به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران؛ علی اصغر قائمی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص مشکلات پلههای برقی سطح شهر و کمبود واگن مترو گفت: علت اینکه شورا امسال ۱۰ هزار میلیارد تومان روی بودجه حمل و نقل گذاشت، برای رفع همین مشکلات بوده است. اگر واگن کم داریم یا پله برقیها خراب هستند یا قطعات یدکی واگنهای مترو وجود ندارد، به شهرداری مربوط میشود.
وی در ادامه اضافه کرد: وظیفه شورا اجرا نیست و فقط میتواند زمینههای اجرای کار را برای شهرداری فراهم کند که حسب وظیفه این کار را کرده است. حال اگر شهرداری در اجرا عقب است، شورا وظیفه نظارتی دارد که ورود کند. امسال برنامه داریم که جدیتر نظارت کنیم.
قائمی اشاره کرد: بسیاری از قولهای شهردار تهران در سال گذشته عملی نشد. با اینکه گفتند بودجه سال ۱۴۰۱ را کامل محقق کردند (بلکه یک مقدار بیشتر هم محقق شده است)، ولی نمیدانم چرا در مشکلات بنیادی پیشرفت جدی سال گذشته نداشتیم.
این عضو شورای شهر بیان کرد: ما در مورد عملکرد ۱۴۰۱ وقتی میتوانیم اظهار نظر قطعی و روشن کنیم که گزارش تفریق بودجه را در دست داشته باشیم. با ادعای یک طرفه که ما این میزان محقق کردیم، نمیتوان اظهارنظر کرد. گزارش تفریغ بودجه کاملاً روشن میگوید بودجه چقدر اجرا و چقدر صرف کار دیگر شده است. آنجا محل قضاوت صریح و صحیحی خواهد بود.
قائمی در ادامه اظهار کرد: سالهاست که دولت در تعهد خود نسبت به شهرداری عمل نمیکند. تقریبا در دو دهه گذشته دولت به تعهدش عمل نکرده است. آقای زاکانی گفتند در هیئت دولت این موضوع بحث شده و آقای رییسجمهوری قول مساعد دادند. قول و قرار و گفتار درمانی خوب است، ولی وقتی کاری صورت میگیرد که واقعاً یک اقدام عملی را مردم ببینند؛ یعنی اعتباری به شهرداری تزریق شود و شهرداری بتواند حجم قابل توجهی از نیازش را تامین بکند.
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه بیان کرد: ما امسال به دلیل اختیارات فراتری که به شهرداری دادیم، برنامه نظارتمان هم دقیقتر و منظمتر خواهد بود. امیدوارم هر ماه گزارشی را در صحن به مردم ارائه بدهیم. امروز در جلسه شورا آقای آخوندی که رییس کمیسیون برنامه و بودجه هستند و در کمیته تخصیص شهرداری هم شرکت میکنند، یک گزارش اجمالی از تخصیصهای شهرداری دادند، امیدوارم این روند ثمر دهد. طبیعی است که در چند ماه اول سال تا هزینهها مشخص شود و قراردادها بسته شود، به نتیجه رساندن زمان ببرد.
در خصوص افزایش کرایه تاکسیها، قائمی گفت: سیستم تاکسی اینترنتی به صورت خودکار متناسب با زمان سفر، طول مسافت و یکسری عوامل دیگر نرخ را محاسبه میکند. درست این است که ما در حوزه تاکسیهای خطی و گردشی ابزار این چنینی داشته باشیم تا نرخ را منطقی و با ابزارهای درست محاسبه کنیم.
وی در ادامه توضیح داد: ما نمیتوانیم در تاکسی یک جدول بچسبانیم که مثلاً اگر باران آمد این میزان بدهید، زیرا مشخص نیست که چه میزان باران در نظر گرفته شود یا بار ترافیک یا شیب معبر که در طول سفر تاثیرگذار بر مصرف سوخت هستند، چگونه در نظر گرفته شود. از طرف دیگر هزینهها بسیار بالا رفته و راننده تاکسی هزینههای زیادی برای خودروی خود دارد. به همین دلیل راجع به افزایش نرخ کرایه تاکسیها ما جلسات زیادی برای تصمیم گیری داشتیم که نه سیخ بسوزد نه کباب.
این عضو شورای شهر در نهایت گفت: ۶۰ درصد افرایش کرایه اینگونه نیست که در همه حالات اعمال شود و در موارد خاص و نادری خواهد بود. دوستان تاکسیرانی قول دادند که یک ابزار را با کمک تاکسیهای اینترنتی تهیه کنند و در اختیار تاکسیداران و مردم قرار دهند که این مسئله شفاف و محاسبه کرایه آسان شود.
انتهای پیام/