به گزارش سرویس امور بانکی افق تهران، یکی از مصادیق بارز تاثیر تحول دیجیتالی بر نظام پولی و مالی دنیا ظهور استارت آپهای فینتک است. بسیاری از تحلیلگران، آیندهی صنعت بانکداری را در گرو رشد فینتکها میدانند، به گونهایی که تمایل به سرمایهگذاری در این شرکتهای نوپا، به سرعت زیادی در حال رشد بوده تا جاییکه نرخ رشد شرکتهای حوزه فینتک سالانه ۲۶درصد بوده و در حال افزایش است. با توجه به برآوردها، پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۲بیست میلیارد دلار سرمایه گذاری تنها از طریق بانکها در حوزه فینتکها صورت پذیرد. فینتکها نیز مانند هر تکنولوژی جدیدی دارای معایب و مزایائی بوده و همانند تیغی دولبه عمل میکنند.
این بازیگران جدید بر دو ضلع اصلی صنعت بانکداری؛ یعنی مشتریان و سیستم بانکی تاثیرگذار هستند. فینتکها مدلهای کسب و کار بانکی را دچار تغییر کرده و حاشیه سود بانکها را کاهش و سهم قابل توجهی از بازار را تصاحب کردند و از اینرو، این بازیگران جدید از جمله پارامترهائی هستند که صنعت بانکی را مجبور به چاره اندیشی و واکنش کرده و از طرفی ظهور آنها باعث شده است که مشتریان، امکانات و انتخابهای بیشتری را نسبت به گذشته در اختیار داشته و موضوع بانکداری را به صورت ملموستر تجربه کنند.
با بررسی بازیگران جدید حوزه بانکداری دیجیتال مشاهده می شود که بانک ایران زمین، از حدود ۴ سال پیش اولین گام های دیجیتالی شدن را برداشت و با ایجاد زیرساخت های لازم برای ارائه خدمات بانکداری دیجیتال وارد این عرصه شد و به تازگی اولین پلتفرم بانکداری دیجیتال بانک ایران زمین به نام فراز ” فناوری روز ایران زمین” به صورت آزمایشی شروع به کار کرد تا با تکمیل آن و نیز با دریافت تجربه مشتریان در این خصوص به عنوان پلتفرمی تاثیر گذار در بانکداری دیجیتال از سوی بانک ایران زمین به صورت کامل در سال ۱۴۰۰ عملیاتی شود.
عبدالمجید پورسعید مدیر عامل بانک ایران زمین در رابطه با مشارکت و حمایت از استارتاپ ها و شرکتهای فین تک افزود: شرکتهای فین تکی با چالاکی و شناسایی از نیاز مردم خدمات ارائه میدهند که از ارزشافزوده بالایی برخوردار است و مورد استقبال مردم قرار میگیرد و ازاینرو با مشارکت و همکاری با این بازیگران جدید منجر به تثبیت جایگاه بانک و ارائه خدمات نوآورانه به مردم میشود.
پورسعید با بیان اینکه در عصر دیجیتال آگاهی از نیازهای مشتریان ملاک تصمیمگیری در بانک است، گفت: بانکداری دیجیتال داده محور است، ازاینرو در این بانک با تحلیل رفتارهای مشتریان سعی میشود با رویکرد مشتری محوری خدماتی به آنها ارائه شود که موردنیاز و فراتر از انتظار مشتریان و از ارزشافزوده خوبی نیز برخوردار باشد. و در پلتفرم بانکداری دیجیتال ایران زمین به نام فراز سعی شده است تا از فناوری روز بهره گیرد و تلاش میکند با پیاده سازی بانکداری دیجیتال ضمن کمک به رشد و توسعه فعالیت های اقتصادی، پنجره ای جدید از خدمات بانکی را همگام با تکنولوژی های روز دنیا ارائه کند.
مجتبی شیروانی قائممقام بانک ایران زمین در خصوص سیاست های تعاملی بانک بر اساس مدل رفتار مشتریان در فضای مجازی بیان کرد: امروز شبکههای اجتماعی تغییرات زیادی را در سبک زندگی، روش تبلیغات و فعالیت تجاری ایجاد کردند بنابراین اگر هوشمندانه رفتار کنیم باید فرهنگ استفاده از بانکداری دیجیتال و تغییر رویکرد مردم به استفاده از این نوع بانکداری را نیز در همین فضا ایجاد کنیم، شبکههای اجتماعی به راحتی ارتباط ما را با مخاطبان فراهم کرده و این فرصت را در اختیار ما قرار میدهد تا سطح فکری و اطلاعاتی مخاطبان خود را برای ایجاد تحول در بانکداری آماده و بهره برداری کنیم.
وی ادامه داد: نگاه جامع به بانکداری دیجیتال بدون در نظر گرفتن مباحثی همچون شبکه های اجتماعی و رشد و محبوبیت آنها در بین کاربران و همچنین رفع مشکلاتی در حوزه قانون گذاری امکان پذیر نخواهد بود.
فرهاد اینالوئی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین با اشاره به رشد سریع تکنولوژی و ارائه خدمات بانکی بر بستر شبکههای اجتماعی و تأثیر آن در آینده بانکداری، گفت: در آینده ممکن است بزرگترین بانک جهان هیچ شعبهای نداشته باشد؛ و این آینده دور نیست و ما باید خودمان را برای این آینده نزدیک آماده کنیم و بانکهایی که اقدام به پرداخت وام در شبکههای اجتماعی کردهاند تنها یک درصد از این موارد دچار مشکل شدهاند، اما در مورد وامهای دیگر بهطور متوسط ۴ درصد آنها با مشکلاتی مانند عدم پرداخت مواجه میشود.
اینالوئی افزود: بانکی در آینده موفق است که خود را برای این تغییرات با آمادگی ذهنی و افزایش دانش دیجیتال آماده کرده باشد.
امروزه نقش و تاثیر فناوری های دیجیتالی در دنیای خدمات مالی در حال نمایان شدن است. این فناوری ها ازیک طرف نقش، اندازه و نفوذ بانک های سنتی را تحت تاثیر قرار داده و از طرفی دیگر قادر است تا سرویس های سریعتر، بهتر و ارزانتر را به مشتریانی که عصر دیجیتال بخش جدانشدنی از زندگی آنان است؛ ارائه کند، نظر به تمایل نسل جدید به استفاده از ابزارهای الکترونیکی بویژه تلفن همراه برای انجام کارهای روزانه، انتظارات مشتریان از نوع و نحوه ارائه خدمات بانکی به صورت روز افزون افزایش یافته است.
انتهای پیام/