تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

وضعیت نگران کننده تورم در سال ۱۴۰۳ فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران قیمت آپارتمان در شرق تهران ضرورت شفاف‌سازی شهریه مدارس غیردولتی موافقت نمایندگان با لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست ایران راهکارهای پیشگیری از ابتلا سندرم ناخن زرد افزایش تولید فولاد خام ایران ضرورت تک نرخی شدن ارز برای پیشرفت فولاد کشور ساخت بزرگراهی جدید در تهران تخلف افزایش کرایه‌های تاکسی بیش از ۴۵ درصد عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه جزئیات طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن تعطیلی تمرینات استقلال پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال رشد تولید فولاد خام ایران در سه ماهه ۲۰۲۴ افزایش قیمت مسکن در تهران معرفی جاذبه‌‎های گردشگری تهران در دستور کار شهرداری تهران کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی واگن‌های چینی در تهران به زودی مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری صحیح آرد و نان بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس قطع اینترنت برای برگزاری کنکور جزییات جدید از تغییر حقوق کارگران جمع آوری مشعل‌های گازی واحدهای پتروشیمی تلاش تولیدکنندگان فولاد ایران برای کاهش تولید تحریم‌ها عامل کاهش مشتریان محصولات فولادی ایران افزایش ۲۰ درصدی مستمری بازنشستگان کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت سرنوشت لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نوشیدنی‌های مفید در میان وعده کودکان ممنوعیت ساخت و ساز در جوار تماشاخانه سنگلج استقلال پرافتخارترین تیم ایران در آسیا

3

تلاش بایدن برای انتقال نفت خاورمیانه به غرب

  • کد خبر : 95473
  • 25 تیر 1401 - 11:27
تلاش بایدن برای انتقال نفت خاورمیانه به غرب
کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: سفر بایدن به منطقه برای تضمین نفت و معاملات تسلیحاتی است و در تلاش است با جلب رضایت سران کشورهای منطقه، روند انتقال نفت به دنیای غرب را تضمین کند.

به گزارش سرویس سیاسی افق تهران، جعفر قنادباشی درمورد سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه گفت: جو بایدن در سفر به منطقه اهدافی را مطرح کرد که برخی جنبه تبلیغاتی و برخی واقعی دارد. بایدن و دموکرات‌ها اکنون در آستانه انتخابات میان دوره‌ای قرار دارند و سعی می‌کنند سیاست خارجی نسبتا فعالی را از خود به نمایش بگذارند چراکه سیاست‌های آن‌ها همواره مورد انتقاد بوده است و در سیاست‌های داخلی نیز ضعیف ظاهر شده‌اند لذا می‌خواهند در داخل موفقیتی از خود نشان دهد.

قنادباشی عنوان کرد: روسای جمهور سابق آمریکا منطقه خاورمیانه را به دلیل دو موضوع انتخاب کرده‌اند که موضوع نخست نفت، گاز و انرژی است که آمریکایی‌ها که از آن بهره‌برداری می‌کنند و به‌خصوص اکنون به دلیل قیمت بنزین، ارتباط و اهمیت فراوانی برای آنها پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: موضوع دیگر خرید اسلحه است که آمریکایی‌ها از آن به عنوان سوغات یاد می‌کنند. زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا معامله بزرگ تسلیحاتی را با سران عربستان امضا کرد بعد از بازگشت به کشور، عنوان کرد که برای آمریکایی‌ها سوغات آورده است و تلاش وی بر این بود که رضایت آمریکایی‌ها را جلب کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: سفر بایدن به منطقه هم به همین منظور است و تلاش دارد با جلب رضایت سران کشورهای منطقه، روند انتقال نفت به دنیای غرب را تضمین کند.

قنادباشی ادامه داد: اکنون موضوع بسیار مهمتری اتفاق افتاده است. در زمان بایدن، جنگ اوکراین موجب بحران انرژی شده و آمریکایی‌ها از اینکه تنش‌ها در منطقه ما موجب قطع انتقال نفت شود، نگران هستند.

وی اظهار کرد: این سفر یکی از سفرهای اعلام شده و واقعی بایدن و تلاش برای ادامه آتش بس در یمن است. البته آنچه که بیش از هر چیز برای آمریکایی‌ها اهمیت دارد نه بحث مردم یمن و عربستان بلکه بحث این است که تنش‌ها در یمن و عربستان موجب قطع نفت عربستان نشود و موشک‌های انصارالله به بنادر صادراتی عربستان اصابت نکند.

قنادباشی افزود: در سفر بایدن یکی از خواسته‌ها و فرامین آنها به مقامات عربستان، ادامه آتش بس و دامن نزدن به هر تنشی در منطقه است. تقاضای آمریکایی‌ها از مقامات عربستان این است که هیچگونه تنشی در منطقه ایجاد نکنند زیرا اگر بحران انرژی گسترش پیدا کند نه تنها شهروندان آمریکایی ناراضی می‌شوند و در انتخابات به دموکرات‌ها رای نمی‌دهند بلکه دنیای غرب در نبرد با روسیه شکست می‌خورد.

وی گفت: اکنون بایدن و دنیای غرب در نبرد بسیار سخت و دشوار نفتی با روسیه قرار دارند لذا درصدد تضمین نفت و معاملات تسلیحاتی هستند. البته فروش سلاح به عربستان به اشباع رسیده است و معاملاتی که ترامپ انجام داد برای آنها کافی است. البته وعده‌های مبنی بر ارسال محموله‌های تازه‌ای از اسلحه به عربستان را مطرح می‌کنند و می‌خواهند از این جهت هم دست پر برگردند.

کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: هدف دیگری هم از سفر بایدن به منطقه مطرح است که به کشورهای منطقه مربوط می‌شود. طبیعی است که مقامات آمریکایی زمانی که به سفر می‌روند در ابتدا اهداف حزبی‌ آنها مدنظر است و اهداف منطقه‌ای، اهداف صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه است.

قنادباشی تصریح کرد: ارتجاع منطقه و رژیم صهیونیستی درصدد هستند از این سفر برای خودشان دستاورد و نتیجه‌ای به‌دست آورند. صهیونیست‌ها می‌خواهند به بهانه سفر رئیس جمهور آمریکا غوغا و جنجال دروغین ادامه روند عادی‌سازی روابط را شعار دهند.

وی بیان کرد: بنابراین عربستان در شرایط بسیار مساعد برای امتیازدهی است چراکه بن‌سلمان برای رسیدن به پادشاهی باید نظر آمریکایی‌ها را جلب کند به‌خصوص که اکنون کارنامه‌اش نزد دموکرات‌ها کارنامه خوبی نیست زیرا آنها برای روی کار آمدن ترامپ هزینه زیادی کردند اما ترامپ شکست خورد و سردی روابط میان دموکرات‌ها و عربستان حاصل شد.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای گفت: بعد از سردی روابط میان دموکرات‌ها و عربستان، اکنون بن‌سلمان علاقه‌مند است که نظر دموکرات‌ها را به این موضوع جلب کند که اگر ملک سلمان تحت شرایطی فوت کرد، وی پادشاه عربستان شود.

قنادباشی درباره اهمیت امنیت رژیم صهیونیستی در منطقه برای آمریکا گفت: در سیاست منطقه‌ای آمریکا که مربوط به غرب آسیا و خاورمیانه‌ای این کشور است حفظ امنیت رژیم صهیونیستی در بالاترین درجه اهمیت و اولویت قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: امنیت رژیم صهیونیستی در داخل و خارج اکنون در آسیب پذیرترین شکل خود قرار دارد. صهیونیست‌ها از یکسو در داخل نگران مقاومت فلسطین و مسلح شدن آنها به موشک هستند و از سوی دیگر طرح‌های آنها مانند طرح داعش و طرح تضعیف روسیه شکست خورده و نگران امنیت خود از بیرون هم هستند.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: صهیونیست‌ها می‌خواهند از حضور بایدن اینطور نتیجه بگیرند که آمریکایی‌ها پشتیبان آنها هستند و کسی نمی‌تواند به آنها ضربه بزند. آنها درصدد هستند تا نمایشی از حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی را با سفر بایدن به صحنه آورده و به نمایش بگذارند.

قنادباشی افزود: میان احزاب صهیونیست در داخل هم (اختلافات) بسیار شدیدی وجود دارد و سران آنها با دیدار بایدن بنا دارند اینطور وانمود کنند که حزب آنها قویتر از دیگری است و این موضوع خود چالش است.

وی بیان کرد: اکنون روزنامه‌های رژیم صهیونیستی علیه یکدیگر مطلب منتشر می‌کنند و سیاست خارجی این رژیم غاصب به نحوی است که حتی آمریکا از آنها حمایت نمی‌کند. البته این موضوع به‌دلیل رقابت شدید سرکردگان احزاب رژیم صهیونیستی برای جلب رضایت بایدن و اصل حمایت از وی است.

کارشناس مسائل منطقه‌ای درخصوص احساس خطر آمریکا از گسترش نفوذ ایران در منطقه و همسایگی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اولین ضربه‌ای که آمریکایی‌ها خوردند این بود رژیم پهلوی با همه ارتش که یکی از متحدین مهم که از ارکان سیاست خارجی آنها بود را از دست دادند.

قنادباشی ادامه داد: از آن زمان تاکنون در هر مرحله‌ای که گذشته، آمریکایی‌ها یک سنگر را از دست داده‌اند اکنون هم نگران قدرت ایران هستند. همچنین نگران این موضوع هستند که قدرت ضد استکباری و ضدصهیونیستی در منطقه رشد می‌کند و آن‌ها ناچار به عقب‌نشینی هستند.

قنادباشی یادآور شد: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان هم نمونه روشنی از نگرانی ایالات متحده است. آمریکایی‌ها ناچار شدند از افغانستان فرار کنند و اکنون هم موضوع خروج آمریکایی‌ها از عراق مطرح است. هر فرار و عقب‌نشینی آمریکایی‌ها، موجب تقویت قدرت مقاومت می‌شود و ایران با استراتژی و راهبرد دفاع دسته جمعی توانسته است بازدارندگی بسیاری خوبی را در برابر انواع مداخلات آمریکایی‌ها به وجود آورده است.

وی اظهار کرد: آمریکایی‌ها احساس می‌کنند نه تنها منافع آنها یکی پس از دیگری از دست می‌رود بلکه ممکن است ایران کشورهای متحد آنها را از دستشان خارج کند لذا احساس خطر می‌کنند اما در شرایط کنونی به دلیل نگرانی از تنش‌هایی که می‌تواند موجب قطع نفت شود به هیچ وجه درصدد تنش‌آفرینی نیستند.

این کارشناس مسائل منطقه‌ ادامه داد: اگر موضوع بحران انرژی و جنگ اوکراین نبود ممکن بود آمریکایی‌ها درصدد تنش‌آفرینی باشند اما اکنون می‌دانند که هر تنشی موجب بالا رفتن قیمت نفت می‌شود و دستان آنها بسته است.

قنادباشی درباره ارتباط سفر بایدن با مذاکرات هسته‌ای گفت: سفر رئیس جمهور آمریکا ارتباطی با برجام مذاکرات ندارد. البته ممکن است اعراب و رژیم صهیونیستی از بایدن به شکل حضوری بخواهند که در مذاکرات هسته‌ای سیاست‌هایی را که به نفع آنها است را اتخاذ کند. البته درخصوص این درخواست در گذشته به شکل حضوری و تلفنی صحبت کردند و موضوع تازه‌ای ندارند که علیه ایران در مذاکرات مطرح کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=95473
  • 44 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.