تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

وضعیت نگران کننده تورم در سال ۱۴۰۳ فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران قیمت آپارتمان در شرق تهران ضرورت شفاف‌سازی شهریه مدارس غیردولتی موافقت نمایندگان با لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست ایران راهکارهای پیشگیری از ابتلا سندرم ناخن زرد افزایش تولید فولاد خام ایران ضرورت تک نرخی شدن ارز برای پیشرفت فولاد کشور ساخت بزرگراهی جدید در تهران تخلف افزایش کرایه‌های تاکسی بیش از ۴۵ درصد عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه جزئیات طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن تعطیلی تمرینات استقلال پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال رشد تولید فولاد خام ایران در سه ماهه ۲۰۲۴ افزایش قیمت مسکن در تهران معرفی جاذبه‌‎های گردشگری تهران در دستور کار شهرداری تهران کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی واگن‌های چینی در تهران به زودی مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری صحیح آرد و نان بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس قطع اینترنت برای برگزاری کنکور جزییات جدید از تغییر حقوق کارگران جمع آوری مشعل‌های گازی واحدهای پتروشیمی تلاش تولیدکنندگان فولاد ایران برای کاهش تولید تحریم‌ها عامل کاهش مشتریان محصولات فولادی ایران افزایش ۲۰ درصدی مستمری بازنشستگان کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت سرنوشت لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نوشیدنی‌های مفید در میان وعده کودکان ممنوعیت ساخت و ساز در جوار تماشاخانه سنگلج استقلال پرافتخارترین تیم ایران در آسیا

5

افزایش قیمت سیمان در بازار به دلیل کمبود عرضه

  • کد خبر : 62817
  • 04 مرداد 1400 - 13:21
افزایش قیمت سیمان در بازار به دلیل کمبود عرضه
معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران بیان کرد: علت افزایش قیمت سیمان در بازار به خاطر کاهش عرضه ناشی از قطعی برق کارخانه‌ها بوده است.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، سیدجواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در مورد اختلاف قیمت سیمان از بورس کالا تا بازار آزاد اظهار داشت: در حالی که قیمت سیمان در بورس کالا براساس کیسه‌های ۵۰ کیلویی حدود ۳۰ هزار تومان است، اما در بازار هر کیسه سیمان بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود؛ اگر سیمان در بورس کالا عرضه شود، افزایش قیمت به جیب تولیدکننده می‌رسد، اما آنچه در بازار اتفاق می‌افتد، به جیب دلالان سرازیر می‌شود.

وی افزود: در حالی که قبلاً هفته‌ای ۶۴۵ هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه می‌شد، بعد از قطعی برق کارخانه‌ها و کاهش تولید سیمان این میزان عرضه به ۲۲۰ هزار تن در هفته رسید که باعث کمبود کالا در بازار شد.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال احتکار سیمان توسط دلالان وجود دارد، ادامه داد: سیمان محصولی است که نمی‌توان خیلی آن را نگه داشت، چون قابلیت انبارش سیمان زیاد نیست و کیفیت و خاصیت آن از بین می‌رود.

جهرمی در مورد تفاوت قیمت سیمان در بورس کالا و بازار عنوان کرد: در حالی که هر کیسه ۵۰ کیلویی در بورس ۳۰ هزار تومان در بازار بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

وی در مورد اینکه آیا قیمت‌گذاری محصولاتی که در بورس کالا عرضه می‌شود، توسط وزارت صنعت انجام می‌شود، گفت: قیمت‌گذاری و مداخلات وزارت صنعت در قیمت‌گذاری محصولات بورس کالا از دی‌ماه سال ۹۹ متوقف شد و قیمت براساس قوانین و مقررات و سازوکارهای بورس کالا و طبق عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در مورد اختلاف قیمت فولاد و سیمان در بورس کالا و بازار تصریح کرد: اختلاف قیمت به خاطر کاهش عرضه در بورس کالا است و وقتی سیمان در بازار کمیاب می‌شود، یعنی به گونه‌ای است که به راحتی پیدا نمی‌شود، این عدم عرضه سبب افزایش قیمت می‌شود.

جهرمی در مورد عرضه فولاد در بورس کالا خاطرنشان کرد: در دو هفته گذشته به خاطر قطعی برق صنایع عرضه شمش فولادی در بورس کالا انجام نشد؛ در ورق فولاد مبارکه در تیرماه کف میزان عرضه رعایت نشد، امیدواریم در هفته‌های بعدی با ثبات جریان برق در کارخانه عرضه شمش فولاد در بورس کالا از سر گرفته شود.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران یادآور شد: فولاد مبارکه ماهانه ۲۵۰ هزار تن ورق گرم و هفته‌ای ۱۰۰ هزار تن شمش فولاد در بورس کالا عرضه می‌کند، الان این رقم را به ۱۰ هزار تن کاهش داده در نتیجه معاملات آن را تأیید نکردیم و اعلام کردیم، باید عرضه بیشتر شود. وقتی عرضه شمش کم شود، کشف قیمت مناسب صورت نمی‌گیرد.

وی در مورد میزان فولاد عرضه شده در بورس در مقایسه با کل فولاد تولیدی اذعان کرد: سال گذشته ۶۸۵ هزار تن شمش بلوم در بورس کالا در سه ماه اول سال عرضه شد؛ امسال در سه ماه اول یک میلیون تن از این محصول در بورس معامله شد. در چهار ماه سال گذشته ۹۰۰ هزار تن شمش فولاد معامله شد، امسال در چهار ماهه اول سال ۱٫۲ میلیون تن از این کالا معامله شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=62817
  • 19 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.