تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

وضعیت نگران کننده تورم در سال ۱۴۰۳ فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران قیمت آپارتمان در شرق تهران ضرورت شفاف‌سازی شهریه مدارس غیردولتی موافقت نمایندگان با لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست ایران راهکارهای پیشگیری از ابتلا سندرم ناخن زرد افزایش تولید فولاد خام ایران ضرورت تک نرخی شدن ارز برای پیشرفت فولاد کشور ساخت بزرگراهی جدید در تهران تخلف افزایش کرایه‌های تاکسی بیش از ۴۵ درصد عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه جزئیات طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن تعطیلی تمرینات استقلال پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال رشد تولید فولاد خام ایران در سه ماهه ۲۰۲۴ افزایش قیمت مسکن در تهران معرفی جاذبه‌‎های گردشگری تهران در دستور کار شهرداری تهران کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی واگن‌های چینی در تهران به زودی مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری صحیح آرد و نان بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس قطع اینترنت برای برگزاری کنکور جزییات جدید از تغییر حقوق کارگران جمع آوری مشعل‌های گازی واحدهای پتروشیمی تلاش تولیدکنندگان فولاد ایران برای کاهش تولید تحریم‌ها عامل کاهش مشتریان محصولات فولادی ایران افزایش ۲۰ درصدی مستمری بازنشستگان کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت سرنوشت لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نوشیدنی‌های مفید در میان وعده کودکان ممنوعیت ساخت و ساز در جوار تماشاخانه سنگلج استقلال پرافتخارترین تیم ایران در آسیا

3

قانون هوای پاک، فصل الخطاب همه دستگاه ها

  • کد خبر : 105418
  • 03 آذر 1401 - 10:10
قانون هوای پاک، فصل الخطاب همه دستگاه ها
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: تکالیف همه دستگاه‌ها در قانون هوای پاک روشن شده است.

به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران؛ سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه این روزها، آلاینده غالب هوای تهران که از حد مجاز عبور کرده، ذرات معلق کمتر دو و نیم میکرون است که منشاء عمده آن فعالیت‌های انسانی در حوزه صنعت است، افزود: بیش از ۸۰ درصد ذرات معلق اندازه‌گیری شده در هوای تهران، ناشی از منابع متحرکی مانند موتورسیکلت‌ها و خودروهای بنزینی و دیزلی است.

وی با اشاره به اینکه عمده آلودگی هوای تهران ناشی از احتراق وسایل نقلیه بنزینی و دیزلی است که در این میان، موتورسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده، بیشتر اثرگذاری را در تولید ذرات معلق دارند، اظهار کرد: به دلیل گران شدن قیمت وسایل نقلیه و هزینه‌های تعمیر و نگهداری آنها، بخش قابل توجهی از شهروندان با خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده خود در سطح شهر در حال تردد هستند که در تشدید آلودگی هوا مؤثر است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در ریشه‌یابی آلودگی هوای تهران، دلایل روشن است و نباید دنبال عوامل ناشناخته بگردیم، تصریح کرد: تا مادامی که شاهد جولان خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده در شهر باشیم و تا مادامی که خدمات حمل و نقل عمومی قادر نباشد که دارندگان خودروهای شخصی را به سوی خود جلب کنند، پیامدهای تردد انبوه وسایل نقلیه فرسوده را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه هزینه ادامه تردد انبوه خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده که مصرف سوخت بسیار بالایی دارند، به مراتب بیشتر از بودجه‌ مورد نیاز برای نوسازی آنهاست، اظهار کرد: علاوه بر مصرف بالای سوخت، موضوعاتی مانند هزینه‌های هنگفت تعطیلی‌های اجباری به علت آلودگی هوا و مخارج درمان بیماران مبتلا به بیماری‌های ناشی از هوای آلوده را نیز باید اضافه کنیم.

تکالیف همه دستگاه‌ها در قانون هوای پاک روشن شده است

تشکری هاشمی با اعلام اینکه اگر سرجمع این موارد را اندازه‌گیری کنیم، هزینه آن چندین برابر هزینه‌ای است که باید برای جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به جای موتورسیکلت‌های بنزینی و خودروهای استاندارد و باکیفیت به جای خودروهای آلاینده و فرسوده سرمایه‌گذاری کنیم، گفت: تصمیم گیرندگان باید این واقعیت انکارناپذیر را درک کنند که اگر با استدلال دلسوزی برای صاحبان این‌گونه وسایل از مسئولیت خود طفره بروند، بالاجبار باید چندین برابر این مبالغ را در بخش درمان و ضرر و زیان ناشی از کاهش ظرفیت‌های کاری و بهره‌وری اقتصادی هزینه کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مسئولیت مستقیم آلودگی هوای شهر تهران به شهرداری تهران مربوط نمی‌شود، با تأکید بر اینکه قانون هوای پاک، فصل‌الخطابی است که در آن تکالیف و وظایف همه دستگاه‌ها در این حوزه روشن شده است، افزود: نباید به اینکه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تشکیل جلسه بدهد و در مورد تغییر ساعات کار ادارات و بانک‌ها یا تعطیلی مهدهای کودک و مدارس تصمیم‌گیری کند، دلخوش باشیم.

تشکری هاشمی با ذکر این نکته که قانون هوای پاک برای دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری‌ها، وزارت صمت، سازمان حفاظت محیط زیست و غیره، تکالیف و وظایفی را مشخص کرده که اگر آنها انجام نشوند و صرفاً به بحث‌های شکلی پرداخته شود، شرایط تغییر نخواهد کرد، خاطرنشان کرد: قانون برای این وضع شده تا هر نهادی، مسئولیتی را که برای جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها بر عهده‌اش گذاشته شده را به درستی انجام دهد و در این صورت، حتی اگر جلسه‌ای نیز برگزار نشود، کارها به شکل درست دنبال می‌شود و پیش می‌رود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=105418
  • 19 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.