تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

معرفی برترین موزه‌ها در ۳۰ اردیبهشت‌ماه پیش‌بینی کاهش شدید دما در تهران رشد درآمد حوزه شهری نشان اعتماد مردم به دوره ششم مدیریت شهری ظهور رقیب جدید برای ایران در بازار میلگرد شوراها مددکار مدیران شهری مجلس یازدهم مؤسس مجلس نوین در کشور اشتغال مستقیم۱۴۳ هزار نفر در صنعت پتروشیمی اجرای مجدد طرح کالابرگ الکترونیکی در گروی تصمیم دولت افتتاح دسترسی بزرگراه شهید همت غرب از بزرگراه‌ شهید چمران توصیه‌هایی برای پیشگیری از افزایش فشار خون چالش ورود ماشین آلات معدنی جدید به معادن مجوز مجلس به شناورسازی تقویم آموزشی مدارس و دانشگاه ها تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان اخذ مجوز ۲ خط تراموا در تهران بخشنامه‌ای برای سرکوب صادرکننده به نفع واردکننده تداوم رکود در سیاست‌های ارزی صادرات فولاد تعطیلی شنبه‌ها باعث افزایش مراودات اقتصادی با جهان راهکارهایی برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان وضعیت قرمز پرسپولیس در حساس‌ترین هفته‌های لیگ رای کمیته صدور مجوز حرفه‌ای در مورد استقلال و پرسپولیس انتشار کارت امتحانات نهایی از امشب حضور واگن‌های چینی از بهمن ماه در تهران جزئیات معاملات مسکن شهر تهران در سال جدید مکاتبه با موزه کویت برای استرداد تابلوی مظفرالدین شاه ساخت ۴۹ کیلومتر مترو در ۳۲ ماه اخیر افزایش صادرات صنایع معدنی به مرز ۱۳.۷ میلیارد دلار افزایش عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی به ۵.۲ همت تاثیر مصرف کافئین قبل از خواب بر سلامتی اعلام قیمت تمام شده اتوبوس‌های چینی از سوی شهردار تهران اصلاح جداول بودجه ۱۴۰۳ ضرورت تصویب تفریغ بودجه در شورای شهر نقاط قوت و ضعف شهرداری تهران در تفریغ بودجه ۱۴۰۱ تعطیلی شرکت‌های فولادی با تداوم روند فعلی فولاد ایران در بازارهای جهانی کاهش نرخ تورم سالانه به ۳۸.۸ درصد نفت باعث غفلت از معادن استان خوزستان موافقت مجلس با کاهش ساعت کاری کارمندان دولت

1

افزایش دامنه نوسان بورس

  • کد خبر : 104781
  • 26 آبان 1401 - 10:56
افزایش دامنه نوسان بورس
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس بیان کرد: افزایش دامنه نوسان گامی مثبت است اما در شرایط فعلی، تعادل و حفظ ثبات در بازار در اولویت قرار دارد.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ پس از ۷ سال محدود شدن دامنه نوسان در بند مثبت و منفی ۵ درصد (به غیر از موارد خاص که شاهد نامتقارن شدن یا محدودیت بیشتر بودیم)، اولین گام برای افزایش دامنه نوسان در روزهای پایانی فروردین‌ماه سال جاری برداشته شد. حالا دیگر کمتر کسی است که مخالف باز شدن دامنه نوسان باشد و تنها در خصوص نحوه این بازگشایی اختلاف نظرهایی وجود دارد. از این رو  ۲۹ فروردین ماه بود که دامنه نوسان در بازارهای اول بورس و فرابورس با افزایش یک درصدی به مثبت و منفی ۶ درصد رسید و قرار بود سازمان بورس در هر فصل بعد از بررسی شرایط، یک درصد این محدوده را بازتر کند تا جایی که پایان ۱۴۰۱، دامنه نوسان قیمت‌ها در بازار سهام به مثبت و منفی ۱۰ درصد برسد. با این حال روند نزولی قیمت‌ها در دو ماه نخست تابستان به نظر مانع از آن شد که زودتر افزایش یک درصدی دیگری تصویب شود تا بالاخره قرعه به نام هفتمین روز از آخرین ماه تابستان خورد تا شاهد افزایش بیشتر محدوده نوسان قیمت سهام به ۷ درصد باشیم. در فصل پاییز اما به نظر قرار نیست دامنه نوسان یک درصد دیگر افزایش یابد.

پیش تر مجید عشقی، رئیس سازمان بورس گفته بود و امروز نیز امیرمهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در نشست با خبرنگاران  گفت: از منظر کارشناسی و الگوبرداری از بورس‌های دنیا و به لحاظ وجود برخی پارامترها مانند حجم مبنا و دامنه نوسان، باز شدن دامنه نوسان یک عملکرد مثبت است اما ما باید شرایط بازار را در نظر بگیریم. در شرایط فعلی، تعادل و حفظ ثبات در بازار در اولویت قرار دارد. بورس ایران، بازار پرریسک‌تری نسبت به بورس سایر کشورها تلقی می‌شود اما با برخی ابزارها این ریسک‌ها تا حدودی کنترل شده است. با این حال نمی‌توان به یکباره در چنین شرایطی دامنه نوسان را باز کرد. باز کردن محدوده نوسان نیاز به زیرساخت‌ها و کار کارشناسی خود را دارد و اولویت فعلی سازمان حفظ تعادل و آرامش در بازار است.

به گفته مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس، برای سازمان بورس و اوراق بهادار برخی وظایف نانوشته تعریف شده است. سازمان بورس دوست دارد صرفا نقش قانون‌گذاری داشته باشد و یک زمین مسابقه هموار و متعادل را برای فعالان بازار فراهم کند اما شرایط این امر وجود ندارد و سایر پارامترها هم باید در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=104781
  • 67 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.