تاریخ : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

افزایش ظرفیت تولید متانول کشور به بیش از ۱۴ میلیون تن ۳ میلیارد دلار درآمد ارزی کشور از محل صادرات مشتقات نفتی اعلام شرایط دریافت وام ۳۰۰ میلیونی برای مستاجران جزئیات ساخت خط ۹ متروی تهران برنامه شهرداری تهران برای استفاده از دوچرخه‌ جزئیات اجرای بخش‌نامه کاهش عوارض صادرات محصولات زنجیره فولاد افزایش خطر سکته مغزی با عصبانیت آمادگی ۵ سرمایه‌گذار برای تولید بنزین از متانول اعمال موانع و محدودیت‌های تولید فولاد ایران دومین تولیدکننده بزرگ سوخت‌های مایع موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح احکام مالیاتی جزئیات تصویب لایحه کاهش ساعت کار ادارات دهان اولین عضو نشان‌دهنده ابتلا به آلزایمر ضرورت برگزاری جلسه هم‌اندیشی درخصوص قرارداد چین انتقاد عضو شورای شهر از شهرداری تهران ضرورت ارتباط مستقیم نمایندگان مجلس با اعضای شورای شهر تهران جزئیات مرمت آرامگاه کوروش شکایت مجدد باشگاه استقلال از ۲ پرسپولیسی اعلام شرایط برگزاری امتحانات نهایی ترکیب احتمالی استقلال برای مصاف با فولاد خوزستان ظهور بیماری‌های ویروسی و عفونی بعد از مصرف توت فرنگی افزایش تدریجی ایستگاه‌های شارژ تاکسی‌های برقی در پایتخت قرارداد شهرداری با چین از بهترین قراردادهای تاریخ کشور آخرین قیمت آپارتمان‌های ۴۰ متری در مناطق مختلف پایتخت جزئیات برداشت ماهانه مالیات از حقوق کارمندان انتظار بی‌جواب تولیدکنندگان از وزیر صمت افزایش ۶ برابری هزینه برق فولادسازان افزایش صادرات معدن و صنایع معدنی به مرز ۱۳.۷ میلیارد دلار بررسی مجدد طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت بهره‌برداری از ۱۵ طرح پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ توصیه‌های برای کاهش علایم حساسیت فصلی افتتاح ۴ بازار جدید تره‌بار در تهران ضرورت توسعه زیرساخت‌های برقی‌سازی حمل و نقل همگانی پایتخت تاکید شهردار تهران بر لزوم اتصال پایانه جدید شرق به شبکه مترو برگزاری نمایشگاه گل محلات به زودی اعلام مبلغ پاداش استقلالی‌ها تا قهرمانی

2

آشنایی با بیماری‌های زبان

  • کد خبر : 119762
  • 19 خرداد 1402 - 12:45
آشنایی با بیماری‌های زبان
یکی از مهم‌ترین ساختارهای دهان زبان است که اغلب به آن اهمیت نمی‌دهیم اما اگر دچار مشکل و عارضه‌ای شود بر توانایی تنفس و نحوهٔ دریافت مزه‌ها اثر می‌گذارد.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران؛ زبان هرچند عضو خیلی بزرگی از بدن نیست؛ اما مسئولیت‌های مهمی دارد. بدون زبان چگونه می‌توانیم حرف بزنیم یا غذا بخوریم؟

اگر دچار مشکل و عارضه‌ای شود بر توانایی تنفس و نحوهٔ دریافت مزه‌ها اثر می‌گذارد. گاهی ممکن است زبان دچار مشکلاتی شود که نتواند کارش را درست انجام دهد. مشکلات زبان انواع و اقسامی دارد و ناشی از عوامل متعددی است.

بدرنگی یا تغییر رنگ زبان، درد و تورم، زخم، سوزش و تغییرات قابل‌توجه در بافت زبان یا مزه‌ها چند علامت از بیماری‌های زبان هستند که در طیف برفک‌های دهانی که در نوزادان دیده می‌شوند تا لکوپلاکیا (ضایعات سفید دهانی) که می‌تواند علامتی از سرطان در بزرگسالان باشد قرار می‌گیرد.

برخی از مشکلات زبان نسبتاً معمول‌اند اما دیگر عوارض نادر هستند. برخی از آنها به‌راحتی درمان می‌شوند و برخی دیگر مداوای سختی دارند.

برفک دهان

برفک دهان یک عفونت قارچی دهان است که معمولاً نوزادان و کودکان به آن دچار می‌شوند؛ اما ممکن است در افراد بزرگسالی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نیز روی دهد، مثلاً کسانی که مبتلا به ویروس HIV هستند.

برفک دهان به‌صورت دانه‌های سفیدرنگ روی زبان و داخل لُپ دیده می‌شود که ممکن است شبیه پنیر باشند. این عارضه می‌تواند روی لثه‌ها، لوزه‌ها یا سقف دهان نیز ایجاد شود.
علائم شامل موارد زیر می‌شوند:
. کاهش حس چشایی
. قرمزی و حساسیت داخل و گوشه‌های دهان
. احساس چیزی شبیه پنبه در داخل دهان

داروهای ضدقارچ می‌توانند به درمان برفک دهان کمک کنند؛ اما حتماً پزشک باید این عارضه را تشخیص داده و درمان را تجویز کند.

شیار زبان یا زبان شیاردار باعث می‌شود ترک‌هایی روی زبان ایجاد شود یا چین و چروک‌هایی روی سطح زبان به وجود بیاید. این ترک‌ها می‌توانند کم‌عمق یا سطحی، چند تا و یا فقط یکی باشند. این عارضه در افراد سنین بالاتر شایع است و مردها بیش از زن‌ها به آن دچار می‌شوند. شیار زبان خطری ندارد و مُسری نیست

بیماری کاوازاکی

بیماری کاوازاکی که به آن سندرم کاوازاکی نیز می‌گویند یک عارضهٔ التهابی سیستمیک جدی و نادر است که معمولاً کودکان را درگیر کرده و اغلب با یک عفونت همراه است. وقتی این عارضه روی می‌دهد، سیستم ایمنی به رگ‌های خونی آسیب می‌زند. در نتیجه رگ‌های خونی باریک و ملتهب شده یا کاملاً بسته می‌شوند. در این عارضه زبان به رنگ قرمز درمی‌آید که به آن زبان توت‌فرنگی هم گفته می‌شود.

گاهی بیماری کاوازاکی دیوارهٔ عروق کرونری قلب را درگیر می‌کند، یعنی عروقی که اکسیژن و خون را برای قلب تأمین می‌کنند.
پیامدهای این عارضه عبارت‌اند از:
. التهاب قلب
. مشکلات دریچهٔ قلب
. آنوریسم

این بیماری معمولاً در بیمارستان درمان می‌شود.

گلوسیت رومبوئید میانی

این بیماری باعث می‌شود پوشش طبیعی زبان از بین برود. ته، وسط و نوک زبان دارای بافتی نرم و قرمز و مسطح است و ناحیه‌ای با برآمدگی‌های ریزی دارد که تقریباً ۲ تا ۳ سانتیمتر سطح دارند. این عارضه یک عفونت قارچی مزمن است.

تقریباً یک درصد از افراد دچار این بیماری می‌شوند که معمولاً مردان ۳۰ تا ۵۰ ساله‌اند. گلوسیت رومبوئید میانی علائمی ندارد یا علائم بسیار کم‌اند، بنابراین تشخیص این بیماری باید توسط پزشک داده شود و درمان مناسب تجویز گردد.

شیار زبان

شیار زبان یا زبان شیاردار باعث می‌شود ترک‌هایی روی زبان ایجاد شود یا چین و چروک‌هایی روی سطح زبان به وجود بیاید. این ترک‌ها می‌توانند کم‌عمق یا سطحی، چند تا و یا فقط یکی باشند. این عارضه در افراد سنین بالاتر شایع است و مردها بیش از زن‌ها به آن دچار می‌شوند. شیار زبان خطری ندارد و مُسری نیست.

التهاب زبان یا گلوسیت آتروفیک

این بیماری می‌تواند ناشی از عوامل زیر باشد:
. یک آسیب
. یک واکنش آلرژیک
. بیماری‌ها
. آنمی
. سوءتغذیه
التهاب زبان می‌تواند در اثر کمبود ویتامین یا املاحی مانند آهن، فولیک‌اسید، زینک (روی) و ویتامین B12 نیز رخ دهد.
برخی از علامت‌های التهاب زبان:
. تورم، سوزش یا خارش در زبان
. تغییر رنگ زبان
. مشکل در بلعیدن

تشخیص درست این بیماری باید فقط توسط پزشک داده شود.

زبان جغرافیایی

زبان جغرافیایی روی نوک زبان و طرفین آن ظاهر می‌شود. وقتی فرد این عارضه را دارد، زبانش دارای قسمت‌هایی قرمز و صاف با اندازه‌هایی متفاوت می‌شود. گاهی ضایعه‌هایی به نام استوماتیت روی لپ‌ها، زیر زبان، روی لثه یا سقف دهان ظاهر می‌شوند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=119762
  • 12 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.