تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

وضعیت نگران کننده تورم در سال ۱۴۰۳ فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران قیمت آپارتمان در شرق تهران ضرورت شفاف‌سازی شهریه مدارس غیردولتی موافقت نمایندگان با لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست ایران راهکارهای پیشگیری از ابتلا سندرم ناخن زرد افزایش تولید فولاد خام ایران ضرورت تک نرخی شدن ارز برای پیشرفت فولاد کشور ساخت بزرگراهی جدید در تهران تخلف افزایش کرایه‌های تاکسی بیش از ۴۵ درصد عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه جزئیات طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن تعطیلی تمرینات استقلال پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال رشد تولید فولاد خام ایران در سه ماهه ۲۰۲۴ افزایش قیمت مسکن در تهران معرفی جاذبه‌‎های گردشگری تهران در دستور کار شهرداری تهران کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی واگن‌های چینی در تهران به زودی مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری صحیح آرد و نان بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس قطع اینترنت برای برگزاری کنکور جزییات جدید از تغییر حقوق کارگران جمع آوری مشعل‌های گازی واحدهای پتروشیمی تلاش تولیدکنندگان فولاد ایران برای کاهش تولید تحریم‌ها عامل کاهش مشتریان محصولات فولادی ایران افزایش ۲۰ درصدی مستمری بازنشستگان کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت سرنوشت لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نوشیدنی‌های مفید در میان وعده کودکان ممنوعیت ساخت و ساز در جوار تماشاخانه سنگلج استقلال پرافتخارترین تیم ایران در آسیا

7

قانون داخلی مبارزه با پولشویی ایران جلوتر از FATF است

  • کد خبر : 48857
  • 05 بهمن 1399 - 11:13
قانون داخلی مبارزه با پولشویی ایران جلوتر از FATF است
کارشناس اقتصادی بیان کرد: اگر در داخل کشور اراده‌ای برای مقابله با پولشویی وجود داشته باشد، قانون داخلی مبارزه با پولشویی جلوتر از FATF است.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، سعید داغینه کارشناس اقتصادی درباره اینکه برخی معتقدند حراج آثار هنری در تهران مانند بسیاری از حراجی‌های دنیا، به بستری برای پولشویی تبدیل شده‌است، اظهار داشت: با توجه به اینکه قیمت‌های غیرمعمولی برای آثار هنری عرضه شده در این حراجی‌ها مطرح می‌شود، همواره این شائبه وجود داشته که این حراجی‌ها محفلی برای پولشویی هستند؛ یعنی کسانی که درآمد غیرقانونی دارند تلاش می‌کنند با خرید این آثار درآمد خود را به یک درآمد موجه و قانونی تبدیل کنند یا اینکه بتوانند در پوشش کارهای قانونی، پول‌هایی را انتقال دهند.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: با ردیابی تراکنش‌های بانکی و مشخص شدن ذی نفعان تراکنش‌ها می‌توان مطمئن شد که به لحاظ پولشویی این تراکنش‌ها مشکلی دارند یا خیر و می‌توان از این طریق این شائبه را برطرف کرد.

وی در مورد اینکه استانداردهای FATF چگونه می‌تواند درباره شائبه پولشویی در حراج تهران را شفاف‌سازی کند، گفت: در قانون مبارزه با پولشویی که در سال ۸۶ تدوین شد، به بخشی از مواردی که در استانداردهای اکشن پلن FATF مطرح شده، پرداخته بودیم و در واقع یک نظام و سازوکاری باید ایجاد می‌شد که بر اساس آن، جزئیات مربوط به افرادی که تراکنش‌های بانکی را انجام می‌دهند مشخص شوند و ذی نفعان را بتوان شناسایی کرد در کشور ما این استانداردها پیش از اینکه FATF به ما اکشن پلن بدهد، تدوین و به تصویب مجلس رسید و در واقع قانون داخلی کشورمان برای مبارزه با پولشویی است.

کارشناس اقتصادی افزود: بنابراین قانون داخلی قانون مبارزه با پولشویی ایران جلوتر از FATF است و اگر در داخل کشور اراده‌ای برای مقابله با پولشویی وجود داشته باشد، قانون داخلی مصوب مجلس از ظرفیت و بسترهای لازم برای این کار برخوردار است.

داغینه خاطرنشان کرد: با این وجود اتفاقاً حراجی تهران (حراج آثار هنری در تهران) می‌تواند فرصت خوبی باشد که ببینیم FATF چه کمکی می‌تواند به مبارزه با پولشویی در داخل کشورمان کند به خصوص اینکه عده‌ای مطرح می‌کنند که پیوستن به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT بهترین راه مقابله با پولشویی است؛ الان فرصت خوبی است که این افراد شفاف‌سازی کنند که پیوستن به این کنوانسیون‌ها چگونه می‌تواند شائبه‌های مربوط به پولشویی در حراج تهران را برطرف کند.

وی تصریح کرد: اگر قانون داخلی مبارزه با پولشویی با جدیت از سوی دولت پیگیری و اجرا می‌شد، با بسیاری از فسادهایی که در نظام بانکی رخ داده همچون فسادی که در شبکه بانکی روی داد و یا اختلاس‌هایی که صورت گرفت، رو‌به‌رو نمی‌شدیم، متأسفانه این قانون آنگونه که باید جدی گرفته نشده و اجرا نمی‌شود؛ به همین دلیل مشکلات ناشی از پولشویی در داخل کشور همچنان پابرجاست.

این کارشناس دیپلماسی اقتصادی ادامه داد: عجیب است که عده‌ای به جای پرداختن به قانون داخلی مبارزه با پولشویی و انتقاد از تعلل دولت در اجرای این قانون، مباحث انحرافی مطرح می‌کنند و آدرس غلط می‌دهد و مدعی هستند که اگر استانداردهای یک نهاد خارجی (FATF) را اجرا کنیم در مبارزه با پولشویی موفق می‌شویم.

وی  افزود: این بحث کاملاً انحرافی است زیرا پولشویی در داخل کشور انجام می‌شود و پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی یعنی به کشورهای دیگر تعهد می‌دهیم و این به لحاظ منطقی تناقض دارد.

داغینه اذعان کرد: اصرار به پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی به استراتژی دولت‌های یازدهم و دوازدهم برگردد؛ این دولت با این رویکرد روی کار آمد که می‌شود یک توافق سیاسی با برخی از کشورها انجام داد و در بستر این توافق سعی کرد موانع تجارت خارجی، مشکل بیکاری، مشکل محیط‌زیست، کم آبی و … را حل کرد؛ رویکرد دولت این بوده که از این طریق مشکلات کشور را حل کند از این رو نسبت به ظرفیت‌های داخلی توجه جدی نداشته و ندارد.

وی در پایان افزود: متأسفانه دولت یازدهم و دوازدهم اصرار زیادی به الحاق به این کنوانسیون‌ها برای مبارزه با پولشویی دارد، در حالی که این دولت طرح شبنم و طرح کارت سوخت که منجر به ایجاد شفافیت می‌شدند را حذف کرد ظرفیت‌های خوبی در کشور داریم اما باید به آنها توجه شود اینکه سراغ توافق‌های سیاسی خارجی برویم تا مشکلات داخلی را حل کنیم، از اساس غلط است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=48857
  • 34 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.