تاریخ : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

تداوم روند کاهش نرخ سود بین بانکی کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به ۳۰ ساعت تصمیم جدید دولت درباره اجرای طرح کالابرگ مجوز ساخت سازه جدید در بافت سنگلج تا ۱۲ متر ارتفاع جزئیات حذف سایت «تهران من» شهرداری تهران پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس ضرورت اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در اوایل سال آینده تشکیل شورای بازرسی هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی اعلام زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران الزام فولادی‌ها به فروش با ارز نیمایی ضرورت توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران فولادی‌ها در معرض ورشکستگی احضار نمایندگان دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان به کمیته انضباطی فشارخون بالا قاتل خاموش واکنش باشگاه استقلال به برکناری خطیر ضرورت توجه به سلامت کبد با بالا رفتن سن رگبار و رعد و برق از امروز در تهران سرقت خودرو با قیچی آرایشی زنانه زیر ۱۰ ثانیه راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴ نگرانی خانواده‌ها از وضعیت بهداشتی عمومی شهر گام مهم دولت در استفاده از ظرفیت‌های آفریقا ثبت جهانی کاشی هفت رنگ اصفهان کاهش شدید تمایل خرید محصولات فولادی ایران ضرر ۳ میلیارد دلاری صادرات فولاد با وضعیت ارز موافقت با افزایش حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان آسیب ضایعه نخاعی به متابولیسم بدن ضرورت تبدیل متانول به بنزین در کشور مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه ارائه خدمات مشاوره رایگان به رانندگان تاکسی ممنوعیت افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی زمان درست مصرف ماست در کودکان آخرین وضعیت قرارداد با چین برای توسعه حمل و نقل عمومی ضرورت آغاز مبارزه با موش‌های پایتخت در آستانه فصل گرما

1

مشکلات تولیدکنندگان فولاد

  • کد خبر : 120374
  • 22 خرداد 1402 - 13:52
مشکلات تولیدکنندگان فولاد
کارخانجات فولاد اکنون دو مشکل سرمایه در گردش و کمبود برق را دارند که ادامه این روند ممکن است بر صادرات و ارزآوری این بخش تاثیر بگذارد.

به گزارش سرویس صنعت افق تهران؛ نرخ ارز صبح امروز باز هم روند نزولی داشت و دلار برای اولین بار در سال‌جاری به کانال ۴۶ هزار تومان رسید اما در ادامه معاملات قیمت دلار افزایشی شد و اکنون با قیمت ۴۷ هزار و ۸۰۰ تومان معامله می‌شود. روند عرضه ارز در مرکز مبادله طلا و ارز از یک سو و اخبار مرتبط با احیای برجام و رفع تحریم‌ها از سوی دیگر عامل کاهش قیمت ارز و طلا و در بازار شده است.

در این میان، هرچند دولت معتقد است اقتصاد را از اخبار سیاسی دور کرده و با هدایت تقاضاهای غیر رسمی به کانال رسمی در بخش طلا و ارز سعی بر مدیریت این بازار داشته اما بالاخره تاثیر اخبار سیاسی بر اقتصاد مشهود است و قابل کتمان نیست.

این موضوع بازارهای مالی مختلف را تحت تاثیر قرار داده و فولاد را هم با رکود مواجه کرده است. در این راستا، اکنون قیمت‌ها در بازار فولاد با کاهش قیمت مواجه شده‌اند اما باید توجه داشت در این شرایط نوسان قیمت نه به نفع مصرف کننده است و نه به نفع تولید کننده؛ به این دلیل که مصرف کننده برای کاهش قیمت بیشتر صبر می‌کند و تولید کننده به دنبال فروش بیشتر برای تامین سرمایه در گردش خواهد بود. در این صورت، تولیدکنندگان راهی نظام بانکی می‌شوند و فشار به این بخش دوباره باعث کسری بانکها و افزایش اضافه برداشت خواهد شد و ادامه آن اضافه برداشت بانکها از بانک مرکزی اتفاق می‌افتد و تورم به همه جامعه تحمیل می‌شود. از این رو، دولت باید برای رفع رکود در بخش های کلیدی اقتصاد از جمله فولاد وارد عمل شود تا تولید و صادرات با مشکل مواجه نشود

همچنین همسایگان شمالی ایران (روسیه و ترکیه) در رقابت در تصاحب بازارها هستند. در این راستا، جنگ روسیه و اوکراین ظاهرا فرسایشی شده و ارزآوری دو کشور را تحت تاثیر قرار داده است. ترکیه نیز در بخش میلگرد افزایش قیمت را تجربه کرده و به حدود ۶۳۰ دلار رسیده است.

این موضوع در نگاه اول برای ترکیه جذاب است اما در بازار رقابتی وضعیت مطلوبی نخواهند داشت.

از سوی دیگر، لیر ترکیه در معاملات دیروز با افت ارزش مواجه بود. اردوغان صندلی رئیس بانک مرکزی این کشور را به یک بانکدار آمریکایی اهل ترکیه واگذار کرده و این موضوع باعث شده تا بازار به این جمع بندی برسد که دولت از سیاست بهره پایین و تثبیت نرخ لیر فاصله می گیرد. این موضوع در بازار صادرات فولاد این کشور نیز تاثیر دارد و احتمالا تاثیر این سیاست‌ها تا یک ماه آینده خود را نشان می‌دهد. از طرفی فعالان بازار ارز می دانند که دولت بدلیل کمبود ذخایر ارزی توان و علاقه کافی برای دخالت در بازار ارز و تقویت لیر ترکیه ندارد و نتیجه این موارد، تداوم تضعیف لیر ترکیه است.

در سرزمین اژدهای سرخ نیز شمش داخلی چین با افرایش ۸۰ یوان یعنی حدود ۲ درصد به حرکت رو به بالای خود ادامه داد.

براساس آمارهای موجود، این یک سکوی بازگشت محسوب می‌شود و باید دید چین تا چه زمانی مشوق‌های تولیدی و صادراتی خود را ادامه می‌دهد. قیمت سنگ آهن در بورس دالیان چین امروز ۲ درصد دیگر افزایش یافت و از مرز ۸۰۰ یوان به ازای هر تن عبور کرد. این موضوع به معنی رشد ۲۰ درصدی قیمت‌ها نسبت به کف ماه قبل است و خبر خوبی برای صادرکنندگان سنگ آهن ایران است. البته بازار در انتظار بسته محرک اقتصاد چین است و پیش بینی رشد تقاضا و مصرف فولاد و سنگ آهن می شود.

انتهای پیام/ذ

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=120374
  • 22 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.