تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

ارائه خدمات مشاوره رایگان به رانندگان تاکسی ممنوعیت افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی زمان درست مصرف ماست در کودکان آخرین وضعیت قرارداد با چین برای توسعه حمل و نقل عمومی ضرورت آغاز مبارزه با موش‌های پایتخت در آستانه فصل گرما امکان همکاری شهرداری تهران با «طرح نور» بازگشت قطارهای تندرو به خط ۵ مترو قیمت انواع میوه در میادین میوه و تره بار افزایش پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت فرزندان مادران استرسی چهار برابر بیشتر در معرض چاقی تکمیل زنجیره ارزش مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی امضای تفاهم‌نامه توسعه ۱۶ میدان گازی با ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اجرای مجدد دوچرخه‌سواری در سه‌شنبه‌ها برگزاری رویداد بزرگ دشت غذا در تهران افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت ماه کاهش دما شدید هوای تهران در روز پنجشنبه کاهش تقاضا عامل کاهش قیمت محصولات فولادی افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران رکود صنعت فولاد با قیمت‌های دستوری اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳ در مجلس هزاران میلیارد تومان از اموال تهران درحال از بین رفتن مسافران سبب اختلال خط ۵ مترو ضرورت رسیدگی شهرداری تهران به وضعیت کارگرانش باشگاه پرسپولیس منتظر تایید سرمربی برزیلی مسجد جامع ارومیه واجد شرایط ثبت در میراث جهانی زمان برگزاری مجمع باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس افق تمدنی ایران برای خودکفایی در تولید و صادرات برق موج افزایشقیمت‌ها در محصولات پتروشیمی ضرورت مشارکت مجتمع‌های پتروشیمی در جایزه تعالی صنعت پتروشیمی اشتغالزایی برای معتادان متجاهر بهبودیافته پله نوردی باعث افزایش طول عمر حمل و نقل عمومی از موضوعات مهم این دوره شورای شهر تهران جزئیات افزایش مستمری بازنشستگان رشد ۲۱ درصدی صنعت گردشگری ایران پیش‌بینی صادرات ۱۰ میلیارد دلاری فولاد در سال ۱۴۰۳

1

عدم توجیه واردات اتوبوس دست دوم

  • کد خبر : 116191
  • 04 اردیبهشت 1402 - 12:42
عدم توجیه واردات اتوبوس دست دوم
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که برای تولید اتوبوس‌های شهری در داخل کشور، تولید مشترک با شرکت‌های خارجی یا واردات اتوبوس‌های نو از خارج وجود دارد، هیچ نیازی به واردات اتوبوس‌های شهری دست دوم نداریم.

به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران؛  رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفت: فلسفه ورود اتوبوس دست دوم برای ما هم مشخص نیست و نمی‌دانیم که چرا ممکن است عده‌ای برای انجام این کار اصرار داشته باشند، زیرا در حال حاضر امکان تولید اتوبوس‌های شهری در داخل کشور وجود دارد و حتی اگر ضرورت داشته باشد و ظرفیت تولید کارخانجات داخلی پاسخگو نباشد، می‌توانیم از کشورهای خارجی اتوبوس نو وارد کنیم.

وی افزود: در دنیا مواردی هست که اتوبوس‌ها بدون این که از آنها استفاده شده باشد، در انبارها مانده‌اند و ممکن است از زمان تولید آنها دو یا سه سال گذشته باشد، اما هیچ استفاده‌ای از آنها نشده و عملا صفرکیلومتر به حساب می‌آیند. از نظر ما واردات چنین اتوبوس‌هایی مانعی ندارد، اما وقتی یک اتوبوس سال‌ها در یک کشور کار کرده و موتور، گیربکس و حتی اتاق آن دچار آسیب شده است، عقل حکم می‌کند که پول خودمان را برای خرید چنین اتوبوس‌هایی دور نریزیم و از واردات آنها پرهیز کنیم.
تشکری هاشمی ضمن ابراز مخالفت جدی با ورود اتوبوس‌های دست دوم به تهران گفت: درست است که ما برای خرید اتوبوس‌های دست دوم هزینه کمتری می‌پردازیم و حتی ممکن است یک‌سوم قیمت اتوبوس‌های نو را برای تهیه چنین اتوبوس‌هایی پرداخت کنیم، اما با توجه به استهلاک بالای این اتوبوس‌ها و عمر مفید پایین آنها، امکان دارد که اتوبوس‌های دست دوم از نظر زمان کارکرد حتی به اندازه یک سوم اتوبوس‌های نو نیز نتوانند در شهر فعالیت کنند و در طول زمان استفاده از آنها نیز بارها ناچار شویم که هزینه‌های بالایی را برای تعمیر چنین اتوبوس‌هایی بپردازیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران ادامه داد: واردات اتوبوس‌های کارکرده هم از نظر اجتماعی در شأن مردم نیست و هم از نظر اقتصادی، هیچ توجیهی ندارد و هیچ‌گونه ارزش افزوده‌ای به سرمایه‌های شهر اضافه نمی‌کند. ضمن این که در حال حاضر هیچ‌گونه محدودیتی نه برای تولید اتوبوس در داخل کشور وجود دارد و نه برای واردات اتوبوس‌های نو از سایر کشورها؛ بنابراین هیچ دلیلی ندارد که به سمت واردات اتوبوس‌های کارکرده کشورهای دیگر برویم.
وی در ادامه تاکید کرد: تا جایی که ما از شهرداری تهران پیگیری کرده‌ایم، در حال حاضر موضوع واردات اتوبوس‌های دست دوم در مدیریت شهری پایتخت مطرح نیست و به نظر نمی‌رسد شهرداری برنامه‌ای جدی برای واردات چنین اتوبوس‌هایی داشته باشد.
تشکری هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا ظرفیت تولیدکنندگان داخلی اتوبوس‌های شهری پاسخگوی نیاز شهرداری‌ها برای رفع معضل کمبود اتوبوس در شهرهای کشور خواهد بود یا خیر، توضیح داد: اتوبوس‌سازهای ما عمدتا اتاق‌ساز هستند، یعنی بیشتر اتاق اتوبوس و تریم تزئینات آن نظیر بدنه، صندلی و تجهیزات داخل اتوبوس‌ها را تولید می‌کنند، اما قطعاتی مثل موتور، گیربکس، سیستم تعلیق و سیستم ترمز اتوبوس‌های شهری در کشورمان عمدتا وارداتی هستند، البته این طور نیست که هیچ‌کدام از این قطعات در داخل کشور تولید نشود، اما میزان تولید داخلی این قطعات پاسخگوی نیاز شهرداری‌های کشور نیست.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران ادامه داد: اگر شرکت‌های اتوبوس‌سازی خودشان بتوانند قطعاتی مثل موتور، گیربکس، ترمز، اکسل و … را از خارج وارد کنند و با استفاده از اتاق‌هایی که خودشان تولید می‌کنند، به تولید اتوبوس‌های نو بپردازند، در چنین شرایطی حتما کارخانجات داخلی خواهند توانست که به اندازه نیاز شهرداری تهران و سایر شهرداری‌ها اتوبوس تولید کنند. اما متاسفانه اکنون در این زمینه درگیر مشکل مرغ و تخم‌مرغ هستیم، به نحوی که اتوبوس‌سازان از شهرداری‌ها پیش‌پرداخت می‌خواهند تا بتوانند قطعات مربوطه را از کشورهای خارجی وارد کنند، اما شهرداری‌ها نیز در تامین هزینه پیش‌پرداخت‌ها بعضا به مشکل می‌خورند.
وی در ادامه اظهار داشت: اتوبوس‌های شهری مانند خودروهای سواری یا موتورسیلکت نیست که کارخانجات داخلی بتوانند آنها را تولید کنند و در انبارها دپو کنند تا هر زمان که مشتری آمد، اتوبوس‌های خود را بفروشند. در واقع، مشتریان اتوبوس‌های شهری کاملا مشخص هستند و شرکت‌های داخلی صرفا می‌توانند براساس قراردادهای مشخص و به تعداد معین به تولید اتوبوس بپردازند و آن را به شهرداری‌ها تحویل بدهند. بنابراین تولیدکنندگان داخلی اتوبوس‌های شهری حتما باید برای واردات قطعات فنی این اتوبوس‌ها مورد حمایت قرار گیرند.
تشکری هاشمی ادامه داد: اگر برنامه‌ای برای واردات اتوبوس وجود دارد، باید حتما یک شرکت ایرانی خدمات پس از فروش اتوبوس‌های وارداتی را برعهده بگیرد؛ به همین دلیل، با توجه به قدیمی بودن فناوری شرکت‌های اتوبوس‌سازی کشور، حتما باید از این شرکت‌ها حمایت کرد که با طرف‌های خارجی به نحوی قرارداد ببندند که بخشی از اتوبوس‌ها را به صورت کاملا آماده و بخشی دیگر را به صورت نیمه‌آماده وارد کشور کنند و صرفا به سر هم کردن قطعات منفصل واردشده به کشور بپردازند و بخشی از فرآیند تولید اتوبوس را در داخل کشور طی کنند. همچنین می‌توان با شرکت‌های خارجی به شکلی قرارداد بست که رفته‌رفته کارخانجات ما نقش بیشتری در تولید اتوبوس‌های شهری پیدا کنند و به نوعی به تولید مشترک با شرکت‌های خارجی بپردازند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر امکان ساخت موتور یا گیربکس با کیفیت بالا و به تعداد انبوه برای اتوبوس‌های شهری در داخل کشور وجود ندارد و شرکت‌هایی هم که چنین قطعاتی را تولید می‌کنند، هنوز به آن سطح از فناوری نرسیده‌اند که تولید انبوه این قطعات برایشان به صرفه باشد. بنابراین با توجه به این که می‌توان تعداد اتوبوس‌های مورد نیاز شهرداری‌های کشور را در یک برنامه زمان‌بندی‌شده کاملا مشخص کرد، حتما باید برای واردات قطعات فنی اتوبوس‌های شهری توسط کارخانجات داخلی برنامه‌ریزی کنیم یا به نحوی با شرکت‌های خارجی قرارداد ببنیدیم که بتوانیم هم از خارج اتوبوس نو وارد کنیم، هم در داخل به تولید اتوبوس شهری بپردازیم و هم تولید مشترک داشته باشیم.
وی در پایان تصریح کرد: با توجه به جمیع ظرفیت‌هایی که برای تولید اتوبوس‌های شهری در داخل کشور یا تولید مشترک با شرکت‌های خارجی یا واردات اتوبوس نو از خارج وجود دارد، هیچ نیازی به واردات اتوبوس‌های شهری دست دوم نداریم و بهتر است مدیریت شهری تهران هیچ‌گاه به سراغ این اقدام نرود.
انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=116191
  • 34 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.