تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

وضعیت نگران کننده تورم در سال ۱۴۰۳ فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران قیمت آپارتمان در شرق تهران ضرورت شفاف‌سازی شهریه مدارس غیردولتی موافقت نمایندگان با لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست ایران راهکارهای پیشگیری از ابتلا سندرم ناخن زرد افزایش تولید فولاد خام ایران ضرورت تک نرخی شدن ارز برای پیشرفت فولاد کشور ساخت بزرگراهی جدید در تهران تخلف افزایش کرایه‌های تاکسی بیش از ۴۵ درصد عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه جزئیات طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن تعطیلی تمرینات استقلال پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال رشد تولید فولاد خام ایران در سه ماهه ۲۰۲۴ افزایش قیمت مسکن در تهران معرفی جاذبه‌‎های گردشگری تهران در دستور کار شهرداری تهران کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی واگن‌های چینی در تهران به زودی مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری صحیح آرد و نان بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس قطع اینترنت برای برگزاری کنکور جزییات جدید از تغییر حقوق کارگران جمع آوری مشعل‌های گازی واحدهای پتروشیمی تلاش تولیدکنندگان فولاد ایران برای کاهش تولید تحریم‌ها عامل کاهش مشتریان محصولات فولادی ایران افزایش ۲۰ درصدی مستمری بازنشستگان کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت سرنوشت لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نوشیدنی‌های مفید در میان وعده کودکان ممنوعیت ساخت و ساز در جوار تماشاخانه سنگلج استقلال پرافتخارترین تیم ایران در آسیا

3

مستند «خانه در خیابان» بررسی آسیب‌های اجتماعی

  • کد خبر : 75484
  • 16 آذر 1400 - 14:17
مستند «خانه در خیابان» بررسی آسیب‌های اجتماعی
مجموعه مستند «خانه در خیابان» به کارگردانی اسماعیل حاجی‌حیدری در ۱۳ قسمت ۴۵‌دقیقه‌ای به بررسی آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی و نگاه مبالغه‌آمیز موجود در معرفی پدیده‌های مصرفی می‌پردازد.

به گزارش سرویس فرهنگی هنری افق تهران، مجموعه مستند «خانه در خیابان» تولید جدید موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی است که بنا دارد در ۱۳ قسمت ۴۵‌دقیقه‌ای طی بررسی آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی و نگاه مبالغه‌آمیز موجود در معرفی پدیده‌های مصرفی، به دنبال راهکاری قابل تامل برای خروجی نگاه مخاطب باشد.

در این مجموعه مستند به مباحثی هم‌چون لاغری و تناسب‌اندام، شرط‌بندی و قمار، تبلیغات در فضای مجازی، زندگی لاکچری، پیج‌های روزمرگی و سبک زندگی، حیوانات خانگی، سوء‌استفاده از کودکان، فعالیت کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، کلاهبرداری و انواع تخلفات مالی، طلسم و جادو، فعالیت‌های خیریه‌ای و فعالیت‌های جهادی، فعالیت‌های اقتصادی و فروشگاهی و مشاغل خانگی و فضای مجازی، تغییر هویت مذهبی، همسریابی و پیج‌های لمپنی پرداخته می‌شود و اولین قسمت این مجموعه با رویکرد بررسی تاثیر اینفلوئنسر‌های غذا در اینستاگرام نسبت به کیفیت تغذیه افراد در حال ساخت است.

اسماعیل حاجی‌حیدری، کارگردان و تهیه‌کننده مجموعه مستند «خانه در خیابان» درباره مباحث مطرح شده در قسمت اول این مجموعه، گفت: ما در قسمت اول، درباره موضوع زیبایی و موردی مثل چاقی کار می‌کنیم. جریانی که بیشتر در فضای اینستاگرام ظهور پیدا کرده است و درصدد می‌باشد تا به وسیله انواع تبلیغات، به القای تفکری مبنی بر زیبا شدن بپردازد. در واقع موضوع پُرخوری و تبلیغاتی که توسط پیچ‌ها و تیستر‌های غذا در فضای اینستاگرام انجام می‌شود، موضوع اولین قسمت این مجموعه می‌باشد.

وی افزود: تیستر‌های غذا تلاش دارند تا با تاثیرگذاری روزانه بر سبک زندگی پیروان خود، آن‌ها را بیشتر از حالت معمول به رستوران‌ها یا فروشگاه‌های غذایی هدایت کنند و مصرف غذا را تبدیل به تفریحی جذاب و به‌صرفه کنند. چرا که در زندگی مدرن امروزی، خوردن شاید در دسترس‌ترین و به صرفه‌ترین تفریح اکثریت جامعه باشد.

کارگردان و تهیه‌کننده مجموعه مستند «خانه در خیابان» ادامه داد: در هر قسمت این مجموعه از طریق یک راوی، به دنبال تشریح موقعیت حاکم بر فضای مجازی و بروز ناهنجاری‌ها در میان انواع تبلیغات هستیم. این مستند خیلی مستقیم وارد همان فضایی می‌شود که قصد بررسی، تحلیل و نقد آن را دارد و سعی کردیم بی‌واسطه و از طریق یکی از افراد درگیر با ماجرا به توصیف احوالات و شرایط موجود در این فضا بپردازیم.

وی ادامه داد: موضوع اولین قسمت این مجموعه، در مورد مقابله و تعارض دو رویکرد در فضای مجازی است؛ در یک خط روایی، سکانس‌های مرتبط با پیج‌های تبلیغات در خصوص خوردن و تبلیغ فست‌فود‌ها و غذا‌های رستورانی وجود دارد و در خط روایی دیگر، پیج‌های مرتبط با تبلیغات لاغری، کاهش وزن، تناسب اندام و … مطرح می‌شود که این دو رویه در تضاد با هم به سر می‌برند.

اسماعیل حاجی‌حیدری افزود: قسمت اول این مجموعه در جهان‌بینی خود در تلاش است که انسان مدرن را در تنگنا و هیاهوی بین دو قطب مثبت و منفی به تصویر درآورد. از یک طرف تبلیغات پیج‌های مختلف رستوران‌ها و تیستر‌های غذا آدمی را در حسرت لذت و وسوسه خوردن تحریک به خرید می‌کند و از طرف دیگر با تشویق به خرید محصولات و خدمات درمانی مربوط به لاغری و زیبایی و تناسب اندام، او را مجبور به هزینه می‌کند.

وی افزود: مصرف غذا به عنوان یک کالا با سود بالا، تاثیر بسزایی بر سلامتی جامعه دارد که متاسفانه رستوران‌ها و مراکز فروش غذا برای بالا بردن تقاضا بیشترین تلاش خود را به جای دغدغه‌های مرتبط با سلامتی، معطوف به خوشمزگی غذا کرده‌اند. در چنین شرایطی طبق آمار‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران بعد از تصادفات به عنوان اولین عامل مرگ ایرانیان شناخته شده و سالانه بیش از ۳۰۰ هزار ایرانی را به کام مرگ می‌کشاند. با این توضیحات، ایده شکل‌گیری این مجموعه مستند قابل توجه است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=75484
  • 18 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.