تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

رشد تولید فولاد خام ایران در سه ماهه ۲۰۲۴ افزایش قیمت مسکن در تهران معرفی جاذبه‌‎های گردشگری تهران در دستور کار شهرداری تهران کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی واگن‌های چینی در تهران به زودی مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری صحیح آرد و نان بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس قطع اینترنت برای برگزاری کنکور جزییات جدید از تغییر حقوق کارگران جمع آوری مشعل‌های گازی واحدهای پتروشیمی تلاش تولیدکنندگان فولاد ایران برای کاهش تولید تحریم‌ها عامل کاهش مشتریان محصولات فولادی ایران افزایش ۲۰ درصدی مستمری بازنشستگان کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت سرنوشت لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نوشیدنی‌های مفید در میان وعده کودکان ممنوعیت ساخت و ساز در جوار تماشاخانه سنگلج استقلال پرافتخارترین تیم ایران در آسیا مشکل استقلال با مالک جدید پرسپولیس آغاز به کار هیات امنای محلات تهران در روز شوراها انتقاد از عملکرد شهردار در بی‌توجهی به تکثر سلایق فرهنگی تهران پیش‌بینی وضعیت تورم در ایران شرکای تجاری معدنی در سال ۱۴۰۲ مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ رونق صادرات با حذف ارز نیمایی در صنعت فولاد حذف سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله بیماری‌های قلبی از شایع‌ترین علل مرگ‌ در دنیا افزایش کاذب قیمت مسکن در بازار افتتاح بلدیه تا روز تهران کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی اعلام قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اثرات ساعات کاری طولانی بر سلامت تغییر روزهای برگزاری جلسات علنی مجلس حذف «زوج و فرد» در طرح جدید ترافیک پایتخت سرنوشت نامعلوم عمارت مسعودیه تهران

3

تهران رتبه ۲۱ پایتخت های آلوده جهان

  • کد خبر : 106996
  • 26 آذر 1401 - 10:45
تهران رتبه ۲۱ پایتخت های آلوده جهان
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: بین ۱۰۷ پایتخت دنیا نیز تهران رتبه بیست و یکم آلاینده ها را دارد که نشان می دهد باید به طور جدی به این موضوع پرداخته شود.

به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران؛ سید جعفر تشکری هاشمی در یکصد و سیزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با اشاره به آمار آلودگی هوا در جهان اظهار کرد: سالانه بیش از ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به علت آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می شوند که ۴ و نیم میلیون نفر از این افراد به دلیل ذرات معلق کمتر از ۲ و نیم میکرون جان می بازند. در دنیا چهارمین عامل مرگ و میر، آلودگی هواست و این در حالیست که در کشورهای حال توسعه عامل سوم مرگ و میر به شمار می رود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه تنها آثار ظاهری آلودگی هوا مهم نیست، خاطرنشان کرد: آنچه مهم است تأثیر آلودگی بر کودکان، سالمندان، گروه های حساس و مادران باردار است؛ آلاینده ازن و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و کمتر از ۱۰ میکرون، دی اکسید کربن و نیتروژن از گازهای تهدید کننده سلامت شهروندان هستند که در گرفتگی عروق، سرطان ها، عفونت های ریوی و مرگ و میر نوزادان اثرگذار هستند.

وی با بیان اینکه سوخت خودروها و صنایع به عنوان دلایل اصلی تولید آلاینده ۲.۵ میکرون به شمار می روند، تصریح کرد: کربن سیاه نیز برای سلامت بسیار مضر بوده و بر تغییرات آب و هوایی نیز اثرگذار است، به لحاظ روانی نیز آلودگی هوا موجب افسردگی، خشونت و اضطراب افراد می شود.

تشکری هاشمی با اعلام اینکه ایران بین ۱۱۷ کشور رتبه بیست و چهارم آلودگی هوا را دارد، گفت: بین ۱۰۷ پایتخت دنیا تهران رتبه بیست و یکم آلاینده ها را دارد که نشان می دهد باید به طور جدی به این موضوع پرداخته شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با تأکید بر اینکه بیش از ۲۶ هزار نفر در سال به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می شوند، یادآور شد: هزینه ناشی از تبعات آلودگی هوا در کشور معادل ۳۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

وی با بیان اینکه هزینه های مربوط به درمان و مرگ میر افراد در تهران بیش از سه میلیارد دلار در سال است، گفت: هیچ یک از آلاینده ها به اندازه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون خطرناک و اثرگذار نیست، بهبود وضعیت گازوئیل در کشور موجب شده که اکسید گازوئیل در سالهای اخیر کاهش پیدا کند، اما سایر آلاینده ها آمار افزایشی دارد.

تشکری هاشمی ضمن مقایسه آمار روزشمار آلودگی هوای امسال نسبت به سال قبل تصریح کرد: ۱۷.۴۲ درصد از آلایندگی ناشی از منابع ثابت و مابقی به منابع متحرک یعنی خودروها و موتورسیکلت ها اختصاص دارد، ۶۰ درصد از آلاینده ها در بخش ذرات معلق ناشی از منابع متحرک است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه تردد خودروهای سنگین در روز ممنوع است، اما در شب تحرک دارند و آلایندگی را در ساعات شب تولید می کنند، یادآور شد: عدم امکان کنترل تردد کامیون ها در شب یکی از مشکلات در تولید آلاینده ها محسوب می شود.

وی با اعلام اینکه احکامی در طول برنامه دوم و ششم توسعه بر زمین مانده است، خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقات ناگوار در کشور افزایش استانداردهاست، در حالی که باید به دیگر مسائل توجه شود؛ خودروهای فرسوده که استاندارد لازم را ندارند، همچنان در سطح شهر تردد می کنند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه خودروهای فرسوده ۲۵ برابر خودروهای یورو۲ آلودگی ایجاد می کنند، یادآور شد: خودروهای فرسوده ده ها برابر از استاندارد مورد نظر در شهرها آلایندگی تولید می کنند. اینکه تمام خودروها و موتورسیکلت ها را برقی کنیم، مشکل رفع نخواهد شد، چرا که واقعیت این است یکی از دلایل تولید کربن سیاه، فرسایش لاستیک روی آسفالت است.

وی با اشاره به تجربیات دیگر کشورها برای کنترل و مدیریت آلودگی هوا تأکید کرد: از جمله راهکارهای زودبازده در کشور شامل نصب فیلتر جاذب دوده در اتوبوس های دیزلی و کامیون های شهری برای به حداقل رساندن کربن سیاه، جایگزینی موتورسیکلت های کاربراتوری، تعویض کاتالیست های تاکسی ها، مدیریت تقاضای سفر از طریق خدمات دولت الکترونیک، مناسب سازی توزیع سوخت با کیفیت و الزام انجام آزمون آلایندگی جاده ای است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا ادامه داد: نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، توسعه و تکمیل خطوط و ناوگان قطار شهری و اتوبوس تندرو، اصلاح کیفیت سوخت و جلوگیری از مازوت سوزی نیز از جمله راهکارهای مکمل به شمار می رود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=106996
  • 20 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.