تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

وضعیت نگران کننده تورم در سال ۱۴۰۳ فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران قیمت آپارتمان در شرق تهران ضرورت شفاف‌سازی شهریه مدارس غیردولتی موافقت نمایندگان با لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست ایران راهکارهای پیشگیری از ابتلا سندرم ناخن زرد افزایش تولید فولاد خام ایران ضرورت تک نرخی شدن ارز برای پیشرفت فولاد کشور ساخت بزرگراهی جدید در تهران تخلف افزایش کرایه‌های تاکسی بیش از ۴۵ درصد عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه جزئیات طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن تعطیلی تمرینات استقلال پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال رشد تولید فولاد خام ایران در سه ماهه ۲۰۲۴ افزایش قیمت مسکن در تهران معرفی جاذبه‌‎های گردشگری تهران در دستور کار شهرداری تهران کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی واگن‌های چینی در تهران به زودی مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری صحیح آرد و نان بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس قطع اینترنت برای برگزاری کنکور جزییات جدید از تغییر حقوق کارگران جمع آوری مشعل‌های گازی واحدهای پتروشیمی تلاش تولیدکنندگان فولاد ایران برای کاهش تولید تحریم‌ها عامل کاهش مشتریان محصولات فولادی ایران افزایش ۲۰ درصدی مستمری بازنشستگان کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت سرنوشت لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نوشیدنی‌های مفید در میان وعده کودکان ممنوعیت ساخت و ساز در جوار تماشاخانه سنگلج استقلال پرافتخارترین تیم ایران در آسیا

1

تاثیر کاهش نرخ ارز بر بازار فولاد

  • کد خبر : 119630
  • 18 خرداد 1402 - 16:17
تاثیر کاهش نرخ ارز بر بازار فولاد
کاهش نرخ ارز بر بازار فولاد تاثیر گذاشته و با ادامه عقب‌نشینی دلار اکنون ثبات به این بازار بازگشته است.

به گزارش سرویس صنعت افق تهران؛ دلار امروز نسبت به قیمتهای دیروز عقب نشینی کرد و وارد کانال ۴۸ هزار تومان شد. دلار در بازار غیر رسمی به ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است که به نظر می‌رسد بازگشت ارز پتروشیمی‌ و فولاد به مرکز مبادله طلا و ارز تاثیر زیادی بر بازار عیر رسمی داشته است.

از یک سو پوشش ارز خدماتی در مرکز مبادله طلا و ارز که به حوزه اسکناس بر می‌گردد و از سوی دیگر به تاثیر سیاست بر اقتصاد است که بازار ارز را آرام کرده و انتظار می‌رود این روند حداقل تا اواسط ماه پایانی تابستان ادامه داشته باشد.

از سوی دیگر باید توجه داشت افزایش ۰٫۲۵ درصدی نرخ بهره دلار در نشست آتی فدرال رزرو آمریکا قطعی به نظر میرسد و بازار با افزایش نرخ اوراق قرضه دولت آمریکا و نرخ دلار به استقبال این رویداد رفته و در حال فروش طلا و نقره است.بانک مرکزی کانادا هم امروز نرخ بهره دلار کانادا را ۰٫۲۵ درصد افزایش داد و آن را به ۴٫۷۵ درصد رساند.

در همین حال، کاهش نرخ ارز بر بازار فولاد نیز تاثیر می‌گذارد و اکنون ثبات را به این بازار هدیه کرده است. این در حالی است که محدودیت‌های برق تابستانه برای واحدهای فولادی آغاز شده و کاهش مصرف آهن اسفنجی، کنسانتره و گندله را به دنبال داشته و شرکتهای معدنی در پی یافتن بازارهای صادراتی برای جبران کاهش مصرف داخلی هستند.

با توجه به رشد نرخ صادراتی اقلامی مانند کنسانتره آهن دست ایران را برای صادرات باز می‌کند. طی هفته گذشته نرخ کنسانتره آهن ۷ درصد رسد داشته و به مرز ۱۰۰ دلار در هر تن رسیده است.

همچنین آمارها نشان‌ می‌دهد صادرات بخش معدنی ۲۰ درصد افزایش داشته و به حدود ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار در دو ماه ابتدایی سال رسیده است.

در سرزمین اژدهای سرخ نیز وضعیت فولاد رویه دیگری به خود گرفته است. صادرات فولاد چین به بیشترین رقم در شش سال گذشته رسیده و روند نزولی قیمتها را تنظیم کرد. این صادرات جبران کننده مازاد عرضه در داخل این کشور بود و این اقدام باعث کاهش ارزش فولاد و کالاهای فولادی در ماه می بود. تا اندازه‌ای فشار مازاد عرضه در بازارهای داخلی را جبران کرد.

منابع صنعتی این‌کشور‌ می‌گویند با این حال، انتظار می‌رود صادرات فولاد و صادرات کالاهای فولادی در ادامه روند نزولی داشته باشند، فشار را به بازار ضعیف داخلی اضافه کند. داده های گمرک در ۷ ژوئن نشان داد صادرات فولاد نهایی چین به ۸٫۳۵۶ میلیون تن در ماه رسید. ۵٫۴ درصد افزایش در ماه و ۷٫۸ درصد افزایش در سال.

داده ها نشان داد طی ژانویه تا مه، صادرات فولاد ۴۰٫۹ درصد نسبت به سال گذشته به ۳۶٫۳۶۹ میلیون تن افزایش یافت. با این حال، بر خلاف حجم صادرات قوی، ارزش صادرات فولاد بر حسب دلار در ماه می برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ (بر اساس میزان سالانه) کاهش یافت. با کاهش شدید ۲۸ درصدی در سال به ۷٫۷۰۶ میلیارد دلار رسید. ارزش صادرات در ماه می نیز ۱۱٫۵ درصد (ماهانه) کاهش یافت.

مشارکت‌کنندگان بازار گفتند تقاضای ضعیف فولاد داخلی و کاهش قیمت فولاد چین زمینه را برای صادرات قوی در ماه مه فراهم می کند. داده‌ها نشان داد قیمت صادرات HRC چین از ۶۷۲ دلار در هر تن FOB در اواسط مارس به ۵۹۵ دلار در هر تن FOB در پایان آوریل کاهش پیدا کرد، قبل از اینکه در اواخر ماه می به ۵۲۶ دلار در هر تن FOB سقوط کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=119630
  • 55 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.