اخبار داغ

جمهوری اسلامی با تحقق شعار استقلال و آزادی جلوه ارزشمندی یافته است ارتقا سهم بودجه فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران شناسنامه‌دار بساط‌گستران پایتخت ایران سربلند| سرزمین شیران و دلیران + نماهنگ برخورد با بی حجابی، وظیفه همگانی است تعیین تکلیف طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در سال ۱۴۰۲ اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ انقلاب اسلامی تنها انقلابی است که نوع حکومتش را به رفراندوم گذاشت پیام فراجا به مناسبت یوم الله ۱۲ فروردین صدور بیانیه وزارت کشور برای برخورد با هنجارشکنان حوزه حجاب ابراز نگرانی شورای شهر از اجرای طرح فروش متری مسکن تشریح برنامه‌های شهرداری تهران برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در سال ۱۴۰۲ پرداخت حق مسکن ۹۰۰ هزار تومانی کارگران از فروردین ابلاغ بخشنامه افزایش ۲۷درصدی دستمزد ۱۴۰۲ کارگران نمایش نسخ خطی قرآن دوران قاجار در موزه ملی ایران تغییر ساعت بازدید از کاخ گلستان جلوگیری از ابتلا به افسردگی با مصرف کافئین تنفس هوای “قابل قبول” در پایتخت پاسخ AFC به درخواست فدراسیون ایران زمان مناسب نوشیدن شیر

5

نقدهای ادامه دار بر «خنداننده شو» پرطرفدار

  • کد خبر : 972
  • ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴
نقدهای ادامه دار بر «خنداننده شو» پرطرفدار

یک نویسنده و منتقد معتقدست استندآپ کمدی های «خندوانه» به دلیل کم دانشی نویسندگان از تمهیدات دم دستی استفاده می کند و مساله شرط سنی بیننده در آن رعایت نمی شود. به گزارش سرویس فرهنگ هنری افق تهران، منوچهر اکبرلو نویسنده و منتقد درباره نمایش و طرح نکاتی در استندآپ کمدی های «خندوانه» که بدون […]

یک نویسنده و منتقد معتقدست استندآپ کمدی های «خندوانه» به دلیل کم دانشی نویسندگان از تمهیدات دم دستی استفاده می کند و مساله شرط سنی بیننده در آن رعایت نمی شود.

به گزارش سرویس فرهنگ هنری افق تهران، منوچهر اکبرلو نویسنده و منتقد درباره نمایش و طرح نکاتی در استندآپ کمدی های «خندوانه» که بدون در نظر گرفتن مخاطب عام تلویزیون روی آنتن می رود، گفت: در تلویزیون بحث رده بندی سنی و توصیه برای دیدن یا ندیدن یک برنامه توسط گروه های سنی خاص جدی گرفته نشده است درحالیکه محتواهایی که برای یک گروه سنی، معمولی تلقی می شود ممکن است مناسب گروه سنی دیگر نباشد و یک برنامه از آغاز تولید باید دقیقا مشخص کند برای چه گروه سنی و چه اقشاری از جامعه تولید می شود و اطلاع رسانی و توصیه های لازم ارایه شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر چنین سیاستی در تلویزیون وجود ندارد و هیچ آموزشی انجام نشده تا مخاطب دریابد یک برنامه عمومی است و همه افراد خانواده می توانند به تماشا بنشینند و یا برنامه فقط مناسب گروه خاصی است. این بخش باید در مدیریت تولید برنامه ها اتفاق بیفتد درحالیکه در شکل فعلی خود برنامه سازان هم در طراحی ایده ها و متون دچار دوگانگی می شوند و نمی دانند چه کنند.

این منتقد و پژوهشگر درباره استندآپ کمدی ها در «خندوانه» تصریح کرد: از نظر برنامه ریزی داخلی «خندوانه» می توان گفت هیچ یک از نویسنده ها و یا کارشناسان برنامه با مقوله استندآپ کمدی آشنایی ندارند. البته کسانی در داخل ایران با این مقوله آشنایی نظری دارند اما در حال حاضر آنچه به عنوان استندآپ کمدی انجام می شود ترکیبی از جوک گفتن، استفاده از شوخی هایفضای مجازی و شکل اغراق شده بیان خاطرات است. به کارشناسان برنامه که نگاه کنید در بین آنها بازیگران درجه یکی مانند فرهاد آییش و پانته آ بهرام به چشم می خورد اما این دو و بقیه اطلاعی از دانش استندآپ کمدی ندارند.

وی افزود: افرادی مانند داریوش کاردان و داریوش مودبیان کسانی هستند که این مقوله را به خوبی می شناسند اما نشانی از آنها در برنامه دیده نمی شود حتی سروش صحت که جزو داوران اولیه در انتخاب استعدادهای استندآپ کمدی در این فصل بود اگرچه نوشته ها و کارگردانی های جذابی در سینما و تلویزیون دارد اما تجربه استندآپ کمدی ندارد و از آنجایی که ماهیت این کار قبل از تولید برنامه از لحاظ علمی بررسی نشده است در نتیجه ترکیبی از انواع شوخی های مختلف را شاهد هستیم.

زمانی که شما به یک دانش مسلط نیستید از دم دستی ترین تمهیدات استفاده می کنید

این نمایشنامه نویس با تاکید بر اینکه تلاش این برنامه برای شاد کردن و نشاط عمومی قابل تحسین است، گفت: نکته ما برای افزایش کیفیت سطح اینگونه برنامه هاست و از آنجایی که نویسنده یا هدایتگر استندآپ ها که در برنامه به آنها کارشناس گفته می شود درک صحیحی از مقوله استندآپ کمدی ندارد کیفیت کاهش یافته است.

وی درباره شوخی های سطحی که گاهی در استندآپ ها مطرح می شود، عنوان کرد: من این شوخی ها را از کم دانشی نویسنده می دانم. زمانی که شما به یک دانش مسلط نیستید از دم دستی ترین تمهیدات استفاده می کنید، در اینجا هم برای خنداندن از تمهیدات ساده و حتی رونوشت از نوشته های مردم عادی در فضای مجازی استفاده می شود در حالیکه طنزنویس ضمن اشراف به شوخی هایی که در جامعه رواج دارد باید فراتر از آن بنویسد و حرکت کند. در شکل فعلی برخی از شوخی های استندآپ ها پشت سر نوشته های مخاطبان حرکت می کند یعنی شوخی که امشب می شنویم را مدتی پیش در خیابان شنیده ایم و یا در فضای مجازی خوانده ایم درحالیکه باید برعکس باشد.

این منتقد در پایان با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۶۰۰ قسمت از این برنامه پخش شده است، بیان کرد: مشکل قسمت های بعدی یک برنامه موفق در تلویزیون ما این است که همواره روی موفقیت قسمت های قبلی حرکت می کند درحالیکه موفقیت قسمت های قبلی فقط باید آغازگر حرکت در یک مسیر جدید باشد، اما این اتفاق در سریال های فصلی و برنامه های فصلی مانند «خندوانه» رخ نمی دهد در نتیجه توقع بیننده برآورده نمی شود.

 

انتهای پیام/*

مهر

لینک کوتاه : http://ofoghtehran.ir/?p=972

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی