اخبار داغ

ورود بورس به دوره رکود مدیریت یکپارچه شهری قطعه گمشده پازل حکمرانی فعالیت کلیه مراکز معاینه فنی شهر تهران در روز شنبه ۱۵ بهمن اجرا ۲۱۵ طی ۱۰ روز جشنواره تئاتر فجر بودجه ۷۵ هزار میلیاردی شهرداری برای سامانه شفافیت راه‌های از بین بردن جرم دندان آغاز فرایند تدوین بودجه ۱۴۰۲ مناطق شهرداری تهران تشکیل قرارگاه تعلیم و تربیت در شهرداری تهران پیش بینی بارش برف در تهران تجهیز بوستان‌های پایتخت به امکانات جدید اعلام جزئیات پرداخت یارانه به مناسبت ۲۲ بهمن تنوع و تکثر مضامین؛ وجه تمایز جشنواره چهل و یکم فیلم فجر افزایش شدید قیمت در بازار خودرو قیمت یورو، طلا و سکه امروز پنجشنبه ۱۳ بهمن تاثیر سیب در درمان کبد چرب حل مشکلات پایتخت در گرو مشارکت‌های همه‌جانبه مردمی افتتاح باغ گلاریس در پایتخت جزئیات لایحه شروط اجازه خروج زنان از کشور تعیین شرایط مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس در کمیسیون تلفیق جهش بودجه‌ حمل‌ونقل همگانی در سال آینده

1

چگونه از شر افکار منفی رها شویم؟

  • کد خبر : 9637
  • ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴
چگونه از شر افکار منفی رها شویم؟

روش هایی که به شما کمک می کند تا هر چه زودتر از شر افکار منفی خلاص شوید. به گزارش سرویس سلامت افق تهران، داشتن افکار منفی بسیار آزار دهنده می باشد، افکار منفی می تواند درخصوص کار, مشکلات مالی و یا حتی ترس های مبهم باشد و بصورت اضطراب , استرس و یا دلشوره […]

روش هایی که به شما کمک می کند تا هر چه زودتر از شر افکار منفی خلاص شوید.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران، داشتن افکار منفی بسیار آزار دهنده می باشد، افکار منفی می تواند درخصوص کار, مشکلات مالی و یا حتی ترس های مبهم باشد و بصورت اضطراب , استرس و یا دلشوره خود را نشان دهد که بی شک کنترل آن بسیار سخت است.

ساده ترین روش برای فرار از افکار منفی سرکوب کردن آن ها با بیرون راندن از ذهن ما است، اما تحقیقات زیادی ثابت کرده که سرکوب افکار منفی در خیلی موارد نتیجه نخواهد داد، سعی در از بین بردن افکار از ذهن موجب می شود بالعکس این افکار با قدرت بیشتری دوباره به ذهن هجوم بیاورند، پس چاره ی خلاص شدن از این افکار آزاردهنده چیست؟

حواس خود را به جای دیگری پرت کنیم

یک راهکار ساده برای زمانی که می خواهید ذهن تان را از افکار منفی دور کنید این است که به موضوع دیگری فکر کنید تا حواس تان پرت شود.ذهن دائما در حال یافتن موضوعات جدید است تا روی آنها متمرکز شود و خیالتان را درآسودگی و آرامش رها کند،  پرت کردن حواس شیوه مفیدی است اما  پژوهش ها حاکی از این است  این شیوه وقتی نتیجه دارد که با یک موضوع حواس تان را پرت کرده یا به عبارتی دیگر روی یک موضوع متمرکز شوید تا ذهن تان پریشان نشود، علت مسئله هم این است که ذهن بی هدف دچار ناراحتی و غم می شود، پس بهتر است روی یک آهنگ خاص یا یک برنامه تلویزیونی و یا یک کار خاص دیگر تمرکز کنید.

برای رهایی از افکار منفی، استرس نداشته باشید

هجوم افکار سمج و بهم ریختگی ذهن باعث استرس می شود و برای مقابله با این افکار مزاحم انرژی ذهنی برای مان باقی نمی گذارد، از نظر علمی این یک رویکرد نامطلوب است و درواقع  استرس باعث می شود این افکارناخواسته , با قدرت بیشتری به ذهن هجوم بیاورند.

فکر کردن به این افکار را به زمان دیگری موکول کنید

وقتی تلاش می کنید این افکار را از خودتان دور کنید بالعکس آنها قوی تر بر خواهند گشت، موکول کردن آنها به زمانی دیگر می تواند نتیجه بهتری داشته باشد، دانشمندان با مطالعه بر روی افرادی که دایما افکارپریشان داشتند از آنها خواستند اضطراب شان را به تعویق بیندازند و یک زمان ۳۰ دقیقه ای مشخص به نام ” زمان اضطراب ” برای این افکار در نظر بگیرند مشخص شد این روش برای نجات از افکار منفی مفید خواهد بود، بنابراین تمام افکارپریشان کننده تان را به یک زمان خاص بیندازید تا در زمان های دیگر ذهن تان استراحت کند و آرامش داشته باشد.

درمان مواجهه ای

چه اتفاقی می افتد اگر بجای سرکوب کردن یک فکر آزاردهنده و سمج , مثلا مرگ , مستققیما روی آن متمرکز شوید ؟ ممکن است این گونه به نظر برسد که تمرکز روی یک موضوع , باعث دور شدن آن از ذهن نشود اما تحقیقات نشان میدهد این اتفاق می افتد، طبق قانون ” درمان مواجهه ای” : مثلا افرادی که که از عنکبوت هراس داشتند , وقتی به آرامی با عنکبوت ها روبرو شدند , ترس شان کم کم از بین رفت، البته این روش  برای افراد کم شهامت نیست اما محققان معتقدنداین شیوه میتواند برای رهایی از افکار منفی در موردافرادی که مدام دچار وسواس های شدید  هستندو از خود رفتارهای  وسواسی شدید و غیرارادی نشان میدهند مفید باشد.

پذیرش این افکار

شواهد و قرائن ثابت می کند اگر بجای مبارزه با افکار منفی , سعی کنیم این افکار را بپذیریم مطلوب تر خواهد بود، جنگیدن با افکار ناراحت کننده دقیقا مثل دست وپا زدن در باتلاق می ماند، به افکارتان نگاه کنید، تصور کنید سربازهایی که این افکار را باخود به همراه دارند با رژه از گوش های شما بیرون می آیند، اجازه دهید این سربازها درست مانند یک نمایش کوچک مقابلتان رژه بروند، با این افکار مقابله نکنید و آنها را مجبور به عقب نشینی نکنید، فقط  در هنگام رژه تماشای شان کنید.

عمیق بیندشید 

مدیتیشن و تفکر عمیق باعث ایجاد از سر دلسوزی به  افکار پریشان و منفی خود نگاه کنید، بدون این که قضاوت کنید، این روش بسیار موثری   برای نجات از شر افکار منفی است.

خودتان را تایید کنید

خودباوری، جدید ترین روش درمانی در روانشناسی است، به خصوصیات و باورهای مثبت خود فکر کنید تا اعتماد به نفس اجتماعی تان بالا برود و خودکنترلی تان تقویت شود، این شیوه بسیار مفیدی برای رها شدن از شر افکار منفی  است.

افکار منفی تان را بنویسید

نوشتن درباره افکار و احساسات تان، به شدت برای سلامت روانتان مفید خواهد بود، اگر با هیجان و احساس درمورد خودتان بنویسید به شما دررهایی از افکار آزاردهنده کمک می کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://ofoghtehran.ir/?p=9637

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی