تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

وضعیت نگران کننده تورم در سال ۱۴۰۳ فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران قیمت آپارتمان در شرق تهران ضرورت شفاف‌سازی شهریه مدارس غیردولتی موافقت نمایندگان با لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست ایران راهکارهای پیشگیری از ابتلا سندرم ناخن زرد افزایش تولید فولاد خام ایران ضرورت تک نرخی شدن ارز برای پیشرفت فولاد کشور ساخت بزرگراهی جدید در تهران تخلف افزایش کرایه‌های تاکسی بیش از ۴۵ درصد عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه جزئیات طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن تعطیلی تمرینات استقلال پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال رشد تولید فولاد خام ایران در سه ماهه ۲۰۲۴ افزایش قیمت مسکن در تهران معرفی جاذبه‌‎های گردشگری تهران در دستور کار شهرداری تهران کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی واگن‌های چینی در تهران به زودی مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری صحیح آرد و نان بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس قطع اینترنت برای برگزاری کنکور جزییات جدید از تغییر حقوق کارگران جمع آوری مشعل‌های گازی واحدهای پتروشیمی تلاش تولیدکنندگان فولاد ایران برای کاهش تولید تحریم‌ها عامل کاهش مشتریان محصولات فولادی ایران افزایش ۲۰ درصدی مستمری بازنشستگان کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت سرنوشت لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نوشیدنی‌های مفید در میان وعده کودکان ممنوعیت ساخت و ساز در جوار تماشاخانه سنگلج استقلال پرافتخارترین تیم ایران در آسیا

10

برگزاری همایش نقد و آسیب‌شناسی اجتماعی

  • کد خبر : 80328
  • 10 بهمن 1400 - 10:53
برگزاری همایش نقد و آسیب‌شناسی اجتماعی
همایش نقد و آسیب‌شناسی اجتماعی فرق بهائیت، حجتیه، صوفیه و فرق نو ظهور با عنوان "گمشدگان لب دریا" به میزبانی شهرداری منطقه یک تهران در سرامحله جماران برگزار شد.

به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران، همایش نقد و آسیب‌شناسی اجتماعی فرق بهائیت، حجتیه، صوفیه و فرق نو ظهور با عنوان “گمشدگان لب دریا” به میزبانی شهرداری منطقه یک تهران در سرامحله جماران برگزار شد.

در ابتدای این همایش، حمیدرضا حاجوی شهردار منطقه یک تهران درباره برگزاری همایش “گمشدگان لب دریا” اظهار داشت: شهرداری به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی اقدامات پیشرانی را در حوزه مدیریت شهری پیش رو دارد.

وی ادامه داد: یکی از تحولاتی که در این حوزه از مدیریت شهری دنبال می‌شود، ارتباط با حوزه‌های معناگرایی علم است. در شهرداری منطقه یک تهران این ظرفیت دیده می‌شود که مبانی اصولی در قالب همایش نقد و بررسی آسیب‌های اجتماعی برگزار شود تا بتوان نتایج این نشست‌ها را در جامعه مشاهده کرد. بنابراین منطقه یک تهران در حد بضاعت خود برگزاری این‌گونه مراسم‌ها را می‌طلبد.

شهردار منطقه یک تهران با بیان اینکه قشر جوان ما مخاطب این‌گونه انحرافات هستند، افزود: لازم است ما به عنوان مسئولین در حوزه فرهنگ این اطلاع‌رسانی را انجام بدهیم تا از بروز فعالیت‌های فرق جلوگیری کنیم. بنابراین برگزاری این مراسم‌ها می‌تواند اقدامات متقابل با این فرق را تقویت بخشد‌.

وی با بیان اینکه شهرداری منطقه یک تهران از ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه و مراکز فرهنگی برای مقابله با فرق در سطح منطقه استفاده می‌کند، افزود: فرهنگ غرب در بخش عرفان‌های کاذب هزینه می‌کند و با تبلیغات و اطلاع‌رسانی زمینه انحرافات جوانان را فراهم می‌کند.

بیان ساده تعالیم، راهکار مقابله با فرق‌ها

به گفته حاجوی یکی از راه‌های مقابله با این فرق‌ها، بیان ساده تعالیم دینی است که می‌تواند تعالیم دینی را در بطن جامعه بگنجاند و خانواده هم می‌تواند این بسترسازی را برای جوانان و نوجوانان فراهم کند. بنابراین این تعالیم باید در خانواده ها هم شکل بگیرد.

شهردار منطقه یک تهران با اشاره به عدم کنترل فضای مجازی گفت: یکی از این آسیب‌ها عدم کنترل فضای مجازی برای استفاده کودکان و نواجوانان است که می‌توان با اقدامات پایه‌ای با ترویج انحرافات مقابله کرد.

حاجوی گفت: ما امیدواریم که بتوانیم به اندازه توان و بنیه خود اقدامات پایه‌ای را برای مقابله با انحرافات و فرق‌ها برداریم. به نظر می‌رسد که این اقدام شهرداری یک اقدام قله‌ای در زمینه آسیب‌های اجتماعی و فرق‌ها باشد.

در ادامه این همایش، آیت الله بهشتی نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به خطبه ۲۲۰ نهج‌البلاغه گفت: پیام خطبه ۲۲۰ نهج‌البلاغه این است که دل را باید به عمل واداشت و عقل را احیا کرد تا خداوند از بشر راضی باشد.

وی گفت: راهی که منجر می‌شود عقل احیا شود و دل استثمار شود به خطبه ۲۲۲ نهج‌البلاغه برمی‌گردد. در این خطبه ذکر شده است که جلا و روشنایی دل با ذکر خداوند انجام می‌شود. دل مانند آیینه می‌ماند و زنگار می‌زند که با یاد خدا جلا می‌یابد. باید درنظر گرفت که وقتی دل زنگار زد، صاحبش را با کری و کوری مواجهه می‌کند، در نتیجه حق را نمی‌بیند و نمی‌شنود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: گاهی ممکن است عقل تا جایی برود و دل همراهی نکند. بنابراین لازم است دل پا به پای عقل حرکت کند. بسیاری بودند که علی را از لحاظ عقلی می‌شناختند اما از نظر قلبی با او همراه نبودند.

جمع بین بحث و ذوق، راسخین حکمت متعالیه را می‌سازد

وی با اشاره به راسخین حکمت متعالیه گفت: منظور ابن‌سینا از راسخین در حکمت متعالیه، کسانی هستند که بحث و ذوق را جمع کردند. بنابراین کسانی که حکمت بحثی و حکمت ذوقی را دنبال کنند، اهل حکمت متعالیه هستند.
در مقابل اگر یکی از این ابعاد عقل یا دل از کار بیافتد، انسان تک‌بعدی خواهد بود که فردی ناقص است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: مصداق انسان تک‌بعدی غربگراها هستند که بلای جان انسان‌اند. گاهی هم دیده می‌شود که کسانی که در راه عرفان درخشیدند، دچار لغزش شدند.

در ادامه برنامه گمشدگان دریا، حجت الاسلام و المسلمین موسوی مطلق محقق و پژوهشگر در اخلاق و عرفان گفت: اصل وجود فرق، آسیب است و هر فرقه با وجود تفاوت‌ها، اشتراکاتی هم به همراه دارد.

وی گفت: فلسفه اصلی به وجود آمدن فرق به مبارزه با حکومت دینی برمی‌گردد. حکومت دینی که سابقه‌ای به درازای بشر دارد. تمامی فرق یک هدف را دنبال می‌کند و آن هم حرکت به سمت سکولاریسم است.

به گفته این پژوهشگر اخلاق و عرفان، سکولاریسم فلسفی به دنبال این است که هیچ پدیده و مفاهیمی با تعالیم دینی معنا نشود. یعنی هیچ مفاهیمی با کتب آسمانی، قرآن، نهج‌البلاغه و اهل بیت معنا نشود.
به عنوان مثال، برخی از دانشجویان معتقدند که نباید مولوی را در زمره دین قرار داد که گواه از نگاه سکولاریسم است‌

موسوی مطلق محقق گفت: سکولاریسم سیاسی هم به معنای جدایی دین از دولت‌ها، اجتماعات و روحانیت است. تمامی این سه بعد در جمهوری اسلامی در حال پیشروی است. از طرفی این سه بعد، در مقابل مرجعیت قطب می‌سازند. به عنوان مثال، در عرفان‌های نو ظهور با عناوین مختلف برای مرجعیت اسم می‌گذارند و جایگاهی را خلق می‌کنند.

به گفته موسوی مطلق محقق، فرقه‌ها جنگ نرمی را راه انداختند و با عناوینی مانند کلیسای خانگی، شیطان پرستی و… به دنبال پر کردن خلاهای معنویت هستند. طبق آماری که از دهه قبل وجود دارد، عربستان سه میلیون طلبه وهابی تعمیم دارد، پاکستان پنج میلیون طلبه وهابی دارد. این درحالی است که در ایران حدود ۳ تا ۵ درصد طلبه در جایگاه دولتی دیده می‌شود. بنابراین کمتر از ۱۰۰ هزار نفر از طلاب دارای پرونده رسمی از حوزه هستند.

موسوی مطلق محقق گفت: همه موظف هستند در مقابل این فرق بایستند. باید درنظر گرفت که هر کجا در معنویت کم‌کاری دیده شود، فرقه‌ای شکل می‌گیرد. فرقه‌ها به دنبال این هستند که این خلاهای معنویت را پر کنند و نیازمند حضور پررنگ ما هستند.

وی با بیان اینکه باید بین گمشدگان و گم‌کنندگان تفکیک قائل شد، افزود: منظور از گم‌کنندگان صهیونیست، شیاطین، جن و انس هستند که با هدف استعمار به دنبال گمراهی افراد هستند.
در مقابل گمشدگان قرار دارند که باید با آن‌ها به مثابه بیمار رفتار کرد. عقل این افراد را باید اقناع کرد و دلشان را با محبت نرم کرد.

همه می‌توانند با خداوند متعال مراوده داشته باشند

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین بی آزار تهرانی تولیت آستان مطهر امامزاده صالح (ع) گفت: اهالی معرفت می‌گویند که همه افراد می‌توانند با خدا ارتباط داشته باشند، هر فردی با هر ادبیات و سخنی قادر است با خداوند ارتباط داشته باشد.
این در حالی است که عده‌ای برای ارتباط با خدا تخصص قائل‌اند. بنابراین برای ارتباط با حق منعی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه گاهی جوانی با دلخوری از روحانیون با معنویت در می‌اُفتد، گفت: این افراد ژست بی‌خدایی گرفتند و خداوند را قبول ندارند؛ درحالی که در صحبت‌هایشان از قسم به خدا استفاده می‌شود.

بی‌آزاد تهرانی گفت: اگر کسی توبه ناب، ایمان اصیل و عمل صالح داشته باشد اما در راه خدا قرار نگیرد، هدایت نخواهد شد. خداوند فردی را مورد رضایت خود قرار می‌دهد که به همراه توبه، ایمان و عمل صالح، رضایت خدا هم توجه داشته باشد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره ایجاد جهاد تبیینی در قالب هیئت‌ها گفت: امروز بر علیه شئون اجتماعی جامعه هجمه وارد است و آن هم به این دلیل است که در نگاه‌های اجتماعی‌، سفر عرفانی کم مشاهده می‌کنیم.

بی‌آزار تهرانی گفت: بعضی از فرق‌ها با انواع فریب‌ها جوانان ما را در گمراهی غرق می‌کنند و فرزندانمان را از راه حقیقت دور می‌کنند. باید درنظر گرفت که صداقت در جوانان امروزمان تاثیر به سزایی دارد. اینکه بداند دغدغه ازدواج، مسکن و شغل برای او وجود دارد، کافی است.

نگاه‌های اومانیستی و جدایی دین از سیاست

به گفته وی تمام دنیا این ایده را القا می‌کند که با فردگرایی و بدون نماز و یاد خدا می‌توان به آرامش فردی رسید. نگاه‌های اومانیستی، چاکراه‌ها، عرفان‌های اختری، یوگا و مدیتیشن جزو راهکارهایی است که انسان را از خدا دور می‌کند و خواهان جدایی دین از سیاست هستند.

گفتنی است در این همایش با حضور حمیدرضا حاجوی، شهردار منطقه یک تهران، آیت الله بهشتی نماینده مجلس خبرگان رهبری، حجت الاسلام و المسلمین موسوی مطلق محقق و پژوهشگر در اخلاق و عرفان، حجت الاسلام والمسلمین بی آزار تهرانی تولیت آستان مطهر امامزاده صالح (ع) و حجت الاسلام و المسلمین روزبهانی مولف کتاب تاریخ فرقه بهائی برگزار شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=80328
  • 25 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.