تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

وضعیت نگران کننده تورم در سال ۱۴۰۳ فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران قیمت آپارتمان در شرق تهران ضرورت شفاف‌سازی شهریه مدارس غیردولتی موافقت نمایندگان با لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست ایران راهکارهای پیشگیری از ابتلا سندرم ناخن زرد افزایش تولید فولاد خام ایران ضرورت تک نرخی شدن ارز برای پیشرفت فولاد کشور ساخت بزرگراهی جدید در تهران تخلف افزایش کرایه‌های تاکسی بیش از ۴۵ درصد عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه جزئیات طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن تعطیلی تمرینات استقلال پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال رشد تولید فولاد خام ایران در سه ماهه ۲۰۲۴ افزایش قیمت مسکن در تهران معرفی جاذبه‌‎های گردشگری تهران در دستور کار شهرداری تهران کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی واگن‌های چینی در تهران به زودی مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری صحیح آرد و نان بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس قطع اینترنت برای برگزاری کنکور جزییات جدید از تغییر حقوق کارگران جمع آوری مشعل‌های گازی واحدهای پتروشیمی تلاش تولیدکنندگان فولاد ایران برای کاهش تولید تحریم‌ها عامل کاهش مشتریان محصولات فولادی ایران افزایش ۲۰ درصدی مستمری بازنشستگان کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت سرنوشت لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نوشیدنی‌های مفید در میان وعده کودکان ممنوعیت ساخت و ساز در جوار تماشاخانه سنگلج استقلال پرافتخارترین تیم ایران در آسیا

10

رماتیسم مفصلی درمانی دارد؟

  • کد خبر : 69746
  • 16 مهر 1400 - 15:27
رماتیسم مفصلی درمانی دارد؟
محققان موفق به توسعه یک واکسن تجربی شدند که قادر به پیشگیری از بیماری رماتیسم مفصلی است این واکسن باعث بهبود کیفیت استخوان می‌شود.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران، به نقل از پایگاه خبری ساینس، رماتیسم مفصلی یک بیماری خودایمنی مزمن است که باعث درد مفاصل، تورم و التهاب می‌شود. علیرغم درک برخی از عوامل ژنتیکی و محیطی موثر در بروز آرتریت روماتوئید،‌ هنوز محققان به درستی دلیل این بیماری و نحوه کنترل و تسکین آن را نمی‌دانند. با این حال مطالعات نشان می‌دهد میکروبیوم روده نقش مهمی در بروز این عارضه دارد. اما اخیرا واکسن رماتیسم مفصلی ساخته شده است.

رماتیسم مفصلی زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به بافت سالم حمله و آن را مورد تجزیه قرار می‌دهد. در بیماری رماتیسم مفصلی، پوشش مفاصل دست، زانو و مچ مورد حمله قرار می‌گیرد. علیرغم شیوع این بیماری، هیچ درمان قطعی برای آن وجود ندارد و محققان به دنبال روش‌های موثر درمان هستند.

محققان دانشگاه تولدو مطالعات گسترده‌ای در این مورد انجام داده‌اند و سال‌ها روی پروتئینی به نام ۱۴-۳-۳ زتا و نقش آن در پاتولوژی ایمنی مطالعه کردند. مطالعات قبلی نشان داد این پروتئین محرکی برای آرتریت روماتوئید محسوب می‌شود. مطالعات جدید نشان داد حذف این پروتئین از طریق فناوری ویرایش ژن باعث رماتیسم مفصلی شدید در مدل‌های حیوانی می‌شود.

در ادامه محققان با استفاده از این پروتئین، واکسنی ساختند که بر مبنای پروتئین خالص‌ رشد داده شده در سلول باکتریایی تولید می‌شود.

آزمایش‌های حیوانی نشان داد این واکسن باعث واکنش قوی، فوری و ماندگار سیستم ایمنی شده و از بدن در برابر بیماری محافظت می‌کند و حیواناتی که واکسن را دریافت کردند، به رماتیسم مفصلی مبتلا نشدند. ادامه مطالعات نشان داد این واکسن باعث بهبود کیفیت استخوان می‌شود.

در حال حاضر یک درصد جمعیت جهان به این بیماری دردناک مبتلا هستند و این بیماری با داروهای کورتن کنترل می‌شود.

آرتریت (التهاب مفاصل) به التهاب دردناک در ناحیه مفاصل گفته می‌شود که یکی از بزرگترین معضلاتی است که افراد به مرور زمان و با گذشت سن با آن مواجه می‌شوند. استئوآرتریت (آرتروز)، آرتریت روماتوئید (رماتیسم مفصلی)، آرتریت عفونی، ورم مفاصل پسوریاتیک و نقرس، پنج گروه عمده آرتریت محسوب میشوند. آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی مزمن و شایع است.

واکسن رماتیسم مفصلی ثبت اختراع شده است و محققان به دنبال شرکای تجاری برای ساخت و توسعه آن هستند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=69746
  • 48 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.