تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

روایتی از محبان و دوست‌داران اهل بیت(ع) در آفریقا/ پایتخت کنیا میزبان رونمایی از مستند «روشن‌تر از خورشید» افق تمدنی ایران برای خودکفایی در تولید و صادرات برق موج افزایشقیمت‌ها در محصولات پتروشیمی ضرورت مشارکت مجتمع‌های پتروشیمی در جایزه تعالی صنعت پتروشیمی اشتغالزایی برای معتادان متجاهر بهبودیافته پله نوردی باعث افزایش طول عمر حمل و نقل عمومی از موضوعات مهم این دوره شورای شهر تهران جزئیات افزایش مستمری بازنشستگان رشد ۲۱ درصدی صنعت گردشگری ایران پیش‌بینی صادرات ۱۰ میلیارد دلاری فولاد در سال ۱۴۰۳ ارتباط مصرف غذاهای ناسالم با اختلالات حافظه وزش باد شدید و رگبار باران در تهران جزئیات اصلاح قانون کار و بیمه بیکاری کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران اعلام جزییات پیشنهاد دولت برای تغییر حقوق کارگران اصلاح طرح شفافیت قوای سه‌گانه ضرورت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از اول فروردین رشد ۵۰ درصدی بودجه گردشگری تهران در سال ۱۴۰۳ ۲۵۰۰ اتوبوس جدید در راه پایتخت تغییر نام جدید باشگاه استقلال تعیین داور بازی‌های حساس استقلال و پرسپولیس رشد ۱۶.۳ درصدی تولید فولاد خام ایران رفتارهای غلط غذایی خانواده عامل اصلی ایجاد بدغذایی تکمیل خطوط هفت گانه مترو تهران تا پایان امسال سازوکار اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از اشخاص غیرتجاری افزایش ۱۳ برابری سرمایه‌گذاری خارجی گردشگری در دولت سیزدهم تشخیص زودرس ام اس با آزمایش خون پتروشیمی و فولاد ارزآورترین صنایع در ۱۴۰۲ تحقق تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی تشکیل ۱۱ خانه جهادی در محلات تهران اختلاف ۵.۶ درصدی نرخ تورم دهک اول و دهم آخرین تغییرات زمان واریز یارانه‌ها کاهش صادرات محصولات نهایی در کشور بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان در مجلس عزم شورای شهر برای ورود واگن‌های مترو به کشور آغاز به کار هیات امنای محلات از امروز

2

سرطان لوزالمعده، چهارمین سرطان کشنده دنیا

  • کد خبر : 123315
  • 24 تیر 1402 - 9:38
سرطان لوزالمعده، چهارمین سرطان کشنده دنیا
عضو هیات علمی بخش پزشکی ملکولی انستیتو پاستور ایران بیان کرد: این سرطان زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های درون غده لوزالمعده که پشت معده قرار دارد شروع به تکثیر می‌کند و یک توده سرطانی تشکیل می‌دهد.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران؛ لادن تیموری، عضو هیات علمی بخش پزشکی ملکولی انستیتو پاستور ایران درباره زمان وقوع سرطان لوزالمعده یا سرطان پانکراس، اظهار داشت: این سرطان زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های درون غده لوزالمعده که پشت معده قرار دارد، به صورت خارج از کنترلی شروع به تکثیر می‌کنند و یک توده تشکیل می‌دهند. سرطان پانکراس به عنوان چهارمین سرطان کشنده دنیا شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه در اکثر موارد این سرطان بسیار دیر تشخیص داده می‌شود، تصریح کرد: در عین حال این سرطان به درمان‌هایی چون جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی بسیار مقاوم است. به همین دلیل میزان بقای سالانه بیماران مبتلا به سرطان پانکراس یا لوزالمعده حدود ۵ درصد برآورد می‌شود.

او با تاکید بر اینکه استفاده از ویروس‌ها برای درمان سرطان یکی از روش‌های شناخته شده قدیمی است، یادآور شد: این روش تا حدود ۲۰ سال پیش برای بیماران سرطانی به صورت گسترده مورد استفاده قرار نگرفته بود. در سال ۲۰۰۴، ویروس ایجاد کننده تبخال (ویروس هرپس) مورد مهندسی قرار گرفت و یکی از ژن‌های تحریک کننده سیستم ایمنی (GM-CSF) در درون این ویروس وارد شد که این ویروس دارای خصوصیاتی شد که تنها می‌توانست در سلول‌های سرطانی تکثیر شود و آنها را از بین ببرد.

این متخصص بیوتکنولوژی پزشکی، خاطرنشان کرد: ویروس هرپس در سال ۲۰۱۵ برای درمان نوعی سرطان پوست (ملانوم)، مورد تایید اداره غذا و داروی آمریکا و اروپا قرار گرفت و در حال حاضر در بیماران مبتلا به ملانوم به عنوان یک روش درمانی موثر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: پس از تجربه موفق کار بر روی ویروس ایجاد کننده تبخال (هرپس ویروس) در سال‌های گذشته، محققان انستیتو پاستور ایران در یک طرح تحقیقاتی موفق شدند هرپس ویروس را به صورت دیگری برای درمان سرطان لوزالمعده مهندسی کنند؛ بدین صورت که با حذف ژن‌هایی خاص، این ویروس تنها قابلیت تکثیر و از بین بردن سلول‌های سرطانی را داشته باشد. در عین حال، یکی از فاکتورهای ایمنی (اینترلوکین ۱۲) را در کنار یکی از فاکتورهای تسهیل کننده مرگ سلولی (FasL) بیان کند.

تیموری تصریح کرد: در واقع در این ویروس مهندسی شده ترکیبی از ویروس درمانی، ژن درمانی و ایمنی درمانی برای نابودی سلول‌های سرطانی پانکراس اعمال شد. این ویروس مهندسی شده پس از تایید توالی، مورد بررسی در درمان سلول‌های سرطان پانکراس قرار گرفت و نشان داده شد که این ویروس مهندسی شده، توانایی بیان فاکتورهای ایمنی (اینترلوکین ۱۲) را در حدی دارد که سلول‌های ایمنی بدن (گویچه‌های سفید) را تحریک می‌کرد و به سمت سلول‌هایی که با ویروس آلوده شده بودند، فرا می‌خواند.

وی یادآور شد: این ویروس همچنین قابلیت آلوده کردن سلول‌های پانکراس را داشت و با دزهای کم باعث مرگ سلولی و بیان فاکتورهای مرگ سلولی در این سلول‌ها می‌شد. آلوده کردن سلول‌های سرطانی پانکراس با این ویروس‌ها، مسیرهای مرگ سلولی را در این سلول‌ها برمی انگیخت.

محققان انستیتو پاستور ایران در مرحله بعد از این تحقیق، با ارزیابی دقیق‌تر این ویروس مهندسی شده آن را برای آزمایشات روی حیوانات آزمایشگاهی و در صورت موفقیت برای مطالعات کارآزمایی بالینی بر روی بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده و احتمالا سرطان‌های دیگر، مورد بررسی قرار خواهند داد.

وی در پایان اذعان داشت: این طرح به صورت مشترک بین بخش‌های پزشکی مولکولی و ویروس شناسی مولکولی انستیتو پاستور ایران اجرا شده است. مجریان این طرح بنده و دکتر کیهان آزادمنش بوده‌ایم و یک دانشجوی دکترای زیست فناوری پزشکی و یک دانشجوی کارشناسی ارشد زیست فناوری بر روی این طرح به مدت ۶ سال کار کرده‌اند. همچنین یک مقاله از این طرح هم در مجله Microbial Pathogenesis چاپ شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=123315
  • 64 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.