تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

رشد تولید فولاد خام ایران در سه ماهه ۲۰۲۴ افزایش قیمت مسکن در تهران معرفی جاذبه‌‎های گردشگری تهران در دستور کار شهرداری تهران کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی واگن‌های چینی در تهران به زودی مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری صحیح آرد و نان بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس قطع اینترنت برای برگزاری کنکور جزییات جدید از تغییر حقوق کارگران جمع آوری مشعل‌های گازی واحدهای پتروشیمی تلاش تولیدکنندگان فولاد ایران برای کاهش تولید تحریم‌ها عامل کاهش مشتریان محصولات فولادی ایران افزایش ۲۰ درصدی مستمری بازنشستگان کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت سرنوشت لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نوشیدنی‌های مفید در میان وعده کودکان ممنوعیت ساخت و ساز در جوار تماشاخانه سنگلج استقلال پرافتخارترین تیم ایران در آسیا مشکل استقلال با مالک جدید پرسپولیس آغاز به کار هیات امنای محلات تهران در روز شوراها انتقاد از عملکرد شهردار در بی‌توجهی به تکثر سلایق فرهنگی تهران پیش‌بینی وضعیت تورم در ایران شرکای تجاری معدنی در سال ۱۴۰۲ مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ رونق صادرات با حذف ارز نیمایی در صنعت فولاد حذف سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله بیماری‌های قلبی از شایع‌ترین علل مرگ‌ در دنیا افزایش کاذب قیمت مسکن در بازار افتتاح بلدیه تا روز تهران کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی اعلام قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اثرات ساعات کاری طولانی بر سلامت تغییر روزهای برگزاری جلسات علنی مجلس حذف «زوج و فرد» در طرح جدید ترافیک پایتخت سرنوشت نامعلوم عمارت مسعودیه تهران

6

تاسیس بهترین سینماها در آبادان

  • کد خبر : 42931
  • 01 مهر 1399 - 13:12
تاسیس بهترین سینماها در آبادان
کارگردان مستند "کیارستمی و عصای گمشده" بیان‌کرد: بعد از اینکه انگلیسی‌ها آمدند و پالایشگاه آبادان را تاسیس کردند، سینما را هم با خودشان آوردند و بهترین سینماها داخل آبادان تاسیس شد.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر افق تهران، محمود رضا ثانی، این کارگردان، نویسنده، بازیگر و آبادانی که خودش اهل آبادان است و با فیلمسازانی که در آبادان فیلم ساخته‌اند به شکل‌های مختلف همکاری کرده از نقش و اهمیت آبادان در سینمای ایران می‌گوید و از روزهایی که این شهر برای فیلمسازان و سینما دوستان جایگاهی ویژه داشت.

وی در خصوص پیشینه آبادان در سینما اظهار‌کرد: بعد از اینکه انگلیسی‌ها آمدند و پالایشگاه آبادان را تاسیس کردند، سینما را هم با خودشان آوردند و بهترین سینماها داخل آبادان تاسیس شد. هر منطقه یک سینما داشت و اغلب سینماها متعلق به شرکت نفت بود که فیلم‌های روز سینمای جهان را نمایش می‌داد. اگر مثلا یک فیلم آمریکایی در نیویورک و لس‌انجلس اکران می‌شد همزمان در سینما تاج آبادان که الان سینما نفت نام دارد و سینماهای دیگری که متعلق به شرکت نفت بود هم روی پرده می‌رفت، در حالی که همان فیلم‌ها حتی در تهران هم اکران نشده بود.

این کارگردان، نویسنده و بازیگر ابادانی تصریح‌کرد: همه مناطق کارگری سینما داشتند و علاوه بر آن آبادان یک شهر مهاجرنشین بود و کارگران و کارمندان پالایشگاه آبادان از کشورهای مختلف آمده بودند و هر سینما برای یک نوع فیلم در نظر گرفته شده بود. مثلا یک سینما فقط فیلم‌های هندی نمایش می‌داد و هندی‌هایی که مقیم آبادان بودند و گروهی از مردم آبادان که به سینمای هند علاقه داشتند، به دیدن این فیلم‌ها می‌رفتند.

ثانی ادامه‌داد: یک سینمای دیگر فیلم‌های عربی و مصری و آثار سینمای مصر را نمایش می‌داد. سینما تاج اغلب فیلم‌های آمریکایی و هالیوودی را اکران می‌کرد و فیلم‌های ایرانی هم در اغلب سینماها نمایش داده می‌شد. اصولا از آنجا که آبادان یک شهر مهاجرنشین بود و کار در پالایشگاه هم سخت بود، انگلیسی‌ها وسایل تفریح را برای مردم مهیا کرده بودند و سینما هم یکی از این تفریحات و بسیار مورد توجه مردم بود.

کارگردان مستند “کیارستمی و عصای گمشده” این را هم اضافه‌کرد: اینکه جایگاه آبادان در سینمای ایران چیست، برمی‌گردد به زمان قبل از جنگ که آبادان تمام ویژگی‌های لازم برای ساخت یک فیلم در جنوب را داشت؛ نخلستان، رودخانه، لنج، بندرگاه مهم. از طرفی آبادان یک شهر صنعتی هم شده بود که همه اینها در کنار هم برای ساخت یک فیلم سینمایی مردم‌پسند جنوبی یا عاشقانه‌هایی که در آن زمان ساخته می‌شد، مناسب بود. به همین دلیل خیلی از فیلمسازان قبل از انقلاب، آبادان را لوکیشن اصلی خودشان در نظر می‌گرفتند، مثلا ناصر تقوایی فیلم «نفرین» را در آبادان ساخت یا خیلی از فیلم‌های دیگری که در آن زمان در آبادان ساخته شد.

وی این را هم گفت که در برخی از فیلم‌ها هم بخشی از سوژه فیلم به آبادان برمی‌گشت و آنها می‌آمدند آن قسمت از فیلمشان را در آبادان فیلمبرداری می‌کردند. به دلیل اینکه آبادان یک فضایی داشت که سینمادوست بود و مردم عاشق سینما بودند و با فیلمسازان همکاری خوبی می‌کردند. اغلب فیلمسازان خاطرات خیلی خوبی از فیلمسازی در آبادان دارند، اما جنگ که شد باز هم به دلیل اینکه جنگ خیلی به آبادان ضربه زد، فیلمسازان زیادی به آبادان آمدند و شروع کردند به مستند ساختن، مثل فیلم‌های روایت فتح.

ثانی در پایان خاطرنشان‌کرد: خیلی از کسانی که الان فیلمساز هستند و در حوزه سینمای جنگ کار می‌کنند، ابتدا به عنوان فیلمبردار به آبادان و خرمشهر آمدند و شروع کردند به فیلمبرداری و ساختن مستند. احمدرضا درویش، ابراهیم حاتمی‌کیا، محمدتقی پاکسیما و چند نفر دیگر به عنوان فیلمبردار از تلویزیون به آبادان آمدند تا روزهای اول جنگ را فیلمبرداری کنند. آنها در آن زمان فیلمساز نبودند اما بعد از اینکه به عنوان فیلمبردار به آبادان آمدند و برگشتند در مرکز آموزش فیلمسازی اسلامی که در باغ فردوس بود، آموزش دیدند و پس از آن در آبادان فیلم‌های سینمایی ساختند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=42931
  • 23 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.