تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا چالش‌های بخش خصوصی فولاد ایران ضرورت رسیدگی به مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی انتقاد چمران از تناقضات در قانون نظام شورایی کشور بیماری‌های کبدی از عوارض کاهش وزن سریع فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیاردی در پتروشیمی اعلام تورم نقطه به نقطه فروردین ماه روند صعودی اجاره در بازار مسکن تغییر فرمول تعیین دستمزد کارگران موافقت مجلس با تخصیص یارانه دارو و شیرخشک صنعت فولاد در معرض ورشکستگی شمش ایرانی یاری‌رسان کشورهای همسایه‌ تعطیلی تمام موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ تا هفته آینده ضرورت تلاش برای حفظ رضایت شهروندان تهران کاهش کودکان کار در پایتخت کبد چرب شایع ترین علت پیوند کبد در ایران خبر مهم کنفدراسیون فوتبال آسیا به پرسپولیس و استقلال پایان مهلت پشت کنکوری‌ها برای تأیید سوابق تحصیلی استقرار گروه‌های پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم تداوم روند کاهش نرخ سود بین بانکی کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به ۳۰ ساعت تصمیم جدید دولت درباره اجرای طرح کالابرگ مجوز ساخت سازه جدید در بافت سنگلج تا ۱۲ متر ارتفاع جزئیات حذف سایت «تهران من» شهرداری تهران پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس ضرورت اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در اوایل سال آینده تشکیل شورای بازرسی هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی اعلام زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران الزام فولادی‌ها به فروش با ارز نیمایی ضرورت توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران فولادی‌ها در معرض ورشکستگی احضار نمایندگان دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان به کمیته انضباطی

2

هفته تامین اجتماعی و تلاش برای اجرای سیاست های کلی و جهاد تبیین

  • کد خبر : 122531
  • 13 تیر 1402 - 23:07
هفته تامین اجتماعی و تلاش برای اجرای سیاست های کلی و جهاد تبیین
سازمان تامین اجتماعی با نگاهی فراسازمانی کلید واژه جهاد تبیین در کلام رهبر انقلاب اسلامی را آغازگر تولید ادبیات نوین در شناساندن حقایق انقلاب و خنثی سازی تبلیغات مسموم رسانه‌های نظام سلطه تلقی نموده و با تدوین برنامه‌های راهبردی در صدد اقناع مخاطبان خود که بیش از نیمی از جمعیت کشور را شامل می‌شود می‌باشد.

به گزارش افق تهران؛ عزیز آذرخرداد کارشناس تامین اجتماعی – هرسال با نزدیک شدن به روز ۲۵ تیرماه فعالیت های مختلفی در قالب هفته تامین اجتماعی برنامه ریزی و اجرا می شود. امسال به رقم تمام مشکلاتی که سازمان بزرگ تامین اجتماعی با آن درگیر است تمام تلاش خود را برای همراهی و زمینه سازی برای تحقق سیاست های کلی تامین اجتماعی که سال گذشته توسط مقام معظم رهبری (حفظ الله تعالی) ابِلاغ گردیده است به کار بسته است.

در همین راستا این سازمان با نگاهی فراسازمانی کلید واژه جهاد تبیین در کلام رهبر انقلاب اسلامی را آغازگر تولید ادبیات نوین در شناساندن حقایق انقلاب و خنثی سازی تبلیغات مسموم رسانه های نظام سلطه تلقی نموده و با تدوین برنامه های راهبردی در صدد اقناع مخاطبان خود که بیش از نیمی از جمعیت کشور را شامل می شود می باشد.

بر پایه بیانات مقام معظم رهبری در جهاد تبیین از نظر ایجابی و کنشی نظام اسلامی می کوشد با بهره گیری از ابزار‌های رسانه ای با عقلانیت، منطق و سخن متین ، همراه با زینت عاطفه و عواطف انسانی و با به‌کارگیری اخلاق، حقایق انقلاب، نظام و میهن اسلامی را در سطح وسیع ترویج و منتشرکند . در این رویکرد حقایق موجود در نظام جمهوری اسلامی ایران پس از گذشت ۴۳ سال البته با لحاظ شرایط و با بهره گیری از هنر و ظرفیت های رسانه ای به افکار عمومی داخل و خارج ارائه می شود.

موضوع تبیین در بخش پدافندی و واکنشی این گونه معنا می شود که عناصر انقلابی می توانند با بهره گیری از ظرفیت های این نظام به خنثی سازی حرکت دشمنان انقلاب اسلامی برای تحریف یا کتمان یا انحراف حقایق و کم ارزش کردن ماهیت آن‌ها نزد افکار عمومی بپردازند.در واقع «حرکت تبیین» خنثی‌کننده‌ توطئه‌ دشمنان  از زوایای مختلف است.

در بسط و بررسی مفهوم جهاد تبیین از دیدگاه رهبر انقلاب اسلامی می توان به این واقعیت اشاره نمود که تبیین موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی در گرو استفاده بهینه مطلوب و حرفه ای از ظرفیت های فرهنگی، رسانه ای سازمانها، نهادهاو دستگاه های مختلف اجرایی کشور است. در واقع برای توسعه و ترویج و عملیاتی نمودن جهاد تبیین واحدهای فرهنگی و اجتماعی در تمام دستگاه های اجرایی کشور نقش محوری را تبیین و اقناع مردم ایفا می کنند. با توجه به وسعت دایره کارکردی جهاد تبیین و اهداف مترتب بر آن به نظر می رسد این طرح یا ایده تنها زمانی به موفقیت خواهد رسید که علاوه بر فهم و درک عمیق ماهیت ذاتی آن مقدمات و بستر لازم برای فعالیت عناصر انقلابی با دانش و استفاده از توانمندی های علمی و تجربی آنان در دستگاه های اجرایی کشور فراهم گردد.

اصولا ضرورت ایجابی روشنگری داشتن اطلاعات صحیح و متقن از موضوعات است. پس از آن این اطلاعات باید در قالب مناسب که برای مخاطبان قابل فهم باشد جمع آوری وکانالیزه شده و در نهایت با استفاده از ابزارهای مناسب و مطلوب ارتباط جمعی به سمع و نظر مخاطبان رسانده شود .

بهره گیری از قدرت نرم و قدرتِ جذب برای کنترل و هدایت دیگران مبتنی بر افزایش رضایتمندی است. قدرت نرم  در هر کشوری تا حد زیادی ریشه در منبع بنیادین، فرهنگ و ارزش های حاکم بر آن جامعه دارد. در حقیقت رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با طرح ایده جهاد تبیین ضرورت بهره گیری از ظرفیت های متنوع موجود در کشور برای اقناع افکار عمومی را متذکر شده اند. بر اساس این دیدگاه علاوه بر این که تک تک افراد جامعه ایرانی وظیفه دارند متناسب با داشته های ذهنی و اندوخته دانشی خود به تبیین موفقیت ها و روشنگری موضوعات مختلف ایران اسلامی بپردازند ، دستگاه ها، سازمانها و نهادهای فعال بویژه نهادها و سازمانهای عمومی که روزانه با خیل عظیمی از مردم در ارتباط هستند موظف هستند متناسب با خدماتی که به مخاطبانشان می دهند با روشنگری در اقداماتی که تاکنون در راستای خدمت به مردم و کشور داده اند اطلاع رسانی کرده و در این جهاد مقدس با تمام توان از ظرفیت های ویژه انسانی، دانشی، رسانه ای ، فرهنگی و … استفاده کنند.

تبییین سیاست های کلی تامین اجتماعی از طریق رسانه های متنوع سازمانی و غیر سازمانی نقش محوری در هدایت افکار عمومی مخاطبان تامین اجتماعی دارد.

اجرای سیاست های کلی تامین اجتماعی به عنوان جهت نمای فعالیت های سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر استفاده از ابزارهای تبیینی در عمل باعث تهیه لوایح چند گانه ای برای اصلاح شیوه ها و فرایند های سنتی و فراهم سازی زمینه اجرای تامین اجتماعی چند لایه در نظام رفاهی جمهوری اسلامی خواهد شد.

ایده جهاد تبیین در کنه وجودی اش بر تغییر دیدگاه و نگرش افراد مبتنی شده و درپی متقاعد سازی و همراه کردن افراد با جریان سیال تفکر اسلامی و انقلابی است، در این راستا در سازمانی مانند تامین اجتماعی که به معنای واقعی حداقل با بیش از ۴۵ میلیون نفر از هموطنان در ارتباط سیستماتیک می باشد، بهره گیری از مزیت های  اجرایی ایده جهاد تبیین برای همراه شدن مخاطبان موضوعی است که بیش از گذشته باید به آن اهمیت داد. در یک نگرش وسیع می توان گفت ایده جهاد تبیین با طرحهایی مانند طرح تکریم ارباب رجوع و تولید برنامه های متنوع فرهنگی و اجتماعی و ارتباطی و رسانه ای دارای نقاط مشترک فراوانی است.

پیامبران الهى با استفاده از ابزارهای ارتباطى، اندیشه‏ هاى دینى و آسمانى خود را نزد مردم تبیین می کردند و باعث رهنمون شدن گروه‏ هاى انسانى به سوى خداى متعال می شدند. بلندترین معارف دینى در قالب «خُطبه‌ها» از پیشوایان دین نقل شده و به عنوان میراثی گران‌ بها باقى مانده است.

در جهان امروز رسانه‌ها به دلیل قدرت ذاتی برای دسترسی به تعداد زیادی از افراد، سرعت، فراگیری و… ابزار قدرتمندی برای رساندن پیام به مخاطبان، شکل‌دهی به افکار عمومی و تهییج و بسیج آن برای عبور از بحران‌های ملی هستند و این البته بخشی از مسوولیت اجتماعی آنهاست. رسانه مانند کلاس درسی است که میلیون‌ها نفر در آن می‌نشینند و در محضر یک معلم آگاه علم و دانش می‌آموزند.با توجه به این که رسانه‌ها قابلیت این را دارند که در فرآیند فرهنگ گرایی و فرهنگ پذیری با تبیین یا تغییر علایق و منافع اجتماعی به فرهنگ سازی مبادرت ورزند.استفاده از قابلیت های تبینی آنها برای تمام دستگاه ها و سازمانها و نهادها ضرورتی انکار ناپذیر است. رسانه‌ها از طریق معرفی هنجارهای خاص اجتماعی و الگوها می‌توانند باعث هم‌نوایی، هم‌سویی و به نوعی فرهنگ سازی در بین افراد جامعه شوند.

در بررسی اقدامات فرهنگی و اجتماعی متوجه این واقعیت خواهیم شد که اثر فرهنگی و تبیینی اقداماتی مانند برگزاری جلسات، همایش ها ، سمینارها، کارگاه های آموزشی ، جلسات پرسش و پاسخ، بازدیدها و… در سازمان بزرگ تامین اجتماعی تنها زمانی جنبه فرهنگ سازی به خود می گیرد که در سایه استفاده از ابزارهای رسانه ای متن این برنامه ها به محتوای تصویری، نوشتاری یا شنیداری تبدیل شده با انتشار وسیع و گسترده در اختیار مخاطبان مورد نظر یک سازمان قرار گیرند . تنها در این صورت است که می توان ادعا کرد با فعالیت موثر فرهنگی و اجتماعی موفق به فرهنگ سازی و تبیین موضوعات در سطح جامعه شده ایم .

تاکید مکرر مقام معظم رهبری بر تقویت حوزه تولید محتوا در فضای مجازی و اینترنتی و تشکیل جبهه ای متحد و یکپارچه برای فعالیت در شبکه های اجتماعی اینترنتی گویای این واقعیت روشن است که امروزه برای موفقیت در سنگراجتماع، اقتصاد و سیاست تنها راه هدایت و کنترل افکار عمومی از طریق فن آوری های نوین اطلاع رسانی است.

سازمان ها و نهادها و دستگاههای مختلف اجرایی کشور باید هوشیار باشند که تنها در سایه شفاف سازی و و روشنگری اطلاعات عملکردی یک سازمان است که میتوان به حمایت مردمی امیدوار شد. برای روشنگری مخاطبان تامین اجتماعی ورود به حوزه استفاده از تکنولوژی های نوین فرهنگ سازی و اطلاع رسانی بویژه در فضای مجازی موضوعی است که باید به آن اهمیت دارد و برای بهره گیری از آن به آموزش نیروهای انسانی در این راستا همت گماشت.

در هرحال برای به فعلیت رساندن ایده جهاد تبیین نیاز به اقدامات و تامین شرایط خاص و ویژه نیست، بلکه اگر هر فرد ، نهاد یا دستگاهی در تبیین خدمات خود بکوشد، روشنگری کند و واقعیات را به زبان همه فهم و از طریق وسایل و فن آوری های نوین برای مردم یا مخاطبان تشریح کند این ایده به فعل خواهد رسید.

سازمان تامین اجتماعی نیز به دلیل فراگیر بودن مخاطبانش دارای بستری بسیار مناسب و ویژه برای انجام و اجرای طرح ها و برنامه های مبتنی بر هدایت افکار عمومی است. در این راه تنها با توسعه فن آورهای جدید اطلاع رسانی و بهره گیری از توان و ظرفیت تخصصی نیروهای انسانی باتجربه می توان به موفقیت برنامه های سازمان بزرگی مانند تامین اجتماعی امیدوار بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=122531
  • 13 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.