تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

تداوم روند کاهش نرخ سود بین بانکی کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به ۳۰ ساعت تصمیم جدید دولت درباره اجرای طرح کالابرگ مجوز ساخت سازه جدید در بافت سنگلج تا ۱۲ متر ارتفاع جزئیات حذف سایت «تهران من» شهرداری تهران پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس ضرورت اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در اوایل سال آینده تشکیل شورای بازرسی هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی اعلام زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران الزام فولادی‌ها به فروش با ارز نیمایی ضرورت توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران فولادی‌ها در معرض ورشکستگی احضار نمایندگان دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان به کمیته انضباطی فشارخون بالا قاتل خاموش واکنش باشگاه استقلال به برکناری خطیر ضرورت توجه به سلامت کبد با بالا رفتن سن رگبار و رعد و برق از امروز در تهران سرقت خودرو با قیچی آرایشی زنانه زیر ۱۰ ثانیه راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴ نگرانی خانواده‌ها از وضعیت بهداشتی عمومی شهر گام مهم دولت در استفاده از ظرفیت‌های آفریقا ثبت جهانی کاشی هفت رنگ اصفهان کاهش شدید تمایل خرید محصولات فولادی ایران ضرر ۳ میلیارد دلاری صادرات فولاد با وضعیت ارز موافقت با افزایش حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان آسیب ضایعه نخاعی به متابولیسم بدن ضرورت تبدیل متانول به بنزین در کشور مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه ارائه خدمات مشاوره رایگان به رانندگان تاکسی ممنوعیت افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی زمان درست مصرف ماست در کودکان آخرین وضعیت قرارداد با چین برای توسعه حمل و نقل عمومی ضرورت آغاز مبارزه با موش‌های پایتخت در آستانه فصل گرما

3

شرایط پرداخت پاداش به افشاگران فساد

  • کد خبر : 114975
  • 16 فروردین 1402 - 11:58
شرایط پرداخت پاداش به افشاگران فساد
نمایندگان در جلسه علنی امروز شرایط پرداخت پاداش به افشاگران فساد را مشخص کردند.

به گزارش سرویس سیاسی افق تهران؛ رسیدگی به طرح حمایت از افشاگران فساد در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز قرار دارد.

بهارستان نشینان در این جلسه با ماده ۸ طرح مذکور از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در جلسه علنی با ۱۷۴ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع، موافقت کردند.

در ماده ۸ آمده است: در مواردی که گزارش موجب پیشگیری از وقوع رفتارهای موضوع ماده (۲) این قانون شود، به پیشنهاد نهاد پذیرنده و  تشخیص دادستان، گزارشگر مشمول حمایت‌های ماده (۶) این قانون می‌شود.

بنابراین گزارش، نمایندگان در این جلسه ماده ۹ این طرح را با ۱۸۲ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.

بر اساس ماده ۹ این طرح؛ برخورداری از پاداش منوط به درخواست گزارشگر از طریق سامانه از زمان ثبت گزارش در سامانه تا یکسال پس از شروع به اجرای حکم قطعی است.

تبصره- صدور حکم به پرداخت پاداش به گزارشگر منوط به اعلام هویت گزارشگر در زمان ثبت گزارش یا برای گزارشهای با گزارشگران با هویت ناشناس منوط به ارائه ادله لازم برای احراز هویت آنها‌ می‌باشد.

به گزارش تسنیم، ماده ۱۰ طرح حمایت مالی از افشاگران فساد به دلیل وجود ابهاماتی برای بررسی بیشتر و اصلاح به کمیسیون ارجاع شد.

در ماده ۱۰ ارجاع شده به کمیسیون آمده است: مرجع رسیدگی کننده به گزارش اعم از بدوی یا تجدیدنظر مکلف است نسبت به استحقاق یا عدم استحقاق پاداش درخصوص گزارشگر و مبلغ پاداش براساس میزان تأثیر گزارش در کشف فساد، اعم از اینکه گزارشگر درخواست پاداش داده باشد یا نداده باشد، براساس تبصره(۱) این ماده ضمن صدورحکم، اعلام نظر کند.

تبصره۱- مبلغ پاداش براساس ارزش پرونده به شرح زیر تعیین می‌شود:

الف – تا یکصد میلیارد ( ۰۰۰/  ۰۰۰/  ۰۰۰/ ۱۰۰) ریال، تا سه درصد (۳%)
ب – نسبت به مازاد یکصد میلیارد( ۰۰۰/  ۰۰۰/  ۰۰۰/ ۱۰۰)ریال تا هزار میلیارد ( ۰۰۰/  ۰۰۰/  ۰۰۰/  ۰۰۰/ ۱) ریال، تا دو درصد(۲%)
پ – نسبت به مازاد هزار میلیارد ( ۰۰۰/  ۰۰۰/  ۰۰۰/  ۰۰۰/ ۱) ریال، تا یک‌درصد (۱%)
تبصره۲- سقف پاداش قابل پرداخت در هر پرونده به شخص حقیقی و شخص حقوقی خصوصی به ترتیب پنجاه میلیارد( ۰۰۰/  ۰۰۰/  ۰۰۰/ ۵۰) ریال و یکصد میلیارد( ۰۰۰/  ۰۰۰/  ۰۰۰/ ۱۰۰)ریال است.
تبصره۳ـ مبالغ مذکور در تبصره(۱) این ماده، به تناسب نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی هر سه سال یک‌بار به پیشنهاد وزیر دادگستری و تصویب هیأت وزیران تعدیل می‌شود.
تبصره ۴- در صورت تعدد گزارشگران در یک گزارش یا گزارشهای متعدد مربوط به یک رفتار، پاداش موضوع این ماده با توجه به نقش و میزان اثرگذاری آنها، به تشخیص مقام قضائی رسیدگی کننده میان آنها تقسیم می‌شود.
تبصره۵- درصورتی که حکم صادره قابل تجدیدنظر یا فرجام خواهی باشد، گزارشگر نیز مجاز است نسبت به اصل استحقاق پاداش یا میزان آن حسب مورد تجدیدنظر یا فرجام‌خواهی کند.
تبصره۶- مؤلفه‌های مؤثر در تعیین پاداش در دستورالعملی که ظرف مدت سه ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون به تصویب رئیس قوه قضائیه  می‌رسد، مشخص می‌شود.

در ادامه جلسه امروز ماده ۱۲ طرح مذکور نیز به منظور رفع ابهامات به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع شد.

بر اساس ماده ۱۲ ارجاع شده به کمیسیون؛ دولت موظف است ردیف مستقلی به منظور اجرای این قانون ایجاد تا از محل درآمدهای حاصل از اجرای این قانون، در قالب قوانین بودجه سنواتی جهت پرداخت پاداش و سایر هزینه‌های اجرای این قانون در اختیار وزارت دادگستری ‌قرار ‌گیرد.

بنابراین گزارش، در جریان بررسی ماده ۱۰ طرح حمایت مالی از افشاگران فساد نماینده دولت ضمن مخالف با پیشنهادات مطرح شده در خصوص این ماده عنوان کرد که ماده ۱۰ دارای بار مالی است که سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی گفت در بودجه سنواتی از محل درآمدهای حاصل منابع مورد نیاز برای این ماده تأمین شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=114975
  • 27 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.