تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

سرقت خودرو با قیچی آرایشی زنانه زیر ۱۰ ثانیه راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴ نگرانی خانواده‌ها از وضعیت بهداشتی عمومی شهر گام مهم دولت در استفاده از ظرفیت‌های آفریقا ثبت جهانی کاشی هفت رنگ اصفهان کاهش شدید تمایل خرید محصولات فولادی ایران ضرر ۳ میلیارد دلاری صادرات فولاد با وضعیت ارز موافقت با افزایش حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان آسیب ضایعه نخاعی به متابولیسم بدن ضرورت تبدیل متانول به بنزین در کشور مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه ارائه خدمات مشاوره رایگان به رانندگان تاکسی ممنوعیت افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی زمان درست مصرف ماست در کودکان آخرین وضعیت قرارداد با چین برای توسعه حمل و نقل عمومی ضرورت آغاز مبارزه با موش‌های پایتخت در آستانه فصل گرما امکان همکاری شهرداری تهران با «طرح نور» جزئیات زمان بازگشت گل‌محمدی به فوتبال بازگشت قطارهای تندرو به خط ۵ مترو اعلام فروش سهام رسمی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ضرورت حمایت گسترده از صنایع‌دستی برای تحقق شعار سال قیمت انواع میوه در میادین میوه و تره بار افزایش پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت فرزندان مادران استرسی چهار برابر بیشتر در معرض چاقی تکمیل زنجیره ارزش مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی امضای تفاهم‌نامه توسعه ۱۶ میدان گازی با ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اجرای مجدد دوچرخه‌سواری در سه‌شنبه‌ها برگزاری رویداد بزرگ دشت غذا در تهران افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت ماه کاهش دما شدید هوای تهران در روز پنجشنبه کاهش تقاضا عامل کاهش قیمت محصولات فولادی افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران رکود صنعت فولاد با قیمت‌های دستوری اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳ در مجلس هزاران میلیارد تومان از اموال تهران درحال از بین رفتن

4

۵۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور

  • کد خبر : 123811
  • 28 تیر 1402 - 14:33
۵۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور
کارخانجات نورد و لوله صفا و نورد و پروفیل ساوه سالیانه حداقل ۵۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور دارند.

به گزارش افق تهران؛ نشست خبری«گروه صنعتی صفا» بعداز ظهر چهارشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۲ با حضور«محمد رستمی صفا» بزرگترین کارآفرین ایران و مدیرعامل گروه صنعتی صفا واصحاب رسانه درکارخانه نورد و لوله صفا در ساوه برگزار گردید.

«محمد رستمی صفا» مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی صفا در این نشست رسانه ای  اظهارداشت: کارخانه نورد و پروفیل ساوه در سال ۱۳۵۲ با ظرفیت ۳۰ هزار تن در سال و ۱۰۰ هزار متر زمین احداث شده است.
رستمی صفا تصریح کرد: هم اکنون کارخانه نورد و پروفیل ساوه با حدودا ۲ میلیون تن درسال از لوله های با قطر ۱۰ میلی متر تا ۶۱۰ میلی متر برای مصارف صنعتی، نفت و گاز، آب، پالایشگاه ، ساختمان و غیره تولید می کند.

وی عنوان داشت: کارخانه نورد و پروفیل ساوه ۵۵ درصد تولیدات اش توسط کارخانه های دیگر از جمله ایران خودرو و غیره به عنوان مواد اولیه استفاده می شود.

مدیرعامل گروه صنعتی صفا عنوان داشت: لوله های داخل فرمان اتومبیل تا لوله های اگزوز و تمامی لوله هایی که مشاهده می کنید که توسط سازه ها و صنایع مورد استفاده قرارمی گیرد توسط این گروه صنعتی تولید شده است. استراکچربدنه اتوبوس های شهری وبین شهری ساخت این مجموعه است.

وی افزود: مجتمع صنعتی کارخانجات نورد و لوله صفا درسال ۱۳۷۰ به عنوان طرح توسعه کارخانجات نورد و پروفیل ساوه ساخته شده است. کارخانه نورد لوله صفا ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار متر بالغ بر ۹۱۰ هکتار مساحت دارد و تولیدات این مجموعه لوله های با قطر۱۹ میلی متر تا ۳۰۰۰ میلی متر ۶ تا ۱۲۰ اینچ دو کارخانه با هم بزرگترین کارخانجات لوله سازی دنیا هستند.

رستمی صفا ابرازداشت: پروژه های بزرگی چون سرلک آذر و سبزآبه توسط ما انجام شده است و مواردی مانند تحریم و عدم ورود لوله های بدون درز لوله هایی با روش erw تولید کردیم

وی اضافه کرد: کارخانجات نورد و لوله صفا و نورد و پروفیل ساوه سالیانه حداقل ۵۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور دارند و صادرات این کارخانه ها به کشورهای آلمان، هلند، کانا، کشورهایCIS  است.

محمد رستمی صفا در مورد میزان نیاز و کمبود برق و مشکلات ایجاد شده در تولید گفت: در مجموع پس از طرح توسعه برق مصرفی ما در آینده حدود ۳۰۰ مگاوات خواهد بود. اما در حال حاضر ما پست برق ۶۳ را خودمان احداث کرده ایم و حدود ۱۹۰ مگاوات برق داریم که ۱۵۰ مگاوات آن را در اختیار برق منطقه‌ای باختر قرار داده ایم و فعلاً از ۴۰ مگاوات آن استفاده می‌کنیم. که متاسفانه به خاطر وضعیت نابسامان برق از همان مقدار هم حدود ۸.۸ درصد به دلیل این وضعیت اجازه استفاده را داریم که مجموعا سه و نیم مگاوات می‌شود.

وی تصریح کرد: به دلیل نبود برق ۸۰ درصد ظرفیت کارخانه‌ها متوقف هستند و به تبع آن اجرای پروژه‌های مهم در گازرسانی و آبرسانی که بسیاری از آنها ملی نیز هستند، کشور را با مشکل مواجه نموده و متوقف شده‌اند. چون زیرساخت‌های برقی کشور درست انجام نشده و در عین حال در این مدت مجوز شرکت‌های تولیدی زیادی نیز داده شده است و شرکت‌ها نیز سرمایه‌گذاری بسیاری کرده اند و وقتی به تولید می‌رسند می‌بینند برق ندارند و همه آن سرمایه‌گذاری که کرده اند به سمت نابودی می‌رود.

وی افزود: به دلیل نداشتن یک برنامه مدون که این معمولی‌ترین کار دولت برای انجام است. به مواردی این چنینی برخورد می‌کنیم که ۲ الی ۳ ماه از سال برق نداشته باشیم و ۲ الی ۳ ماه از سال گاز نداشته باشیم. و از طرفی متاسفانه حتی یک برنامه دقیق هم نمی‌دهند که ما هم نمی‌توانیم برنامه‌ریزی حضور کارگران و تولید را تنظیم کنیم.

مدیرعامل گروه صنعتی صفا ادامه داد: گروه صنعتی صفا برای رفع مشکل  برق در آینده اقداماتی انجام داده که از آن جمله اخذ مجوز احداث نیروگاه ۵۹۶ مگاواتی است که تجهیزات آن در حال خرید از آلمان و نصب در این مجموعه می باشد. که در آینده با طرح‌های توسعه که داریم دچار مشکل کمبود برق نشویم.

امیر حسین عزیزی مدیر کارخانه نورد و پروفیل ساوه نیز در این نشست  اظهارداشت: هدف ما از برگزاری این نشست خبری مطرح کردن مسائل و مشکلات عرصه تولید است.کارخانه نورد‌ و پروفیل ساوه یکی از قدیمی‌ترین کارخانجات‌ لوله و پروفیل‌سازی مجموعه صنعتی صفا‌ می‌باشد و یکی از بزرگترین کارخانجات لوله و پروفیل‌سازی در دنیاست. این کارخانه توانسته است محصولاتی از جمله؛ لوله‌هایی با قطر ۱۰ میلی متر تا ۶/۶۰۹ قطر را تولید نمایند که پیرامون ۳۱ میلی متر تا ۱۹۱۵ میلیمتر می‌باشد و قابلیت پلیسه برداری داخل از پیرامون ۸۸ میلیمتر به بالا تولید و عرضه می‌گردد. با کامل شدن طرح‌های توسعه و انجام عملیات حرارتی درزحوش، محصولات کارخانجات نورد و پروفیل ساوه پاسخگوی دامنه زیادی از نیازهای مشتریان طبق استانداردهای ویژه است.

وی افزود: تا سال ۱۳۸۴ بیشتر مصارف ساختمانی و آبرسانی بوده است اما از سال ۱۳۸۴ ما در زمینه تولید لوله‌های مورد نیاز برای انتقال نفت و گاز گام موثری برداشتیم. در این زمینه به خارج از کشور وابستگی داشتیم که هم اکنون توانسته‌ایم خودکفا شویم.

این مجموعه ۱۶ خط لوله سازی را داراست که متاسفانه با مشکلاتی در سال ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ روبه‌رو بوده است این مجموعه در سال ۱۳۸۴ بالاترین صادرات داشته است، صادراتی بالغ بر ۲۰۰ هزار تن به کشورهای مختلف دنیا که متاثر از کیفیت بالای این محصولات است.

عزیزی افزود: از صفر تا ۱۰۰ تولید توسط خودمان انجام می‌شود و عموما مشتریان ما از کشورهایی از جمله انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، بلژیک، یونان، قبرس، فنلاند، کانادا و غیره می‌باشند. نقشه قالب‌ها ترسیم و توسط خودمان ساخته وسپس محصول تولید می‌گردد.

مدیر کارخانه نورد و پروفیل ساوه گفت: از سال ۸۴ با وجود تجهیزات پیشرفته روند توسعه ما با کندی روبه رو شد. در برنامه توسعه کارخانه راه‌اندازی فاز ۴ مطرح بوده است که متاسفانه با مشکلاتی که در زمینه تامین مواد اولیه، تجهیزات، مشکلات نیروهای‌ انسانی سبب شد تا توسعه به شکل گسترده ایجاد نشود.

وی افزود: خوشبختانه جناب رستمی با پیشینه ۱۸۵ سال تجارتشان‌ سعی داشته‌اند روند تولید مسیر افزایشی را طی نمایند و در صنایع فولادی حرف اول را بزند.

عزیزی گفت: حمایت دولت به شدت کم شده است و کارگروه‌‌هایی که تشکیل می‌شوند باید برای حل مشکلات ایجاد شود اما متاسفانه تنها به دنبال منافع خود از جمله مالیات و غیره هستند.

وی افزود: هزینه برق مصرفی کارخانه از ساعتی ۸۰ هزار تومان برای هر کیلوات در طی دو سال به ۶۰۰ هزار تومان رسید است و برق مصرفی باید از بورس یا نیروگاه‌ها خریداری شود، چرا که حمایت دولت از بخش خصوصی بسیار کم شده است. ما با نیروگاه قائم وارد مذاکره شدیم و برق مورد نیاز را با قیمت مناسبی خریداری نمودیم و در ماه آینده بابت ترانسفر برق ۶ برابر هزینه برق افزایش یافت و هزینه برق از ۱۰۰ میلیون به ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید که متاسفانه با حجم تورمی که ایجاد شده فضا را برای فعالیت اقتصادی صنعت گر تنگ می‌کند.

عزیزی افزود: کارخانه‌های دولتی از حمایت‌های بیشتری نسبت به کارخانجات خصوصی برخوردار هستند. با توجه به ظرفیت‌هایی که ایران در بحث انرژی دارد باید به هاب تولید برق تبدیل شود اما متاسفانه ما در تامین برق کشور خود نیز با مشکلات عدیده‌ای روبه رو هستیم.

عزیزی گفت: اولویت آخر در بخش تخصیص برق صنایع هستند و به خاطر محدودیت‌هایی که وجود دارد ار جمله صادرات گسترده برق و همچنین نیاز خانگی سبب میشود صنایع مورد غفلت واقع شوند و سعی در کاهش مصرف انرژی داشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی که آیا قراردادی بین شما و دولت در زمینه صنایع فلزی با توجه به نهضت ملی مسکن بسته شده است؟ گفت: با توجه به پروژه‌هایی که در ساوه و صفا درحال انجام است بعضی از این پروژه‌ها ملی هستند که ما را به عنوان تولیدکننده ملزم می‌کند که بتوانیم محصولات فلزی از جمله لوله‌های فلزی را به موقع تولید نماییم برای مثال در استان سیستان و بلوچستان و استان اصفهان با کمبود آب مواجه هستند، این استان‌ها برای برخورداری از آب نیازمند لوله‌های انتقال آب از دریای خلیج فارس به استان‌های خود هستند. مسائلی از جمله مسائل ساختمان و ساختمان سازی در حاشیه قرار می‌گیرد چرا که مسائل مهمتری از جمله انتقال آب، انتقال نفت و گاز به سبب اهمیت بالا و استراتژیکی که دارند حائز اهمیت می باشند.

عزیزی گفت: پروژه‌های ملی ما آسیب پذیر شده‌اند چرا که ما به عنوان صنایع تولید با مشکلاتی عدیده‌ای از جمله قطعی برق و غیره روبه‌رو هستیم.

عزیزی ادامه داد: معیشت کارگر بسیار با اهمیت است وقتی صحبت از افزایش حقوق مطرح می‌شود ما با مسائلی از جمله افزایش تورم و عدم توانایی کارفرما به جهت پرداخت حقوق روبه‌رو هستیم. در حالیکه کارگران ما با دغدغه‌هایی از جمله مالیات رو به رو هستند چرا که اگر کارگر بخواهد یک ساعت اضافه کار داشته باشد باید ۱۰ الی ۲۰ درصد مالیات پرداخت نماید. کارگران ما زیر خط فقر هستند و نباید شامل مالیات شوند.

عزیزی افزود: ما با وزارت نیرومکاتباتی داشتیم اما وزارت نیرو برق مصرفی مجاز را برای صنایعی چون ما ۱٫۲ مگاوات مطرح کرده است که درحال حاضر میزان مصرف ما ۲ مگاوات در روز است.

عزیزی در پاسخ به سوالی درباره مشکلات تامین مواد اولیه خارجی و تخصیص ارزها گفت؛ این مشکلات وجود دارد و مسئله تحریم سبب شده است که صنایع با چالش‌هایی رو به رو باشند اما ما توانسته‌ایم بسیاری از مواد اولیه را به صورت بومی تهیه کنیم و در این زمینه مشکلات کمتری داشته باشیم.

کامبیز ریاحی مدیر خط تولید خط انتقال فلات قاره نیز در این نشست  گفت: انتقال خط لوله آب از دریای عمان و خلیج فارس به صورت کامل در حال انجام است ، همچنین تامین و تولید خط لوله های این پروژه عظیم توسط کارخانجات کشور در حال انجام است.

به گفته مدیرعامل خط لوله فلات قاره، برای راه اندازی این خط لوله نیاز به تامین یک میلیون خط لوله داریم که ۷۵ درصد آن توسط یک کارخانه در حال تولید است و اکنون به صورت کامل مواد اولیه این خط لوله تولید شده است.

وی افزود :تا به امروز از یک میلیون تن خط لوله سفارش داده شده ۱۰ هزار تن در سه ماه اول امسال تامین شده است.

در ابتدای نشست نیز محسن هاشمی مدیر روابط عمومی مجموعه گروه صنعتی صفا ضمن خوش آمدگویی به خبرنگاران گفت: یکی از این‌ کارخانجات کارخانه نورد‌ پروفیل ساوه است بسیاری از متریال‌‌هایی که به صورت روزمره با آن در ارتباط هستیم مواد اولیه این محصولات توسط این کارخانه تولید می‌شود؛ یکی از قدیمی‌ترین‌ کارخانجات گروه صنعتی صفا کارخانه نورد و پروفیل ساوه است. این مجموعه صنعتی شامل ۲۲ سالن تولید است.

بنا براین گزارش ؛گروه صنعتی صفا با پشتوانه مدیریتی بیش از ۶۳ ساله خود، شامل مجموعه شرکت های پیشتاز و مستقر در استانهای مختلف کشور بوده که در زمینه تولید مقاطع و لوله های فولادی، سازه های فلزی، صنعت پلیمر، سیم و کابل، نوشت افزار و صنایع غذایی فعال می باشد. بزرگترین بخش این گروه در زمینه تولید انواع مقاطع فولادی برای عرضه به بازارهای داخلی و کشورهای همسایه است که این مقاطع فولادی در راستای انتقال فرآورده های نفتی، انتقال آب و فاضلاب، صنایع خودرو سازی سبک و سنگین، پروفیل های خاص HSS جهت بلند مرتبه سازی در صنعت ساختمان و همچنین مقاطع فولادی حاصل نورد گرم از قبیل انواع تیرآهن، میل گرد و سایر موارد مشابه می باشد.

بزرگترین و قدیمی ترین مجتمع های تولیدی این گروه “کارخانجات نورد و پروفیل ساوه” و “ کارخانجات نورد و لوله صفا” بوده که در مجموع تعداد کل پرسنل مجموعه گروه صنعتی صفا ۳۰۴۸ نفر می باشند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=123811
  • 49 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.