تاریخ : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

تداوم روند کاهش نرخ سود بین بانکی کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به ۳۰ ساعت تصمیم جدید دولت درباره اجرای طرح کالابرگ مجوز ساخت سازه جدید در بافت سنگلج تا ۱۲ متر ارتفاع جزئیات حذف سایت «تهران من» شهرداری تهران پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس ضرورت اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در اوایل سال آینده تشکیل شورای بازرسی هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی اعلام زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران الزام فولادی‌ها به فروش با ارز نیمایی ضرورت توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران فولادی‌ها در معرض ورشکستگی احضار نمایندگان دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان به کمیته انضباطی فشارخون بالا قاتل خاموش واکنش باشگاه استقلال به برکناری خطیر ضرورت توجه به سلامت کبد با بالا رفتن سن رگبار و رعد و برق از امروز در تهران سرقت خودرو با قیچی آرایشی زنانه زیر ۱۰ ثانیه راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴ نگرانی خانواده‌ها از وضعیت بهداشتی عمومی شهر گام مهم دولت در استفاده از ظرفیت‌های آفریقا ثبت جهانی کاشی هفت رنگ اصفهان کاهش شدید تمایل خرید محصولات فولادی ایران ضرر ۳ میلیارد دلاری صادرات فولاد با وضعیت ارز موافقت با افزایش حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان آسیب ضایعه نخاعی به متابولیسم بدن ضرورت تبدیل متانول به بنزین در کشور مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه ارائه خدمات مشاوره رایگان به رانندگان تاکسی ممنوعیت افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی زمان درست مصرف ماست در کودکان آخرین وضعیت قرارداد با چین برای توسعه حمل و نقل عمومی ضرورت آغاز مبارزه با موش‌های پایتخت در آستانه فصل گرما

2

کاهش رشد نقدینگی در کشور

  • کد خبر : 126511
  • 03 شهریور 1402 - 14:57
کاهش رشد نقدینگی در کشور
وزیر امور اقتصاد و دارایی از کاهش رشد نقدینگی در کشور از 40 به 30 درصد خبرداد و این امر را موجب کاهش فشار بر طبقه ضعیف جامعه دانست.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سال گذشته سرمایه‌گذاری در کشور ۶.۷ درصد رشد کرده و سرمایه‌گذاری خارجی و صادرات غیرنفتی کشور نیز رکورد زده است.

سید احسان خاندوزی سوم شهریور در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه اراک اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب از استان مرکزی به عنوان سرزمین رشد فرهنگی و فکری و سیاسی یاد کرده‌اند و این استان مهد مفاخر تاریخی کشور است.

وی افزود: امیدواریم با رمز همدلی بین مقامات استانی شاهد باشیم که مسیر توسعه و پیشرفت این استان پرشتاب و بهتر از گذشته و در راستای تحقق منویات ریاست جمهوری پیش رود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: در دهه ۱۳۹۰ بسیاری فرصت‌ها از دست رفت و اقتصاد به نحوی در شرایط تعطیلی به سر می‌برد و به ویژه از سال ۹۷ به بعد افزایش رشد منفی اقتصاد و کم شدن درآمد و افزایش تورم و قیمت‌ها فشار سنگینی را بر سفره مردم وارد کرد و دولت سیزدهم در شرایطی شروع به کار کرد که کسری بودجه قابل توجهی وجود داشت و هر آنچه برای استفاده از منابع ارزی برای واردات کالاهای اساسی تخصیص پیدا کرده بود در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ مصرف شد و از ابتدای حضور بنده در این وزارتخانه، بدهی خزانه کشور و استقراض دولت از بانک مرکزی ۵۰ هزار میلیارد تومان بود.

خاندوزی بیان کرد: برخی افراد در دولت قبل تا چند هفته پیش از استقرار کابینه، می‌گفتند به زودی کشور وارد تورم‌های سه رقمی خواهد شد و به ریاست جمهوری می‌گفتند بعید است از پس این مشکلات برآیید؛ از طرفی شرایط خارجی تحریمی نیز ادامه داشت و تا امروز هم ادامه دارد، مسائل تحریمی و داخلی و ناآرامی‌های داخلی سال گذشته و جنگ ارزی نیز وجود داشت به نحوی که علیرغم تلاش‌های بانک مرکزی برای اینکه ارزهای کشور از کشورهای همسایه و طرف‌های تجاری برگردد، سنگ‌اندازی‌هایی صورت می‌گرفت و برای مثال به محض توافقات با مدیر یک بانک خارجی سنگ‌اندازی‌هایی می‌شد و مدیر بانک خارجی را بر آن می‌داشتند که مانع تحقق تعاملات شود.

وی بیان کرد: دولت سیزدهم آمد که نشان دهد در کنار پیگیری دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها، اقتصاد را معطل خارج نگه نخواهد داشت و علیرغم همه فشارهای موجود، با همت و صبر مردم و تلاش مسئولان، دولت موفق شد در ماه‌های اخیر علیرغم مشکلات تورمی، در موضوعاتی از جمله مسکن و کالاهای خوراکی بر موانع غلبه کند.

خاندوزی افزود: در طول سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی افزایش قیمت خوراکی ها فراگیر شد اما موتور خاموش تولید و رشد اقتصادی کشور روشن شد و بعد از چندین سال، نرخ رشد اقتصادی صفر و منفی، این رقم در سال ۱۴۰۰ بیش از چهار درصد و سال ۱۴۰۱ بالغ بر چهار درصد رشد کرد و اشتغال بیشتری ایجاد و تولید بیشتری انجام شدو اکنون در چهار فصل پیاپی، نرخ بیکاری کشور به تدریج رو به کاهش و به ۸.۲ درصد رسیده است.

وی اظهار کرد: سال قبل نرخ سرمایه‌گذاری که صفر بود، به میزان ۶.۷ درصد رشد کرد و سرمایه‌گذاری خارجی نیز که مبتنی بر  سیاست دیپلماسی همسایگی است افزایش داشته و صادرات غیرنفتی کشور نیز رکورد زده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: افسار رشد بی‌سابقه نقدینگی‌ها در کشور کشیده شده و نقدینگی بالای ۴۰ درصد به زیر ۳۰ درصد کاهش یافته و امید است با تدوام این روند در ماه‌های آینده، فشاری که هنوز بر طبقه ضعیف هست کاهش یابد.

وی تاکید کرد: دولت درد طبقه متوسط را لمس می‌کند، همراه مردم و دولتِ مردم است و آمده که طبقه متوسط و مستضعف و حامیان اصلی تحول و پیشرفت انقلاب که این طبقه‌ها هستند سرشان را بالا بگیرند.

خاندوزی خاطرنشان کرد: باید تلاش شود که قدرت خرید خانوارها افزایش یابد و تداوم اتفاقات میمون داخلی و خارجی در ماه‌های آینده با کاهش تورم و رونق بالاتر رقم بخورد.

وی بیان کرد: امروز این ملت زمین‌گیر نیست و دست بر زانوی خود ایستاده و نرخ رشد اقتصادی خود را از منفی صفر به مثبت و بالاتر رسانده و این مهم را کشورهای مختلف تایید و پیام عضویت ایران در مهمترین مراجع بین‌المللی اعلام می‌شود. مجموع این تدابیر، چشم‌انداز روشنی برای آینده کشور است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=126511
  • 19 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.