق از امروز در تهران سرقت خودرو با قیچی آرایشی زنانه زیر ۱۰ ثانیه راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴ نگرانی خانواده‌ها از وضعیت بهداشتی عمومی شهر گام مهم دولت در استفاده از ظرفیت‌های آفریقا ثبت جهانی کاشی هفت رنگ اصفهان کاهش شدید تمایل خرید محصولات فولادی ایران ضرر ۳ میلیارد دلاری صادرات فولاد با وضعیت ارز موافقت با افزایش حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان آسیب ضایعه نخاعی به متابولیسم بدن ضرورت تبدیل متانول به بنزین در کشور مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه ارائه خدمات مشاوره رایگان به رانندگان تاکسی ممنوعیت افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی زمان درست مصرف ماست در کودکان آخرین وضعیت قرارداد با چین برای توسعه حمل و نقل عمومی ضرورت آغاز مبارزه با موش‌های پایتخت در آستانه فصل گرما

4

مراقبت از دستگاه گوارش در فصل گرم سال

  • کد خبر : 126869
  • 06 شهریور 1402 - 17:59
مراقبت از دستگاه گوارش در فصل گرم سال
در فصل گرم سال انتخاب مواد غذایی سبک و بدون چربی‌های نامطلوب مانند فست فودها به کاهش رشد باکتری‌های مضر و حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران؛ توصیه می‌شود برای بهبود سلامت دستگاه گوارش به نکات زیر در تغذیه توجه کنید.

ماست را برای داشتن روده‌های سالم فراموش نکنید 
ماست، یکی از مواد غذایی ایده‌آل در فصل تابستان است، چون هم حالت سبکی دارد و هم احساس سیری مطلوبی را به‌وجود می‌آورد. بنابراین، همیشه یک ظرف ماست داخل یخچال خودتان داشته باشید. امروزه ماست‌های پروبیوتیک به‌راحتی در دسترس هستند و باکتری‌های مفید درون‌شان می‌توانند رشد باکتری‌های مضر در دستگاه گوارش را کاهش بدهند و درنتیجه سلامت روده‌ها را تقویت کنند.
برای برخورداری از بیشترین فواید، ماست‌های غلیظ یونانی را انتخاب کنید و اصلا سراغ ماست‌های طعم‌دار و میوه‌های نروید، چون این ماست‌ها حاوی قندهای افزودنی هستند.

درواقع، کار هوشمندانه‌ای است که ماست‌ها را خودتان با استفاده از میوه‌های طبیعی و تازه طعم‌دار کنید. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف ماست می‌تواند واقعا برای روده‌ها مفید باشد. طبق گزارش The Korean Journal of Gastroenterology، ماست‌های می‌توانند عملکرد روده‌ها را در افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی روده تقویت کنند.

ماهی سالمون را گریل‌ کنید 
اگر می‌خواهید به گوارش خودتان کمک کنید، حتما ماهی‌های آب سرد مانند سالمون و قزل‌آلا را برای خوردن گریل یا کباب کنید و سراغ برگرهای چرب نروید. این ماهی‌ها سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ هستند که می‌تواند التهاب را در دستگاه گوارش کاهش بدهد.
گزارش World Journal of Clinical Cases در سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که امگا-۳ می‌تواند برای افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو نیز مفید باشد. کولیت اولسراتیو، نوعی بیماری خودایمنی است که با التهاب در قسمت تحتانی دستگاه گوارش مشخص می‌شود.
اگر اصلا به ماهی علاقه ندارید، بهتر است که انواع مواد غذایی سرشار از امگا-۳ مانند گرد و بذر کتان را به سالادها و اسموتی‌های خودتان اضافه کنید. در ضمن، محققان از این‌رو بر گریل یا کباب کردن ماهی‌ها تاکید می‌کنند که سرخ کردن به مواد مغذی درون ماهی آسیب می‌رساند و همچنین چربی‌های ناسالم را وارد بدن می‌کند.

نوشیدنی‌های شیرین و گازدار را حذف کنید
بسیاری از ما عادت داریم که در فصل بهار و تابستان،‌ خصوصا در فضاهای باز، از نوشیدنی‌های شیرین و گازدار استفاده کنیم. با این‌حال،‌ این نوشیدنی‌ها می‌توانند شدیدا به دستگاه گوارش آسیب برسانند. نوشابه‌های گازدار معمولا حاوی اسید فسفریک و قند سفید تصفیه‌شده هستند که باکتری‌های مفید روده‌ها را از بین می‌برند.

گاز درون نوشابه‌ها نیز به شکل‌گیری هوای اضافی در دستگاه گوارش منجر می‌شود و درنتیجه می‌تواند روده‌ها را تحریک کند. این مشکل خصوصا برای افرادی حادتر می‌شود که مستعد بیماری‌ها گوارشی هستند. یکی از مطالعات BMC Gastroenterology نشان می‌دهد که افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر، در صورت مصرف نوشابه‌های گازدار، با علائم شدیدتری نسبت به دیگر اوقات مواجه می‌شوند.

از سوسیس‌ها و هات‌داگ‌ها دوری کنید
هات‌داگ‌ها و سوسیس‌ها جزو محبوب‌ترین غذاها در فصل بهار و تابستان هستند و کمتر کسی می‌تواند در مقابل وسوسه خوردن آن‌ها مقاومت کند. با این‌حال، این مواد غذایی معمولا حاوی نیترات هستند که به‌عنوان افزودنی به مواد غذایی اضافه می‌شود و می‌تواند باکتری‌های مفید در روده را از بین ببرد. به‌علاوه، یکی از مطالعات BMC Medicine نشان می‌دهد که مصرف فرآورده‌های گوشتی با خطر ابتلا به سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی-عروقی ارتباط دارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=126869
  • 23 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.