تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

الزام فولادسازان به اختصاص ۵ درصدی تولید به احداث نیروگاه خورشیدی مجلس دوازدهم بنیانگذار مجلس نوین در ایران صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در ابتدای ۲۰۲۴ ضرورت جرکت به سوی توسعه انرژی پاک هیدروژن ضرورت اتصال دوربین‌های ادارات در لایحه حجاب و عفاف به فراجا تعیین تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان درخواست شهرداری تهران از دولت برای افزایش نرخ معاینه فنی پیش‌بینی قیمت مسکن در ماه‌های آینده تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر اعتماد به‌ نفس واکنش چمران به حصارکشی بوستان لاله تهران برنامه شهرداری تهران برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح پارک لاله در زمین‌های اطراف تهران اعلام زمان تمدید قرارداد بازیکنان استقلال رونمایی از سامانه پایش اجرای مصوبات در شورای شهر اعلام نرخ شهریه مدارس غیردولتی تمدید فرصت مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور تا سه‌شنبه افزایش ابتلا به آسم در ایرانی‌ها جزئیات برگزاری نمایشگاه کتاب تهران ممنوعیت حضور بانوان در دیدار پرسپولیس رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا چالش‌های بخش خصوصی فولاد ایران ضرورت رسیدگی به مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی انتقاد چمران از تناقضات در قانون نظام شورایی کشور بیماری‌های کبدی از عوارض کاهش وزن سریع فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیاردی در پتروشیمی اعلام تورم نقطه به نقطه فروردین ماه روند صعودی اجاره در بازار مسکن تغییر فرمول تعیین دستمزد کارگران موافقت مجلس با تخصیص یارانه دارو و شیرخشک صنعت فولاد در معرض ورشکستگی شمش ایرانی یاری‌رسان کشورهای همسایه‌ تعطیلی تمام موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ تا هفته آینده ضرورت تلاش برای حفظ رضایت شهروندان تهران کاهش کودکان کار در پایتخت

1

افزایش دامنه نوسان بورس

  • کد خبر : 104781
  • 26 آبان 1401 - 10:56
افزایش دامنه نوسان بورس
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس بیان کرد: افزایش دامنه نوسان گامی مثبت است اما در شرایط فعلی، تعادل و حفظ ثبات در بازار در اولویت قرار دارد.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ پس از ۷ سال محدود شدن دامنه نوسان در بند مثبت و منفی ۵ درصد (به غیر از موارد خاص که شاهد نامتقارن شدن یا محدودیت بیشتر بودیم)، اولین گام برای افزایش دامنه نوسان در روزهای پایانی فروردین‌ماه سال جاری برداشته شد. حالا دیگر کمتر کسی است که مخالف باز شدن دامنه نوسان باشد و تنها در خصوص نحوه این بازگشایی اختلاف نظرهایی وجود دارد. از این رو  ۲۹ فروردین ماه بود که دامنه نوسان در بازارهای اول بورس و فرابورس با افزایش یک درصدی به مثبت و منفی ۶ درصد رسید و قرار بود سازمان بورس در هر فصل بعد از بررسی شرایط، یک درصد این محدوده را بازتر کند تا جایی که پایان ۱۴۰۱، دامنه نوسان قیمت‌ها در بازار سهام به مثبت و منفی ۱۰ درصد برسد. با این حال روند نزولی قیمت‌ها در دو ماه نخست تابستان به نظر مانع از آن شد که زودتر افزایش یک درصدی دیگری تصویب شود تا بالاخره قرعه به نام هفتمین روز از آخرین ماه تابستان خورد تا شاهد افزایش بیشتر محدوده نوسان قیمت سهام به ۷ درصد باشیم. در فصل پاییز اما به نظر قرار نیست دامنه نوسان یک درصد دیگر افزایش یابد.

پیش تر مجید عشقی، رئیس سازمان بورس گفته بود و امروز نیز امیرمهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در نشست با خبرنگاران  گفت: از منظر کارشناسی و الگوبرداری از بورس‌های دنیا و به لحاظ وجود برخی پارامترها مانند حجم مبنا و دامنه نوسان، باز شدن دامنه نوسان یک عملکرد مثبت است اما ما باید شرایط بازار را در نظر بگیریم. در شرایط فعلی، تعادل و حفظ ثبات در بازار در اولویت قرار دارد. بورس ایران، بازار پرریسک‌تری نسبت به بورس سایر کشورها تلقی می‌شود اما با برخی ابزارها این ریسک‌ها تا حدودی کنترل شده است. با این حال نمی‌توان به یکباره در چنین شرایطی دامنه نوسان را باز کرد. باز کردن محدوده نوسان نیاز به زیرساخت‌ها و کار کارشناسی خود را دارد و اولویت فعلی سازمان حفظ تعادل و آرامش در بازار است.

به گفته مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس، برای سازمان بورس و اوراق بهادار برخی وظایف نانوشته تعریف شده است. سازمان بورس دوست دارد صرفا نقش قانون‌گذاری داشته باشد و یک زمین مسابقه هموار و متعادل را برای فعالان بازار فراهم کند اما شرایط این امر وجود ندارد و سایر پارامترها هم باید در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=104781
  • 52 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.