تاریخ : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

سرقت خودرو با قیچی آرایشی زنانه زیر ۱۰ ثانیه راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴ نگرانی خانواده‌ها از وضعیت بهداشتی عمومی شهر گام مهم دولت در استفاده از ظرفیت‌های آفریقا ثبت جهانی کاشی هفت رنگ اصفهان کاهش شدید تمایل خرید محصولات فولادی ایران ضرر ۳ میلیارد دلاری صادرات فولاد با وضعیت ارز موافقت با افزایش حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان آسیب ضایعه نخاعی به متابولیسم بدن ضرورت تبدیل متانول به بنزین در کشور مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه ارائه خدمات مشاوره رایگان به رانندگان تاکسی ممنوعیت افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی زمان درست مصرف ماست در کودکان آخرین وضعیت قرارداد با چین برای توسعه حمل و نقل عمومی ضرورت آغاز مبارزه با موش‌های پایتخت در آستانه فصل گرما امکان همکاری شهرداری تهران با «طرح نور» جزئیات زمان بازگشت گل‌محمدی به فوتبال بازگشت قطارهای تندرو به خط ۵ مترو اعلام فروش سهام رسمی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ضرورت حمایت گسترده از صنایع‌دستی برای تحقق شعار سال قیمت انواع میوه در میادین میوه و تره بار افزایش پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت فرزندان مادران استرسی چهار برابر بیشتر در معرض چاقی تکمیل زنجیره ارزش مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی امضای تفاهم‌نامه توسعه ۱۶ میدان گازی با ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اجرای مجدد دوچرخه‌سواری در سه‌شنبه‌ها برگزاری رویداد بزرگ دشت غذا در تهران افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت ماه کاهش دما شدید هوای تهران در روز پنجشنبه کاهش تقاضا عامل کاهش قیمت محصولات فولادی افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران رکود صنعت فولاد با قیمت‌های دستوری اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳ در مجلس هزاران میلیارد تومان از اموال تهران درحال از بین رفتن

3

روش‌های مهار نقدینگی مازاد

  • کد خبر : 120969
  • 27 خرداد 1402 - 15:44
روش‌های مهار نقدینگی مازاد
کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: ابزارهای ارزی از جمله گواهی سپرده نفت‌ خام یکی از بهترین روش‌ها برای مهار نقدینگی مازاد و سرگردان در جامعه است.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران اگر فعال بازار سرمایه باشید، بی‌شک تا امروز اخبار مربوط به راه‌اندازی گواهی سپرده نفت‌ خام به گوش‌تان رسیده‌ است. این ابزار نوین مالی اسفندماه پارسال در بورس انرژی ایران رونمایی شد و به این ترتیب این بورس از یکم فروردین‌ماه Iتا ۲۰ خردادماه سال کنونی میزبان دادوستد ۳۷ هزار و ۲۶۰ ورقه گواهی سپرده نفت‌ خام با ارزشی بیش از ۹۴۱ میلیارد ریال بوده‌ است.

نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: گواهی سپرده نفت‌ خام به پرتفوی سرمایه‌گذاران تنوع می‌بخشد.

وی همچنین راه‌اندازی ابزارهای مشتقه روی گواهی سپرده را بر متعادل کردن بازار اثرگذار دانست و ادامه داد: در همه بازارهای مالی جهان افراد با ریسک‌پذیری بالا و به‌عبارتی سفته‌باز وجود دارند که به تعبیر برخی روان‌کنندگان معاملات هم هستند، راه‌اندازی معاملات آتی و گزینه بر پایه گواهی سپرده نفت‌ خام می‌تواند بخشی از نیاز سفته‌بازها را برطرف کند.

این کارشناس بازار سرمایه ویژگی مهم گواهی سپرده نفت‌خام را ارتباط مستقیم بین نرخ گواهی سپرده و قیمت‌های جهانی نفت‌ خام برشمرد و تصریح کرد: به‌طور طبیعی این ابزار جزو ابزارهای جذاب بازار سرمایه به شمار می‌آید و بخش عمده‌ای از سرمایه‌های سرگردان جامعه را به خود جذب می‌کند.

میرزایی با اشاره به اینکه گواهی سپرده نفت‌ خام ابزاری نوین برای تنوع‌بخشی به پرتفوی سرمایه‌گذاران بازار سرمایه است، یادآور شد: از سویی دیگر با توجه به اینکه قابلیت خرید این گواهی‌ها برای سبدگردان‌ها نیز فراهم‌ شده‌ است، این ابزار به گزینه‌ای برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم نیز تبدیل خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار و دیگر نهادهای حاکمیتی متضمن تحویل گواهی سپرده نفت‌ خام هستند، ادامه داد: بدیهی است که چنین ابزاری اعتماد سرمایه‌گذاران را به این الگو از سرمایه‌گذاری جذب می‌کند و به این ترتیب موضوع نقدینگی که از چالش‌های امروز اقتصاد است تا حدودی برطرف می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه یکی از چالش‌های اصلی بازار سرمایه، جذاب‌ نبودن برای ذائقه‌های مختلف از جمله تمایل به سرمایه‌گذاری ارزی است، خاطرنشان کرد: اکنون عرضه گواهی سپرده نفت‌ خام می‌تواند افق‌های جدیدی را برای سرمایه‌گذاران با ذائقه‌های سرمایه‌گذاری متفاوت بگشاید. برای نمونه، سفارش‌گیری گواهی سپرده نفت‌خام به‌صورت ارزی و تسویه آن به‌صورت ریالی است و این امکان را برای معامله‌گران فراهم می‌کند که بر مبنای تغییرات قیمت جهانی نفت‌ خام معاملات خود را انجام دهند.

میرزایی با تأکید بر اینکه تنوع‌بخشی حاصل از راه‌اندازی تابلوی گواهی سپرده نفت‌ خام در بورس انرژی ایران به جذب سرمایه‌های تازه منجر خواهد شد، تصریح کرد: ممکن است این فرآیند کمی زمان‌بر باشد، اما طبیعی به نتیجه خواهد رسید. مشابه اتفاقی که برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری جدید افتاد و سرانجام استقبال بالایی از آنها شد، این ابزار نو نیز مسیر ورود گروهی دیگر از سرمایه‌گذاران را به بازار سرمایه هموار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون وضع بازار به‌گونه‌ای است که شاهد ورود مستمر نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سرمایه‌ هستیم، ادامه داد: در چنین‌ شرایطی یکی از مهم‌ترین چالش‌ها یافتن حباب سهام بی‌ارزش و افزایش ریسک‌پذیری افراد است و نهادهای تصمیم‌گیرنده همواره به‌دنبال راه‌حلی‌ هستند تا بتوانند از این نقدینگی به‌ بهترین شکل برای کمک به اقتصاد و تولید کشور استفاده کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ابزارهای ارزی از جمله گواهی سپرده نفت‌ خام یکی از بهترین روش‌ها برای کنترل نقدینگی مازاد و سرگردان در جامعه است، تصریح کرد: این ابزار نو مالی، ضمن اینکه می‌تواند مسیری تازه برای ورود پول به بازار سرمایه باشد، جذابیت قابل‌توجهی برای پول‌های کم‌ریسک و بزرگ نیز دارد و می‌تواند ریسک متعادلی را نصیب سرمایه‌گذاران کند.

میرزایی در پایان با تأکید بر اهمیت راه‌اندازی ابزارهای مشتقه بر پایه گواهی سپرده نفت‌ خام اذعان کرد: با توجه به کارکرد اصولی و علمی که این ابزارها دارند نوسان‌های بازار را تا حد زیادی متعادل خواهند کرد که اثر آن در بلندمدت‌ در بازارهای اولیه دیده خواهد شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=120969
  • 25 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.