تاریخ : یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

افزایش ظرفیت تولید متانول کشور به بیش از ۱۴ میلیون تن ۳ میلیارد دلار درآمد ارزی کشور از محل صادرات مشتقات نفتی اعلام شرایط دریافت وام ۳۰۰ میلیونی برای مستاجران جزئیات ساخت خط ۹ متروی تهران برنامه شهرداری تهران برای استفاده از دوچرخه‌ جزئیات اجرای بخش‌نامه کاهش عوارض صادرات محصولات زنجیره فولاد افزایش خطر سکته مغزی با عصبانیت آمادگی ۵ سرمایه‌گذار برای تولید بنزین از متانول اعمال موانع و محدودیت‌های تولید فولاد ایران دومین تولیدکننده بزرگ سوخت‌های مایع موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح احکام مالیاتی جزئیات تصویب لایحه کاهش ساعت کار ادارات دهان اولین عضو نشان‌دهنده ابتلا به آلزایمر ضرورت برگزاری جلسه هم‌اندیشی درخصوص قرارداد چین انتقاد عضو شورای شهر از شهرداری تهران ضرورت ارتباط مستقیم نمایندگان مجلس با اعضای شورای شهر تهران جزئیات مرمت آرامگاه کوروش شکایت مجدد باشگاه استقلال از ۲ پرسپولیسی اعلام شرایط برگزاری امتحانات نهایی ترکیب احتمالی استقلال برای مصاف با فولاد خوزستان ظهور بیماری‌های ویروسی و عفونی بعد از مصرف توت فرنگی افزایش تدریجی ایستگاه‌های شارژ تاکسی‌های برقی در پایتخت قرارداد شهرداری با چین از بهترین قراردادهای تاریخ کشور آخرین قیمت آپارتمان‌های ۴۰ متری در مناطق مختلف پایتخت جزئیات برداشت ماهانه مالیات از حقوق کارمندان انتظار بی‌جواب تولیدکنندگان از وزیر صمت افزایش ۶ برابری هزینه برق فولادسازان افزایش صادرات معدن و صنایع معدنی به مرز ۱۳.۷ میلیارد دلار بررسی مجدد طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت بهره‌برداری از ۱۵ طرح پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ توصیه‌های برای کاهش علایم حساسیت فصلی افتتاح ۴ بازار جدید تره‌بار در تهران ضرورت توسعه زیرساخت‌های برقی‌سازی حمل و نقل همگانی پایتخت تاکید شهردار تهران بر لزوم اتصال پایانه جدید شرق به شبکه مترو برگزاری نمایشگاه گل محلات به زودی اعلام مبلغ پاداش استقلالی‌ها تا قهرمانی

1

تداوم افزایش قیمت خودرو در بازار

  • کد خبر : 111414
  • 23 بهمن 1401 - 12:16
تداوم افزایش قیمت خودرو در بازار
ناامیدی نسبت به احیای برجام در آینده نزدیک و آزادسازی واردات خودرو، بار دیگر دلار را به معیاری برای نوسان قیمت خودرو تبدیل کرد.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ همزمان با عبور اسکناس آمریکایی از مرز ۴۵ هزار تومان و رشد ۱.۶۳ درصدی قیمت خودرو طی هفته‌ اخیر، امروز دوباره شاهد رکوردشکنی مجددا دلار و به دنبال آن افزایش قیمت خودرو در بازار بودیم. به طوری که شاخص قیمت خودروی بورسان، تنها در یک روز افزایشی ۱.۳۷ درصدی را ثبت کرد.

در میانه‌های پاییز، بازار خودرو بدون توجه به نوسانات نرخ ارز، روزهای باثباتی را طی می‌کرد؛ روزهایی که به نظر می‌رسید تحت تاثیر افزایش امید به واردات خودرو و البته احتیاط خریداران با توجه به احتمال احیای برجام رقم خورده بود. اما با تغییر معادلات برجام، قیمت خودرو وارد فاز صعودی شد و بالاخره در روزهای میانی آذرماه بود که خودرو توانست جاماندگی خود را از نرخ دلار جبران کند. در واقع ناامیدی نسبت به احیای زودهنگام برجام و آزادسازی خودرو، بار دیگر دلار را معیاری برای نوسان قیمت این کالا کرده است و خودرو نیز دوباره از کالایی مصرفی به یک کالای سرمایه‌ای مبدل شده. حالا نوسانات قیمت خودرو را می‌توان به نوعی انعکاس‌دهنده انتظارات تورمی نیز دانست. نگاهی به شاخص‌های قیمتی خودرو در کنار دلار نشان از همنوایی این‌ها با یکدیگر از اواخر آذرماه تا به امروز دارد و حتی خودروهای داخلی گوی سبقت را از دلار آزاد ربوده‌اند.

بررسی قیمت خودروهای داخلی و چینی تا پایان روز یکشنبه حاکی از آن است که با افزایش نوسانات قیمت دلار، قیمت‌ها در بازار خودرو هم در مسیر صعودی حرکت می‌کنند و اغلب در این روند صعودی با ثبت قیمت‌های جدید رکوردشکنی می‌کنند. شاخص کل قیمت خودروی بورسان امروز مجموعا ۱.۳۷درصد افزایش داشت. این میزان تغییر میانگینی از رشد ۰.۷۴ درصدی قیمت خودروهای چینی و افزایش حدود دو درصدی قیمت خودروهای داخلی بود که این میزان تغییر دست کم از ابتدای سال تاکنون رکوردشکنی معناداری برای این بازار محسوب می‌شود.

 این روند افزایشی در خودروهای داخلی جدی‌تر از چینی‌ها بود؛ چرا که معمولا خودروهای داخلی پرمعامله‌ترند و سریع‌تر به نوسانات نرخ ارز واکنش نشان می‌دهند. ضمن اینکه، پس از رشد ۱.۸۱ درصدی قیمت خودروهای داخلی در دوم بهمن ماه ۱۴۰۱ این اول باری است که خودروهای داخلی چنین افزایشی را تجربه می‌کنند. شاخص قیمت خودروهای داخلی هم‌اکنون حوالی رقم ۱۵۴ است و در مقایسه با نیمه اول سال تاکنون حدود ۵۷ درصد رشد کرده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=111414
  • 19 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.