تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

وضعیت نگران کننده تورم در سال ۱۴۰۳ فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران قیمت آپارتمان در شرق تهران ضرورت شفاف‌سازی شهریه مدارس غیردولتی موافقت نمایندگان با لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست ایران راهکارهای پیشگیری از ابتلا سندرم ناخن زرد افزایش تولید فولاد خام ایران ضرورت تک نرخی شدن ارز برای پیشرفت فولاد کشور ساخت بزرگراهی جدید در تهران تخلف افزایش کرایه‌های تاکسی بیش از ۴۵ درصد عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه جزئیات طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن تعطیلی تمرینات استقلال پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال رشد تولید فولاد خام ایران در سه ماهه ۲۰۲۴ افزایش قیمت مسکن در تهران معرفی جاذبه‌‎های گردشگری تهران در دستور کار شهرداری تهران کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی واگن‌های چینی در تهران به زودی مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری صحیح آرد و نان بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس قطع اینترنت برای برگزاری کنکور جزییات جدید از تغییر حقوق کارگران جمع آوری مشعل‌های گازی واحدهای پتروشیمی تلاش تولیدکنندگان فولاد ایران برای کاهش تولید تحریم‌ها عامل کاهش مشتریان محصولات فولادی ایران افزایش ۲۰ درصدی مستمری بازنشستگان کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت سرنوشت لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نوشیدنی‌های مفید در میان وعده کودکان ممنوعیت ساخت و ساز در جوار تماشاخانه سنگلج استقلال پرافتخارترین تیم ایران در آسیا

6

برنامه‌ی مدیریت شهری پایتخت برای کاهش حجم آلودگی هوا

  • کد خبر : 78503
  • 22 دی 1400 - 15:06
برنامه‌ی مدیریت شهری پایتخت برای کاهش حجم آلودگی هوا
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر بیان کرد: برای هوای پاک باید 50 تا 60 درصد موتورسیکلت‌ها و خودروها برقی شود تا کمکی موثر برای کاهش آلودگی هوا ایجاد شود.

به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران، سیدمحمد آقامیری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درخصوص برنامه‌ی مدیریت شهری پایتخت برای کاهش حجم آلودگی هوا اظهار داشت: ما باید دنبال یک تدبیر جدی باشیم. چون این سوخت‌هایی که امروز در حمل و نقل ما مورد استفاده قرار می‌گیرد دودزا هستند و تولید آلودگی می‌کند. ما باید به سمت بهره‌گیری از سوخت‌های پاک برویم. تلاش برای استفاده از سوخت پاک هم در نهایت به اینجا ختم می‌شود که خودرو‌های برقی تولید بشود. البته این موضوع برقی شدن وسایل حمل و نقل هم شامل خودرو‌ها می‌شود و هم موتورسیکلت‌ها. درحال حاضر حدود چهارمیلیون موتورسیکلت در سطح شهر تهران در رفت و آمد هستند که هر کدام از این‌ها به اندازه‌ی چهار خودرو آلودگی ایجاد می‌کند. یعنی باید تصور کنیم به جای چهار میلیون موتورسیکلت شانزده میلیون پراید در سطح شهر در رفت و آمد هستند.

وی ادامه داد: این وضعیت ما را به این نقطه می‌رساند که باید برای موتورسیکلت‌های تهران یک فکر اساسی بکنیم. اگر قرار باشد موتورسیکلت برقی وارد کنیم هزینه‌ی کمتری به بار خواهد آورد تا اینکه بخواهیم خودرو‌ها را برقی بکنیم. اگر ما بتوانیم پنجاه تا شصت درصد از موتورسیکلت‌ها را برقی کنیم و در مرکز شهر به ویژه آن نقاطی که حجم آلودگی هوا بالاتر است فقط خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های برقی را مجاز به تردد بکنیم کمک بسیار موثری برای کاهش آلودگی هوا خواهد بود. اما بخشی از برنامه ریزی‌های مربوط به این قضیه از دست شهرداری خارج است. درواقع این دولت است که باید این کار‌ها را انجام بدهد. ما در مدیریت شهری تهران این امکان را نداریم که موتورسیکلت‌ها را برقی کنیم. این کار از طریق اعطای تسهیلاتی که وزارت صنعت و معدن باید تخصیص بدهد امکان اجرایی شدن دارد. اگر این تسهیلات داده شود می‌توان بخشی از خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها را برقی کرد.

آقامیری خاطرنشان کرد: ایرانخودرو که دست ما نیست که بخواهیم این برنامه‌ها را به اجرا دربیاوریم. باید ایرانخودرو به صورت سالانه بیست درصد از ظرفیت خودروسازی اش را به تولید خودرو‌های برقی اختصاص بدهد و بعد هر سال ده یا پانزده درصد به این ظرفیت تولیدی اضافه کند. با چنین اقدام‌هایی می‌توان به یک وضعیت دیگری رسید. اگر چنین شرایطی محقق بشود خواهیم توانست در آینده به موقعیتی برسیم که دیگر در تهران هیچ خودرو یا موتورسیکلتی که برقی نباشد پلاک گذاری نشود. یا حداقل وسایل نقلیه‌ی غیر برقی امکان ورود به مراکز حساس شهری را نداشته باشند. هدف گذاری ما باید این باشد که به چنین نقطه‌ای برسیم.

عضو شورای شهر تهران افزود: ما باید اول به یک وضعیتی برسیم که خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های برقی در سطح شهر در حال تردد باشند تا بعد دست به تصمیم گیری برای ممنوع کردن ورود وسایل نقلیه‌ی غیر برقی که از سوخت‌های بنزینی استفاده می‌کنند در بعضی نقاط شهر بزنیم. تحقق چنین هدفی مستلزم در پیش گرفتن یک برنامه ریزی اصولی است. برای رفتن به سمت چنین وضعیتی دولت باید دست به یک پشتیبانی جدی و واقعی بزند. شهرداری به تنهایی از پس چنین کاری بر نمی‌آید و نمی‌تواند چنین برنامه‌ای را اجرایی کند. حداکثر کاری که شهرداری می‌تواند بکند این است که خودرو‌های خودش را در یک پروسه‌ی ده ساله برقی بکند. البته الان هم پنجاه دستگاه اتوبوس برقی به زودی به ناوگان حمل و نقل تهران اضافه خواهد شد. طبق قرار خط خیابان جمهوری اسلامی راه اندازی خواهد شد و این اتوبوس‌های برقی در آنجا به کار گرفته خواهند شد.

منیع: میزان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=78503
  • 54 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.